Dodelijk ongeval meemaken tijdens dienst als vrijwilliger

Auteur Topic: Dodelijk ongeval meemaken tijdens dienst als vrijwilliger  (gelezen 27068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Hoe ga je met dit soort ongevallen om als het slachtoffer later alsnog overlijd? Roep je dan de EHBO'ers weer bij elkaar? (lukt dat door de week?)

http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/9260/zwaar-gewonde-bij-motorcross-junioren-in-veendam.html

Veendam - Vanmiddag rond de klok van 12.00 uur is overleden Donny Zundorf , de 14 jarige jongen uit Bergschenhoek die afgelopen zondag zeer ernstig te val kwam tijdens een jeugd motorcross wedstrijd op het circuit van MC Veendam

De dag van de wedstrijd:

Toen Donny opstond, zakte hij in elkaar door een hartstilstand. Hij is in coma overgebracht naar het ziekenhuis waar geconstateerd werd dat hij de C2 en C3 nekwervel heeft gebroken.
Tevens zat er een grote zwelling. De eerste 24 tot 48 uur waren cruciaal .Mocht Donny wel uit coma zijn gekomen was hij waarschijnlijk geheel verlamt zijn geweest. Alle inspanningen ten spijt, het heeft niet mogen baten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6736184/__Jonge_motorcrosser_dood_na_crash__.html?sn=binnenland,buitenland

di 18 mei 2010, 16:13
Jonge motorcrosser dood na crash

VEENDAM -  Een 14-jarige motorcrosser is aan zijn verwondingen overleden nadat hij zondag crashte tijdens een wedstrijd in Veendam.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00723/112_Groningen_723538a.jpg
Foto: Dennie Gaasendam/112Groningen

De jongen sloeg in het parcours over de kop nadat hij over een schans was gereden. Vervolgens werd hij meerdere keren overreden door zijn tegenstanders. Toen het de jongen lukte om op te staan, zakte hij in elkaar door een hartstilstand.

Hij werd buiten bewustzijn naar het UMC in Groningen overgebracht en bezweek dinsdag aan zijn verwondingen, schrijft Dagblad van het Noorden.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2010, 21:28:42
Deze foto behoord ook bij deze casus Palm?

Op basis daarvan zou er wel een discussie uit kunnen ontstaan ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2010, 21:35:00
Deze foto behoord ook bij deze casus Palm?

Op basis daarvan zou er wel een discussie uit kunnen ontstaan ;)

Overgenomen uit het telegraaf bericht  :)

Meer foto's onderaan: http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/9260/zwaar-gewonde-bij-motorcross-junioren-in-veendam.html

[img width=660 height=495]http://www.112nederland.nl/data/fotos/2010/05/16/143134/cimg4510.jpg

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2010, 21:36:35
Ben ook benieuwd of e.e.a. wordt geëvalueerd. Denk ook dat daar best behoefte aan is, na een tragisch ongeval als deze.

Vraag me trouwens ook gelijk af; is er door de EHBO geïmmobiliseerd? (zie ehbo-er met wervelplank)
Goeie zaak dat ze die materialen bij zich hebben, bij zo'n evenement. Of zit er ambulancebemanning achter die mensen met gele hesjes verstopt?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2010, 21:40:09
Is er bij het Rodekruis eigenlijk een soort BOT (bedrijfs opvang team) ?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2010, 21:47:47
Er zijn wel psychosociale nazorg medewerkers bij het Rode Kruis.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2010, 22:31:52
Allereerst, De familie van Donny Zurdorf, heel veel sterkte met de verwerking van het gemis van Donny.. Woorden schieten hier te kort..

Verder wil ik de betrokken organisatie, wedstrijdleiding, wedstrijd-arts, vlaggennisten en rode kruis team sterkte wensen met deze treurige nieuws en jullie persoonlijke verwerking van jullie betrokkenheid bij dit incident..
Na nu al wat jaartjes Motorcross evenementen op verschillende circuits, worden veel van de deelnemers, en organisatoren van dit soort evenementen min of meer bekenden van je..

Een onderdeel van de verwerking van dit soort incidenten, is het belangrijke besef, dat jij als hulpverlener, geen invloed hebt op de impact die op het slachtoffer is gekomen, en dat alle zichtbare en onzichtbare letsels die het slachtoffer daarbij oploopt niet jouw schuld zijn..
Je kan slechts proberen de vitale functies te stabiliseren, en zoveel mogelijk blijvende schade te proberen te voorkomen, door je hulpverlening goed te organiseren, en hopen dat je training en praktijkervaring voldoende is, om het slachtoffer zo adequaat mogelijk te helpen..

Achtergrond van dit evenement..  Het was een KNMV Jeugd, waarbij de KNMV medisch richtlijn van toepassing is.. Er was een wedstrijdarts aanwezig.. De overige evenementen hulpverleners vallen onder zijn verantwoordelijkheid.

Als ik de publicaties en berichten mag geloven, is Donny gevallen na een schans, en stond er een vlaggenist op de schans..  Ondanks dat feit zijn er rijders over Donny gereden.. dat betekend dat eerste deel van de preventieve maatregelen niet hebben voorkomen dat een gevallen rijder, word overreden..
Hoewel dat een risico van de sport, is het wel de nachtmerrie van een organisator, vlaggennisten, wedstrijdleiders en natuurlijk ouders en rijders..

Een van de gepubliceerde teksten door ooggetuigen opgetekend zegt het volgende..
Citaat
Toen Donny opstond, zakte hij in elkaar door een hartstilstand. Hij is in coma overgebracht naar het ziekenhuis waar geconstateerd werd dat hij de C2 en C3 nekwervel heeft gebroken
.

Het is mij niet bekend of er opdat moment al medische hulpverleners aanwezig waren of dat publiek heeft geholpen, echter de bovenstaande zin, is een van mijn nachtmerries.., waarvan ik weet dat je niet altijd kan voorkomen, dat iemand met met een "zeker" hoog energitish letsel weer wil opstaan.. Gedreven sporters gaan vaak verder dan voor hun goed is, en gedrag van goed bedoelende omstanders, is ook niet altijd te voorspellen.

Ik weet uit onze ervaring, dat wij een paar keer door het oog van de naald zijn gegaan, waarbij meerdere ernstige letsels, naar verwachting iemands overlijden zouden betekenen. Tot op heden hebben onze patienten het tot op heden allemaal overleeft, waarbij dat zeker niet altijd vanzelf sprekend is geweest....
Een belangrijke conclusie van mij, is hoe goed je hulpverlening is, hoe goed je team ook getraind is.. de uitkomst staat nooit vast.. Dus met dit jaar weer ruim 90 evenementendagen, kan het ook ons een keer overkomen..

Ons instructeursteam probeert, bij zowel de initiele trainingen en herhalingstrainingen de weerbaarheid bij onze vrijwilligers te vergroten.  We gebruiken daarbij de handreiking  weerbaarheid voor reddingswerkers, Auteur is mevrouw drs. Heilwine A.H.M. Bakker, directeur van Balans & Impuls.
Uitgave SDU uitgevers BV 2007 ISBN 978-90-12-12522-2 www.sdu.nl

Zowel onze instructeurs, alsdirect  leidinggevenden hebben een uitgebreide training gehad, om medewerkers te ondersteunen, daarnaast kunnen we gelukkig beschikken over een sociaal pedagogische hulpverleners, psycholoog en indien nodig een psychiater die onze vrijwilligers bijstaan..  Echter we hopen dat we dat nooit nodig te hebben, en we hopen dat de preventieve maatregelen in de reguliere trainingsprogramma voor onze vaste vrijwilligers in een voorkomend geval, voldoende preventief zal werken..
Alleen door een zeer gelukkig toeval hebben we dit zo kunnen organiseren.. Echter ik hoop er nooit op hoeven terug te vallen..

Vaak kunnen EHBO-ers ook terrecht bij slachtofferhulp en hun eigen huisarts voor ondersteuning.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2010, 23:56:20
Ik houdt mij steeds voor dat ik  alles wil doen om het probleem van het so op te lossen, maar ik ga het probleem van het so niet mijn probleem maken .....

En dat gaat me steeds beter af

WoBaDijk

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2010, 11:55:27

Ik houdt mij steeds voor dat ik  alles wil doen om het probleem van het so op te lossen, maar ik ga het probleem van het so niet mijn probleem maken .....

En dat gaat me steeds beter af

Dat je het probleem van je slachtoffer niet aantrekt is goed, maar wat als het jou fout is dat het mis ging.

Ik ken de situatie hier niet en wil niets suggereren, maar als zo een RKer heeft geprobeerd de jongen op te laten staan snap ik best dat het hem hoog gaat zitten...

Gecondoleerd voor de omgeving van de jongen..

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2010, 13:55:10
Ik ken de situatie hier niet en wil niets suggereren, maar als zo een RKer heeft geprobeerd de jongen op te laten staan snap ik best dat het hem hoog gaat zitten...

Je suggereert natuurlijk wel iets.

Waar precies lees je dat een RKer de jongen op heeft laten staan?

Ik lees dat de jongen gedaan heeft wat elk mens en elk dier instictief doet als er gevaar dreigt: proberen op te staan en te vluchten naar een veilige plek. Helaas met trieste afloop, deze keer.