GRIP 1 Zeer Grote Brand militaire oefenterrein Leusderheide - Leusden 19-05-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote Brand militaire oefenterrein Leusderheide - Leusden 19-05-2010  (gelezen 10729 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Opvallend dat bij de melding Grote Brand meteen twee COH-bakken opgeroepen werden. Volgens mij zie ik ze beide ook staan op de foto. Is dit standaard of was er al een vooruitziende blik dat dit wel eens een Zeer Grote Brand zou kunnen worden zodat er behoefte zou zijn aan extra commandoruimte?

Trouwens een leuk ritje van Ijsselstein naar de Leusderheide  :)


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Opvallend dat bij de melding Grote Brand meteen twee COH-bakken opgeroepen werden. Volgens mij zie ik ze beide ook staan op de foto. Is dit standaard of was er al een vooruitziende blik dat dit wel eens een Zeer Grote Brand zou kunnen worden zodat er behoefte zou zijn aan extra commandoruimte?

Trouwens een leuk ritje van Ijsselstein naar de Leusderheide  :)

Klopt 2x COH bij groot kan niet goed wezen volgens mij. Overgens was hoe kan het ook anders dat Amersfoort al met de 3e TS t.p. was.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Klopt 2x COH bij groot kan niet goed wezen volgens mij. Overgens was hoe kan het ook anders dat Amersfoort al met de 3e TS t.p. was.


Waarom kan dit niet goed zijn volgens jou? Het klopt namelijk wel, dus verklaar je antwoord nader. Verder kan Amersfoort na 3 TS'en gewoon nog een COH brengen.

Standaard in Utrecht worden er 2 COH's gealarmeerd bij natuurbranden. Een natuurbrand is anders dan een gewone brand er zijn nogal wat meer staf functionarisen die ook moeten kunnen plotten, communicatie, vergaderen enz enz

Dus 1 COH voor de standaard COPI overleggen en 1 speciaal voor de staffunctionaris Brandweer en Staffunctionaris Logistiek. Eventueel kan de coordinator helicopterblussing (zal best een andere naam hebben maar die weet ik niet) hier ook in plaats nemen.

Dit is wat makkelijker dan met een kaart in je handen op de hei het vulschema berekenen ;)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
donderdag 20 mei 2010 06:52 uur
Oorzaak brand Leusderheide een raadsel
 
LEUSDEN - Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van de zeer grote heidebrand, gisteravond in Leusden.

Aan het begin van de avond brak brand uit op het militair oefenterrein Leusderheide. Toen de brand ontstond, was de brandweer in de buurt van het terrein bezig met een oefening van natuurbranden. Maar volgens de Veiligheidsregio Utrecht is deze oefening niet de oorzaak van de brand.

De brandweer denkt overigens ook niet aan brandstichting. Het militaire terrein is een afgesloten gebied en daarom is de kans erg klein dat het vuur is aangestoken.

Volgens een woordvoerder is het vuur nooit gevaarlijk geweest voor omwonenden, maar is het gebied wel behoorlijk aangetast. Tientallen hectares natuurgrond zijn verloren gegaan.

Brandweerkorpsen uit de hele regio kwamen gisteravond naar de Leusderheide om het vuur te bestrijden. Rond acht uur gaf de brandweer het sein brandmeester.

bron: rtvutrecht.nl


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Het ANP meld dat er militairen zijn opgepakt voor deze brand.

Kan zelf alleen de headlines zien, maar het volledige bericht zal wel snel ergens opduiken.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Het ANP meld dat er militairen zijn opgepakt voor deze brand.

Kan zelf alleen de headlines zien, maar het volledige bericht zal wel snel ergens opduiken.

Militairen opgepakt na brand op Leusderheide
DEN HAAG - De marechaussee heeft woensdagavond twee 38-jarige militairen uit Nijkerk opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de brand die op het militair oefenterrein De Leusderheide heeft gewoed.
Dat zei luitenant-kolonel Rick Hirs donderdag. Aanvankelijk gingen de autoriteiten niet uit van brandstichting.
De twee zijn na verhoor heengezonden, maar blijven verdachte, meldde Hirs. Ze zullen later opnieuw aan de tand worden gevoeld.
De brand woedde in een gebied van 600 bij 800 meter.
www.nu.nl


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Waarom kan dit niet goed zijn volgens jou? Het klopt namelijk wel, dus verklaar je antwoord nader. Verder kan Amersfoort na 3 TS'en gewoon nog een COH brengen.

Standaard in Utrecht worden er 2 COH's gealarmeerd bij natuurbranden. Een natuurbrand is anders dan een gewone brand er zijn nogal wat meer staf functionarisen die ook moeten kunnen plotten, communicatie, vergaderen enz enz

Dus 1 COH voor de standaard COPI overleggen en 1 speciaal voor de staffunctionaris Brandweer en Staffunctionaris Logistiek. Eventueel kan de coordinator helicopterblussing (zal best een andere naam hebben maar die weet ik niet) hier ook in plaats nemen.

Dit is wat makkelijker dan met een kaart in je handen op de hei het vulschema berekenen ;)

zo gek is dit inderdaad niet, in Amsterdam-amstelland hebben we speciaal om die reden een tweede COH-bak aangeschaft. een voor het COPI en een voor de Compagniescommandat/Hoofd sectie brandweer CoPI. Dus een COH voor multi en een voor Mono-brandweeroverleg


Rimu

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
En zie hier een filmpje van de aanrijdende voertuigen
Compagniesinzet Kolonel HL van royenweg Leusden.wmv
Beelden: Luke Beens

Groet Rimu