Roepnamen Kustwacht & SAR

Auteur Topic: Roepnamen Kustwacht & SAR  (gelezen 7531 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 26 december 2010, 15:53:32
En dat vind ik dus echt belachelijk! En met mij de commissie Waterrand, die het document indertijd gewoon on-line heeft gezet.

Die staat er nog steeds, maar ook dit betreft versie 6 uit 2004. Ik kan me niet voorstellen dat dit de nieuwste versie is.
Zie http://www.waterrand.nl/informatiecentrum/naslagwerk/

Is een procdure openbaarheid van bestuur eenvoudig eigenlijk?

Met een WOB verzoekje kan je dat ding waarschijnlijk zo opvragen, maar ik heb er geen behoefte aan om de spaarzame tijd van ambtenaren te verdoen met zo'n verzoek ;)

Ik had eigenlijk gedacht / gehoopt dat het OPPLAN SAR gewoon op de site van de kustwacht te downloaden zou zijn. Even de vertrouwelijke namen en telefoonnummers eruit halen en je kunt 'm zo plaatsen. Hoe meer mensen er kennis van nemen hoe beter toch? :)


Telefoonnummers e.d. weghalen heeft Waterrand overigens ook niet gedaan. Als je bijv. even naar de militaire luchtverkeersleiding wilt bellen, kun je het nummer er zo uit halen... ::) :-X
(dit is overigens geen oproep daartoe, maar een uiting van verwondering ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #11 Gepost op: 26 december 2010, 17:53:52
Die staat er nog steeds, maar ook dit betreft versie 6 uit 2004. Ik kan me niet voorstellen dat dit de nieuwste versie is.
Zie http://www.waterrand.nl/informatiecentrum/naslagwerk/

Met een WOB verzoekje kan je dat ding waarschijnlijk zo opvragen, maar ik heb er geen behoefte aan om de spaarzame tijd van ambtenaren te verdoen met zo'n verzoek ;)

Ik had eigenlijk gedacht / gehoopt dat het OPPLAN SAR gewoon op de site van de kustwacht te downloaden zou zijn. Even de vertrouwelijke namen en telefoonnummers eruit halen en je kunt 'm zo plaatsen. Hoe meer mensen er kennis van nemen hoe beter toch? :)


Telefoonnummers e.d. weghalen heeft Waterrand overigens ook niet gedaan. Als je bijv. even naar de militaire luchtverkeersleiding wilt bellen, kun je het nummer er zo uit halen... ::) :-X
(dit is overigens geen oproep daartoe, maar een uiting van verwondering ;))
Ik snap ook niet waarom er niet een vrij beschikbare versie is zonder gevoelige telefoonnummers en zo.
De laatst bij mij bekende versie is versie 7 stammend uit januari 2009.
Maar ik heb dus helaas niet de vrijheid om hem vrijuit te verspreiden.
Ik zou er eens een telefoontje naar de Kustwacht aan wagen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 27 december 2010, 16:01:56
Ik snap ook niet waarom er niet een vrij beschikbare versie is zonder gevoelige telefoonnummers en zo.
De laatst bij mij bekende versie is versie 7 stammend uit januari 2009.
Maar ik heb dus helaas niet de vrijheid om hem vrijuit te verspreiden.
Ik zou er eens een telefoontje naar de Kustwacht aan wagen.

Dat heb ik al eens gedaan. Er is een artikel in de WOB dat een uitzondering maakt voor interne stukken en daar beroept de kustwacht zich op en wil het me niet verstrekken. Merkwaardig, want de kustwacht wijst ons er regelmatig op (zelfs per brief) dat de inzetten moeten voldoen aan de procedures beschreven in het document. Als je geen weet hebt van het OPPLAN-SAR zou je alles wat een OSC naar je roept naast je neer kunnen leggen, weet jij veel? "Wat is dat OSC, waar staat dat!?"


In ons geheime interne stuk waar je je aan moet houden maar wat je niet mag inzien...  hjag


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 27 december 2010, 16:20:38
Dat heb ik al eens gedaan. Er is een artikel in de WOB dat een uitzondering maakt voor interne stukken en daar beroept de kustwacht zich op en wil het me niet verstrekken. Merkwaardig, want de kustwacht wijst ons er regelmatig op (zelfs per brief) dat de inzetten moeten voldoen aan de procedures beschreven in het document. Als je geen weet hebt van het OPPLAN-SAR zou je alles wat een OSC naar je roept naast je neer kunnen leggen, weet jij veel? "Wat is dat OSC, waar staat dat!?"


In ons geheime interne stuk waar je je aan moet houden maar wat je niet mag inzien...  hjag

Ik zou gewoon het verzoek indienen. De WOB is zo opgesteld dat de informatie altijd gegeven wordt tenzij dit in de wet vermeld staat. In de wet staan de uitzonderingsgronden wanneer dit informatie niet verstrekt wordt. Als je niet onder een uitzonderingsgrond valt dan moeten ze je de info verstrekken. Dit geld ook voor interne stukken. Zie artikel 11 van WOB.

WOB:

http://www.st-ab.nl/wetten/0729_Wet_openbaarheid_van_bestuur_Wob.htm

Citaat
(...)

Hoofdstuk III. Informatie op verzoek 

Artikel 3
1.Een ieder kan een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf.
2.De verzoeker vermeldt bij zijn verzoek de bestuurlijke aangelegenheid of het daarop betrekking hebbend document, waarover hij informatie wenst te ontvangen.
3.De verzoeker behoeft bij zijn verzoek geen belang te stellen.
4.Indien een verzoek te algemeen geformuleerd is, verzoekt het bestuursorgaan de verzoeker zo spoedig mogelijk om zijn verzoek te preciseren en is het hem daarbij behulpzaam.
5.Een verzoek om informatie wordt ingewilligd met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 10 en 11.

(...)

Artikel 6

1. Het bestuursorgaan beslist op het verzoek om informatie zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken gerekend vanaf de dag na die waarop het verzoek is ontvangen.
2. Het bestuursorgaan kan de beslissing voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt voor de afloop van de eerste termijn schriftelijk gemotiveerd mededeling gedaan aan de verzoeker.

3. Onverminderd artikel 4:15 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de termijn voor het geven van een beschikking opgeschort gerekend vanaf de dag na die waarop het bestuursorgaan de verzoeker meedeelt dat toepassing is gegeven aan artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht, tot de dag waarop door de belanghebbende of belanghebbenden een zienswijze naar voren is gebracht of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
4. Indien de opschorting, bedoeld in het derde lid, eindigt, doet het bestuursorgaan daarvan zo spoedig mogelijk mededeling aan de verzoeker, onder vermelding van de termijn binnen welke de beschikking alsnog moet worden gegeven.
5. Indien het bestuursorgaan heeft besloten informatie te verstrekken, wordt de informatie verstrekt tegelijk met de bekendmaking van het besluit, tenzij naar verwachting een belanghebbende bezwaar daar tegen heeft, in welk geval de informatie niet eerder wordt verstrekt dan twee weken nadat de beslissing is bekendgemaakt.
6. Voor zover het verzoek betrekking heeft op het verstrekken van milieu-informatie:
a. bedraagt de uiterste beslistermijn in afwijking van het eerste lid twee weken indien het bestuursorgaan voornemens is de milieu-informatie te verstrekken terwijl naar verwachting een belanghebbende daar bezwaar tegen heeft;
b. kan de beslissing slechts worden verdaagd op grond van het tweede lid, indien de omvang of de gecompliceerdheid van de milieu-informatie een verlenging rechtvaardigt;
c. zijn het derde en vierde lid niet van toepassing.

(...)

Artikel 10

1.Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:
a. de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen;
b. de veiligheid van de Staat zou kunnen schaden;
c. bedrijfs- en fabricagegegevens betreft, die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld;
d. persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 2 van hoofdstuk 2 van de Wet bescherming persoonsgegevens, tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.


2.Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:
a. de betrekkingen van Nederland met andere staten en met internationale organisaties;
b. de economische of financiële belangen van de Staat, de andere publiekrechtelijke lichamen of de in artikel 1a, onder c en d, bedoelde bestuursorganen;
c. de opsporing en vervolging van strafbare feiten;
d. inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen;
e. de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;
f. het belang, dat de geadresseerde erbij heeft als eerste kennis te kunnen nemen van de informatie;
g. het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel van derden.


3.Het tweede lid, aanhef en onder e, is niet van toepassing voorzover de betrokken persoon heeft ingestemd met openbaarmaking.

4.Het eerste lid, aanhef en onder c en d, het tweede lid, aanhef en onder e, en het zevende lid, aanhef en onder a, zijn niet van toepassing voorzover het milieu-informatie betreft die betrekking heeft op emissies in het milieu. Voorts blijft in afwijking van het eerste lid, aanhef en onder c, het verstrekken van milieu-informatie uitsluitend achterwege voorzover het belang van openbaarmaking niet opweegt tegen het daar genoemde belang.

5.Het tweede lid, aanhef en onder b, is van toepassing op het verstrekken van milieu-informatie voor zover deze handelingen betreft met een vertrouwelijk karakter.

6.Het tweede lid, aanhef en onder g, is niet van toepassing op het verstrekken van milieu-informatie.

7.Het verstrekken van milieu-informatie ingevolge deze wet blijft eveneens achterwege voorzover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:
a. de bescherming van het milieu waarop deze informatie betrekking heeft;
b. de beveiliging van bedrijven en het voorkomen van sabotage.


8.Voorzover het vierde lid, eerste volzin, niet van toepassing is, wordt bij het toepassen van het eerste, tweede en zevende lid op milieu-informatie in aanmerking genomen of deze informatie betrekking heeft op emissies in het milieu. 

Artikel 11
1.In geval van een verzoek om informatie uit documenten, opgesteld ten behoeve van intern beraad, wordt geen informatie verstrekt over daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen.
2.Over persoonlijke beleidsopvattingen kan met het oog op een goede en democratische bestuursvoering informatie worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Indien degene die deze opvattingen heeft geuit of zich erachter heeft gesteld, daarmee heeft ingestemd, kan de informatie in tot personen herleidbare vorm worden verstrekt.
3.Met betrekking tot adviezen van een ambtelijke of gemengd samengestelde adviescommissie kan het verstrekken van informatie over de daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen plaatsvinden, indien het voornemen daartoe door het bestuursorgaan dat het rechtstreeks aangaat aan de leden van de adviescommissie voor de aanvang van hun werkzaamheden kenbaar is gemaakt.

4.In afwijking van het eerste lid wordt bij milieu-informatie het belang van de bescherming van de persoonlijke beleidsopvattingen afgewogen tegen het belang van openbaarmaking. Informatie over persoonlijke beleidsopvattingen kan worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Het tweede lid, tweede volzin, is van overeenkomstige toepassing.
 


mcwoofer

  • ICT Projectmamanger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2011, 18:36:26
De KLPD heeft geen Cessna's meer.

Stond begin december toch echt nog een Cessna staan voor de KLPD-hangaar in de oude blauwe kleurstelling.


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #15 Gepost op: 3 januari 2011, 21:17:08
Stond begin december toch echt nog een Cessna staan voor de KLPD-hangaar in de oude blauwe kleurstelling.

Heeft afgelopen donderdag nog een tijdje rond taxiet op Schiphol.