Dodelijk ongeval meemaken tijdens dienst als vrijwilliger

Auteur Topic: Dodelijk ongeval meemaken tijdens dienst als vrijwilliger  (gelezen 27183 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2010, 14:36:32
Je suggereert natuurlijk wel iets.

Waar precies lees je dat een RKer de jongen op heeft laten staan?

Ik lees dat de jongen gedaan heeft wat elk mens en elk dier instictief doet als er gevaar dreigt: proberen op te staan en te vluchten naar een veilige plek. Helaas met trieste afloop, deze keer.

Voordat dit ontaard in gis/roddelwerk met alle -zeer- vervelende gevolgen van dien stel ik voor dat we hier niet aan gaan beginnen. Een dwarslaesie op C2/3 is vrijwel altijd dodelijk, en het dient geen enkel doel het werk van de EHBO-ers hier in twijfel te trekken. Punt. Einde. Laat het hooguit een les zijn in ontzag voor hoogenergetische- en motorcrossletsels...  :-X
Arts  www.alphalog.nl

Teun Schavuit

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2010, 15:43:52
Maar, om terug te komen op de eerste posting,
deze inzet wordt inderdaad in de betreffende Rode Kruis afdeling geevalueerd.
De hulpverleners die erbij betrokken waren doen dat op hun vaste RK-avond.
Samen met de OVDG die erbij betrokken was en een psychosociale hulpverlener van het Rode Kruis.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2010, 20:23:53
Voordat dit ontaard in gis/roddelwerk met alle -zeer- vervelende gevolgen van dien stel ik voor dat we hier niet aan gaan beginnen. Een dwarslaesie op C2/3 is vrijwel altijd dodelijk, en het dient geen enkel doel het werk van de EHBO-ers hier in twijfel te trekken. Punt. Einde. Laat het hooguit een les zijn in ontzag voor hoogenergetische- en motorcrossletsels...  :-X

Wijze woorden, Delta..

Er word op diverse niveau's dit incident geevalueerd.. De rode kruis medewerkers werkten onder verantwoordelijkheid van een KNMV Wedstrijdarts..
Vandaag een bespreking gehad met een opdrachtgever of we ook voor rijders, begeleiders, vlaggenisten en "publieks" een soort voorlichtings campagne kunnen organiseren over hoog energetische motorcross letsels en wat je dus beslist niet moet doen en wat je wel kan doen..  
We hebben de afgelopen tijd een flink aantal incidenten gezien, dat voor dat er medische hulpverleners ter plaatse zijn, ouders, en begeleiders en omstanders aan patienten gaan trekken..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2010, 23:30:13
Dat je het probleem van je slachtoffer niet aantrekt is goed, maar wat als het jou fout is dat het mis ging.
Je hebt het vermoedelijk niet goed gelezen, het is geen kwestie van niet aantrekken, maar het probleem laten waar het primair hoort, bij het so.
Als het fout gaat dan kan ik daarna vast tegen anderen dan jij vertellen wat de gevolgen worden/waren.
In deze heb ik een zorgplicht, maar ik hoef geen garantiebewijs mee te leveren.
Ik ken de situatie hier niet en wil niets suggereren, maar als zo een RKer heeft geprobeerd de jongen op te laten staan snap ik best dat het hem hoog gaat zitten...
Gecondoleerd voor de omgeving van de jongen..
Ik wil weldegelijk suggereren dat jij bij deze hulpverlener wel eens meer kapot gemaakt zou kunnen hebben dan je zelf beseft.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2010, 09:30:21
Dat je het probleem van je slachtoffer niet aantrekt is goed, maar wat als het jou fout is dat het mis ging.

Ik ken de situatie hier niet en wil niets suggereren, maar als zo een RKer heeft geprobeerd de jongen op te laten staan snap ik best dat het hem hoog gaat zitten...

Ik denk dat we even terug moeten denken aan de wijze woorden van Delta..  :-\;  Met speculeren over dit incident schieten we niets op.. Nog lang niet alle verklaringen zijn binnen, en nog lang niet alle feiten bekend..  Zover ik weet is er nog nergens sprake van dat een medisch hulpverlener, van NRK, EHBO of anderzijds, het s.o. heeft proberen te laten opstaan...

Ik probeer je vraag even anders te formuleren..

Hoe verwerk je als je hulpverlener, met de kennis die achteraf is opgedaan.. dat wanneer je als hulpverlener r zelf achterkomt dat er mogelijk nog verbeteringen zijn, of dat je achteraf de door omstandigheden de situaties niet goed ingeschat is, waardoor je een handeling doet, waarvan je met de kennis van achteraf denkt, dat had ik misschien we anders moeten doen....

Dat is opzich een relevante vraag over de weerbaarheid van jou als hulpverleners en als mens, en welke last je op je rug hebt en weke schuldgevoelens je zelf allemaal aanpraat...

Als Individu moet je onthouden Niemand is perfect, en juist door ervaring op te doen, leer je meer, en ben je steeds meer voorbereid op volgende incidenten. Dus van zo'n evenement en ook de "fouten" die je je zelf aanpraat, kan je leren, en indien gewenst meer trainingen en nog meer ervaring..  Jij als hulpverlener kan er niets aan doen, dat iemand tijdens jou dienst, ergens ongecontrolleerd van de motor afstapt, en blijft liggen.. En met jouw altijd beperkte training en ervaring, ben jij aangewezen om jouw kunstje te doen, naar beste eer en geweten..

Natuurlijk is het makkelijk voor anderen die niet aangewezen waren, om achteraf kritiek te hebben.. En als je de foto's en de openbare berichtgeving leest, dan krijgt iedereen die dit soort evenementen organiseert,begeleid ook wel vragen.. Echter het speculatie gehalte daarvan is er hoog.. als je de betrokken mensen niet kent...

Voor iedereen, Na je training, ben je nog niet uitgeleerd, Na oefening ben je nog niet veel bekwamer, pas na vele keren ervaring opdoen en fouten te maken, en daarvan te leren, word je een goede hulpverlener..
Voor de hulpverleners in kwestie, Ook van die vaak "ongefundeerde' kritiek leer je veel... Van elke incident die ik tegenkom, leer ik nog elke dag, en elke keer dat ik een fout maak, word ik "hopelijk' wijzer. Jullie hebt je best gedaan, naar beste eer en geweten en jullie zijn een ervaring rijker.. En die ervaring doe je alleen maar op (buiten beroepsmatig ambulancewerk), door op een dergelijk evenement je vrije tijd te besteden en je best te doen..
En ja, daar hoort helaas ook bij, dat ondanks de beste hulpverlening die je maar kan wensen, mensen dood gaan...

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2010, 14:04:01
Maar, om terug te komen op de eerste posting,
deze inzet wordt inderdaad in de betreffende Rode Kruis afdeling geevalueerd.
De hulpverleners die erbij betrokken waren doen dat op hun vaste RK-avond.
Samen met de OVDG die erbij betrokken was en een psychosociale hulpverlener van het Rode Kruis.

Mooi om te lezen dat de OVD-G tijd vrijmaakt om samen met de vrijwilligers te evalueren. Fijn dat de betreffende afdeling een psycho-sociale hulpverlener heeft ingeschakeld.

Verder sluit ik mij in het geheel aan bij de wijze woorden van Delta!

Mzzl, d'n Druif
(die al jaren respect heeft voor hoog-energetisch trauma)
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2010, 22:35:59
Inderdaad is dit erg netjes geregeld zeg  O0

is dit bij alle verenigingen zo?  (met name dan na een inzet met een traumatische gebeurtenis?)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2010, 10:07:16
Ik ken diverse EHBO verenigingen waar er helemaal niets is georganiseerd, maar waar ze ook bewust niet van uit hun vereniging aan risicovolle evenementen participeren..  Ik ken ook eerste hulp organisaties, waar op dit gebied niets is geregeld..  

Ik moet ook zeggen dat als je geen mensen in je relatiekring hebt, waar dit soort dingen hun vak zijn, dat het ook niet eenvoudig te organiseren is..  
Ik zou een voorstander zijn, van een regionale overkoepelende partij die dit soort zaken voor vrijwilligers organiseert...

Want naast het NRK, Ehbo verenigingen, Reddingsbrigades, KNRM, zijn er nog tal van organisaties die tegen dezelfde problemathiek aanlopen..

Ik zou eigenlijk er voor willen pleiten, dat bij voorbeeld een grote koepel als het NRK, een dergelijke faciliteit zou opzetten voor alle vrijwilligers, ook buiten hun organisatie..  Het is namelijk voor kleine plaatselijke organisaties nauwelijks te organiseren, terwijl ook zij tegen dit soort zaken aanlopen...

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2010, 18:22:01
De meeste bedijfsopvangteams (BOT-teams) richten zich op eerste opvang en kortdurende emotionele schade. Bij langdurige of permanente schade komt men meestal terecht bij de reguliere Geestelijke Gezondheidszorg.
Als een organisatie geen BOT-team heeft of je bent niet bij een organisatie aangesloten, dan is Slachtofferhulp de aangewezen organisatie. Die kun je daarvoor altijd benaderen. Zonodig zullen zij ook verwijzen naar huisarts of (via deze) naar de GGZ.
CN NRK

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2010, 22:32:43
Jij als hulpverlener kan er niets aan doen, dat iemand tijdens jou dienst, ergens ongecontrolleerd van de motor afstapt, en blijft liggen.. En met jouw altijd beperkte training en ervaring, ben jij aangewezen om jouw kunstje te doen, naar beste eer en geweten..

En ja, daar hoort helaas ook bij, dat ondanks de beste hulpverlening die je maar kan wensen, mensen dood gaan...

Amen.

Naast mijn medeleven aan nabestaanden en betrokken hulpverleners, wil ik een bekende uitspraak toevoegen aan dit topic:
'Prepare for the worst, hope for the best'.

Alain