KNRM post Hansweert heeft te weinig werk

Auteur Topic: KNRM post Hansweert heeft te weinig werk  (gelezen 7838 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2010, 15:12:49
dat is ook vervelend voor je HENK dat je stemmen in je hoofd hoort die je vertellen wat je moet schrijven


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2010, 21:15:46
Al een verdubbeling dit jaar...  ;) ;D

http://www.pzc.nl/regio/bevelandentholen/6730697/KNRM-Hansweert-in-actie.ece

KNRM Hansweert in actie

maandag 24 mei 2010 | 16:55 | Laatst bijgewerkt op: maandag 24 mei 2010 | 17:08
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

HANSWEERT - De bemanning van de reddingboot Jan van Engelenburg van de KNRM in Hansweert moest maandagochtend om half twaalf in actie komen. Een jacht was in moeilijkheden geraakt op de Westerschelde.

De kajuitmotorboot van dertien meter lengte was onderweg van Terneuzen naar Kortgene. Om circa tien voor twaalf was de reddingboot ter plaatse nabij de boei 43 in de Overloop van Hansweert en kon de bemanning vaststellen dat het jacht water maakte. Het bleek dat een aansluiting van het koelwatersysteem was losgekomen en daardoor water in het schip kon lopen. De schipper van het jacht was al begonnen met zelf te pompen, maar de zwaardere pomp van de reddingboot was zeer welkom. Nadat het water uit het schip was, is door de bemanning een noodreparatie uitgevoerd en kon het schip onder begeleiding van de reddingboot naar Hansweert worden gevaren. In Hansweert volgde een definitieve reparatie en daarna kon het jacht haar reis vervolgen.


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2010, 10:06:16
De actie gisteren was de vierde voor station Hansweert dit jaar. Heb even zitten zoeken in het archief van www.alarmeringen.nl:

VAARTUIG STUUR/MOTOR PROBLEMEN, PRIO1, STATION HAN
13-01-2010 12:32:54

PERSOON IN PROBLEMEN/VERMIST,PRIO1,STATION HAN
28-01-2010 10:09:39

VAARTUIG MOTOR PROBLEMEN, PRIO2, STATION HAN
29-03-2010 14:58:05

VAARTUIG MAAKT WATER,PRIO1,STATION HAN
24-05-2010 11:36:24

Bron: www.alarmeringen.nl
Groeten, Colin


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2010, 13:14:37
Het aantal meldingen zegt ook niet altijd iets. Als we KNRM Huizen als voorbeeld nemen en we analyseren de inzetrapporten worden zij per jaar 100 * gealarmeerd en verlenen zij daadwerkelijk maximaal  20 * per jaar  daadwerkelijk hulp. De overige meldingen worden door JSH, Hoge, Naarden en Blaricum opgelost.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2010, 16:31:35
vreemde titel eigenlijk..  net of je het erg vind dat je te weinig werk hebt....

Net of je ergens maar geen brandblusser ophangt, op dat deze toch nooit word gebruikt...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2010, 16:42:20
Het aantal meldingen zegt ook niet altijd iets. Als we KNRM Huizen als voorbeeld nemen en we analyseren de inzetrapporten worden zij per jaar 100 * gealarmeerd en verlenen zij daadwerkelijk maximaal  20 * per jaar  daadwerkelijk hulp. De overige meldingen worden door JSH, Hoge, Naarden en Blaricum opgelost.

Voor dit soort cijfers op p2000 meldingen vertrouwen lijkt me ook niet zo'n strak plan... hoe het met het KWC zit weet ik allemaal niet precies. Maar bij de reddingsbrigades (hier in de regio) worden het gros van de meldingen via c2000 doorgegeven en afgehandeld(Dan doel ik op de GMK meldingen en de opgeschaalde 'free-call' meldingen). Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je een alarmering alleen van de KNRM ziet... maar dat de plaatselijke reddingsbrigade tegelijkertijd ookal een aantal incidenten aan het afhandelen is of bijstand nodig heeft bij de betreffende melding. Zelfs als men van huis moet komen gaat dan lang niet altijd over p2000...maar bijvoorbeeld over een soort communicator of sms alarmering.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2010, 17:02:22
Dat geldt dan voor de kustbigades, welke niet op het SAR gebied opereren. 99% van alle KNRM uitrukken betreffen SAR en gaan gewoon via de pager.
Het zou bij de KNRM echt toeval zijn als ze ingemeld staan en dat er dan een melding doorkomt via C2000. Dat is ook niet de bedoeling.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2010, 20:31:03
Henk,

Graag benadruk ik nog even dat ons primair werkgebied in SAR gebied ligt en opsporing en redding een primaire taak van ons is.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2010, 21:45:41
Henk,

Graag benadruk ik nog even dat ons primair werkgebied in SAR gebied ligt en opsporing en redding een primaire taak van ons is.





Dan maak ik mij ernstig zorgen als dat allemaal over C2000 gaat. P2000 heeft niet voor niets een open karakter. Bovendien is de verleiding groot om dan de kleine stap naar het maar helemaal over C2000 te doen, zo gemaakt.

Ik haal maar even aan dat de pogingen over kanaal 67 van de marifoon van de kustwacht om een reddingsboot OSC te maken deze week tot drie keer toe strandden in het lawaai van C2000. Pas toen ze het radioverkeer terug luisterden ontdekten ze de gemiste kans! Ik heb een keer op een post mogen zitten waar c2000 aan stond, nou de 27 MC is er niets bij! Geen wonder dat een eenvoudig berichtje van de kustwacht als dat je osc gemaakt wordt ondersneeuwt als je afvaart en eerst het wat wanneer wie en waar uit de doeken gaat doen op C2000.

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2010, 22:20:08
Nou dan weet ik niet waar je met c2000 hebt meegeluisterd... maar er wordt hier behoorlijk gehamerd op radiodicipline (in het bijzonder op c2000). Er is hier wellicht ook een compleet andere opzet van de communicatiestructuur... dan alles maar gezellig op de RMG-05.  

Er is hier juist een stuk meer rust in gekomen... nu je niet meer de communicatie van Bloemendaal tot aan Ouddorp ertussendoor hoort komen zoals wel het geval is op het analoge netwerk. En het werkt ook nog een stuk makkelijker over de wat grotere afstanden :)

Joost


Ik haal maar even aan dat de pogingen over kanaal 67 van de marifoon van de kustwacht om een reddingsboot OSC te maken deze week tot drie keer toe strandden in het lawaai van C2000. Pas toen ze het radioverkeer terug luisterden ontdekten ze de gemiste kans! Ik heb een keer op een post mogen zitten waar c2000 aan stond, nou de 27 MC is er niets bij! Geen wonder dat een eenvoudig berichtje van de kustwacht als dat je osc gemaakt wordt ondersneeuwt als je afvaart en eerst het wat wanneer wie en waar uit de doeken gaat doen op C2000.

Henk