Hoe kan je iemand trainen hiervoor?
Ieder mens reageert verschillend.
Om een geheel psychologisch en educatief verantwoord antwoord hier te geven, gaat wat ver... Het is echter niet zo heel moeilijk...
Bij je hulpverleners die je traint, creeer je een "mindset", bij jouw en je team.. en op die "mindset" bouw je verder..
Die mindset is wordt gebruikt om metname schuldgevoelens te voorkomen... Dat betekend dat instructeurs van elke training die je aan je team geeft, allemaal weten hoe die mindset word gebruikt.. En dat zij allemaal op de zelfde manier die mindset bij elke training en oefening gebruiken.. Ook de wijze waarin feedback word verwerkt van een training is daarbij belangrijk..
met de mindset kan je mensen zelfvertrouwen geven, dat je als de meest maximale hebt gedaan om een incident op te lossen, ook al is de uitkomst niet wat je hoopt.. De Mindset helpt je absoluut om te voorkomen dat mensen denken, "Had ik maar...", "Als ik dat ..." of "had mijn collega maar..."
Dat is een van de redenen waarom je moet bouwen niet alleen aan individuele vaardigheden, maar ook aan teamvaardigheden, en aan fysieke en mentale conditie en daarmee aan weerbaarheid van je team en teamleden...