Inspuitverwonding hydrolische olie onder hogedruk

Auteur Topic: Inspuitverwonding hydrolische olie onder hogedruk  (gelezen 12378 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

schipper

• EHBO/LOTUS
  • Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 17 mei 2010, 20:28:36
Wie kan mij helpen aan foto's van een hogedrukverwonding met barr? (eventueel aan boven of onderarm)
En wie heeft er enkele tips hoe ik dit letsel moet spelen?
Ik moet dit een woensdag onder begleiding van ervaren lotussen in een oefening spelen.
Ik wil me er alvast een beetje in verdiepen.

Groeten, Joost Schipper

ehbo, wandelletsel, AED, portofoongebruik, LOTUS

schipper

• EHBO/LOTUS
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2010, 21:01:18
Palmpje,

Hartstikke bedankt! O0

Hier kan ik wat mee!
Je hoort nog van me!

Groeten, Joost Schipper
ehbo, wandelletsel, AED, portofoongebruik, LOTUS

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2010, 00:54:07
Deze verwonding had ik nog nooit gezien  :o ik zal mijn ehbo instructrice eens vragen of ze deze een keer in de les op kan nemen. Zoals ik het zie kunnen wij (ehbo'ers) er weinig aan doen, maar wel herkennen en dus vermelden / doorsturen. Het risico op dit soort verwondingen wordt volgens mij onderschat (dit baseer ik dus op het feit dat ik er nog nooit wat van gehoord heb, maar wel heel veel hydraulische systemen overal zie).
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2010, 18:15:56
misschien gelijk ter casuïstiek er achteraan:

Wat zou jij als EHBO-er bij zo'n verwonding doen?

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2010, 18:26:47
Hogedrukverwonding met barr, kan iemand dat een beetje uitleggen met een voorbeeld?  :)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2010, 18:32:32
Hogedrukverwonding met barr, kan iemand dat een beetje uitleggen met een voorbeeld?  :)
Ik denk dat als je naar de foto's kijkt die Palmpie vandaag gelinked heeft er een aardig beeld van kan vormen :)

bijv. "stralers" (geen idee hoe die mannen echt heten, die met zand huizen bijv. reinigen) of een fles ( zuurstof of ander gas) waar het ventiel er af schiet

bedoel je zulke voorbeelden?

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2010, 18:39:43
Palmpje,

Hartstikke bedankt! O0

Hier kan ik wat mee!
Je hoort nog van me!

Groeten, Joost Schipper

Misschien kan je foto's plaatsen van je enscenering?  :)

misschien gelijk ter casuïstiek er achteraan:

Wat zou jij als EHBO-er bij zo'n verwonding doen?

- Alle machines uit
- ingangswond steriel afdekken zonder enige druk
- Arm in mitela
- met een gaasje wat olie op deppen en in een platic zak meenemen
- naar de SEH. Bij wond anders dan in de arm zou ik de ambulance bellen omdat je anders de gewonde niet kan vervoeren zonder te bewegen of mogelijke in verband met mogelijk andere schade aan inwendige organen.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2010, 19:36:02
Ik denk dat als je naar de foto's kijkt die Palmpie vandaag gelinked heeft er een aardig beeld van kan vormen :)

bijv. "stralers" (geen idee hoe die mannen echt heten, die met zand huizen bijv. reinigen) of een fles ( zuurstof of ander gas) waar het ventiel er af schiet

bedoel je zulke voorbeelden?

Oke dan is het inderdaad wat ik me erbij voorstelde qua letsel  ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2010, 19:58:59
http://www.ext.colostate.edu/pubs/farmmgt/05017.html

http://www.ext.colostate.edu/pubs/farmmgt/FARMIMG/ng003cos.jpg
Figure 1: Detecting pinhole leaks in a hydraulic system.

Pinhole Leak Injuries

Probably the most common injury associated with hydraulic systems is the result of pinhole leaks in hoses. These leaks are difficult to locate. A person may notice a damp, oily, dirty place near a hydraulic line. Not seeing the leak, the person runs a hand or finger along the line to find it. When the pinhole is reached, the fluid can be injected into the skin as if from a hypodermic syringe.

Immediately after the injection, the person experiences only a slight stinging sensation and may not think much about it. Several hours later, however, the wound begins to throb and severe pain begins. By the time a doctor is seen, it is often too late, and the individual loses a finger or entire arm.

Unfortunately, this kind of accident is not uncommon. To reduce the chances of this type of injury, run a piece of wood or cardboard along the hose (rather than fingers) to detect the leak (see Figure 1).