Uitgerukt of ingemeld ?
Uitgerukt, Benthuizen behoort inderdaad bij de top van de regio qua snelle uitruktijd (4e van de vrijwilligerskazernes, op slechts 6 seconden van nummer 1, zie bijlage 5 Dekkingsplan BHM 2011-2015).
Op het moment dat de 5330 op de Hugo de Grootlaan rijdt, is de 849 (nieuwe roepnummer?) vermoedelijk nog niet eens gestart.
Dit soort ongefundeerde uitspraken draagt niet bij aan een inhoudelijke discussie.
Op het moment dat de 5330 op de Hugo de Grootlaan rijdt, is de 849 (nieuwe roepnummer?) vermoedelijk nog niet eens gestart. Zonder teveel op details in te gaan heb ik zojuist vernomen dat Oosterheem er inderdaad een aardig stukje gebied (#1 in de KVT) bij gaat krijgen, voornamelijk A12, maar ook stukjes waar voorheen BHN en ZHN als 1e op reden. Maar inderdaad, de tijd zal het leren.
Als je een bepaald belang hebt bij een kazerne dan is het lastig om objectief te blijven, dat is logisch, maar voor die paar uitrukken per jaar vraag ik mij ernstig af of het wel rendabel is om zo'n post open te houden. Dit is alles vanaf 01-01-2013 en dan hebben we het dus over een tijdsbestek van 8 weken :
(p2000 meldingen)
Slechts 1 echte spoedmelding en 1x in de kern van BHN. Persoonlijk heb ik niets tegen BHN en zal het alleen maar vervelend vinden als gemotiveerde vrijwilligers hun post kwijt raken, maar wat zijn nu de exacte argumenten die BHN bestaansrecht geven als HM en HL een gezamenlijke KVT hebben?
Waarom Benthuizen nog bestaat is omdat Brandweer Hollands Midden het noodzakelijk acht de post in stand te houden. Daar kunnen forumleden van vinden wat ze willen, maar dat is nu eenmaal het geval.
Benthuizen kan namelijk op bepaalde vakken als enige binnen de gestelde tijd ter plaatse zijn (en dat is niet alleen het dorp Benthuizen zelf, maar ook buitengebied). Voordat de nieuwe kazerne in Benthuizen gebouwd werd is daar onderzoek naar gedaan.
Overigens hoor ik (met name in Hollands Midden) steeds meer geluiden dat Zoetermeer teruggaat naar één kazerne, omdat Stadshart op een locatie zit die eigenlijk veel geld waard is en Oosterheem ook niet bijzonder veel uitrukken heeft (voor een beroepskazerne). Er zijn dagen dat er geen enkele melding voor Oosterheem is (tussen 07-02 en 10-02 nog). Dat kost de gemeenschap gewoon geld, er is dan natuurlijk wel 8 man in dienst. De uitrukken die Oosterheem wel heeft, kunnen vaak ook door Stadshart gedaan worden. In dat geval heeft Benthuizen bijzonder veel bestaansrecht ter ondersteuning van Zoetermeer.