First Responder, waarom niet? Waarom wel?

Auteur Topic: First Responder, waarom niet? Waarom wel?  (gelezen 21913 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 3 maart 2009, 18:29:45
Volgens mij zijn er nog steeds diensten die dergelijk laagbouw ambulances aanschaffen.

Mijn persoonlijke mening, ik zou het jammer vinden dat een goed initiatief de das om word gedraaid..  Misschien kunnen ze het project een nog een slimmere vervolg geven..

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 4 maart 2009, 14:46:09
Het type auto wat ze in Urk gebruiken is de Visser type III. Van dit type rijden er nog diverse rond in Nederland. Oa in Friesland (Kijlstra), Noord-Oost Gelderland (RAV NOG) en Utrecht (RAVU). Het is wel een type waarvan de laatste wagen nu aan vervanging toe zijn.
In België rijdt dit type ook rond en vaak zijn het 2e hands uit Nederland.
Geloof niet alles wat je denkt.

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 9 maart 2009, 18:49:57
Volgens mij gaat dit topic over de FRS en niet over welk type ambulance ze mee rijden. :-X

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 10 maart 2009, 08:37:49
Eerst even mijn reactie als mod: Ijsselvechter heeft gelijk, dit onderwerp gaat over de FRS. Graag on-topic blijven of anders een nieuwe topic starten!
WM

En nu als forumlid:
Citaat
Een verplaatsing van de ambulancepost op Urk geeft voor de meeste mensen meteen een gevoel van zekerheid. Deze professionele ambulancezorg in combinatie met de FRS is voor Urk het beste. In theorie zal dit ook zo zijn, maar toch blijkt de praktijk anders te zijn.
Bij een oproep zal de ambulance van de GGD meteen wegrijden vanaf de post, terwijl de vrijwilligers eerst nog naar de FRS ambulance op moeten halen. Het zal vaak voor komen dat de GGD dus al aanwezig is en de FRS dus geen meerwaarde heeft voor de zorg van de patiënt. Het aantal ritten dat voor de FRS meerwaarde heeft, zal dus drastisch verminderen. Naar onze inschatting zal dit met 70% terug lopen

En dit vinden ze jammer??  :o :o

Errr, ik kan me vergissen maar is een ernstig bedreigde patiënt niet beter af met een professionele bemanning? Dit is een klein beetje de wereld op z'n kop. Natuurlijk hebben ze goed werk verricht maar tijden veranderen, de acute zorgketen kun je niet overlaten aan vrijwilligers. Mede daarom is de spreidingsplan gewijzigd. Daar moeten ze juist blij om zijn!

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 10 maart 2009, 14:48:45
Ik vind anders de vrijwillige teams die AED's bezitten en een oproep krijgen via CPA een meerwaarde, en in acute situaties als hartstilstand verhogen juist de vrijwilligers de overlevingskans. In groot andere moeilijk bereikbare plaatsen in NL bestaan ook dit soort initiatieven.

Hoe meer vrijwilligers betrokken bij een reanimatie hoe kleiner het delay. Een first responder groep op Urk, die uitrukt voor een reanimatie vind ik een uitstekende anticipatie.

(Zouden ze ook eens voor huisartsen en hun chauffeurs moeten invoeren, goed uitgeruste auto's met getraind personeel in niet meer dan 5 minuten van situatie (ik spreek voor regio Amsterdam) O0)

Groet,

HapAmbu

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #45 Gepost op: 10 maart 2009, 15:46:38
Eigenlijk vind ik het ook te gek voor woorden. Er komt eindelijk een professionele ambulance, en dan voelen ze zich op hun teentjes getrapt? Natuurlijk valt er voor hen minder te 'hobbyen', en ik snap dat ze dat erg jammer vinden, maar dat is in dit geval toch gewoon iets goeds?
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 10 maart 2009, 22:09:44
Natuurlijk is gek en beter als er professionele ambulanceteams daar ter plekke zijn..

Aan de andere kant word er nu ook een vorm van schijnveiligheid geboden, door direct de stekker uit FRS te trekken..

Zoals de plannen nu zijn komt er 1 ambu op  standplaats in Urk, die niet permanent bemant is, deze auto word ook gebruikt voor B-ritten en A1 ritten buiten Urk.   Zover ik heb begrepen zou de nieuwe standplaats URK is dus niet permanent bezet zijn.  (corrigeer me maar als ik het niet goed heb..)  

De FRS zijn wel permanent in Urk, en leveren een goede dienstverlening door snel ter plaatse te zijn en snel oogjes en oortjes voor de meldkamer te zijn en hulp te bieden..
Ik moet zeggen dat ik nergens terug kan vinden Hoe de kwaliteit van de dienstverlening is, kan ik niet objectief ergens terug vinden.. Dus ik zie helaas nergens opkomsttijden, en hoe inhoudelijk de hulpverlening gaat..  En als de reponsetijden net zo zijn als de reguliere ambu uit de post ergens net buiten urk, dan is de meerwaarde van het project een vraagteken..
Echter dan vraag ik me af, behalve om de politieke druk uit Urk, waarom dan de verhuizing van de standplaats nodig is..

Aan de andere kant, hoor ik geluiden, over dat gemeente Urk meer geld in de RAV stopt, voor een eigen standplaats en dat dan te koste gaat van de subsidie pot aan FRS..  Dus is er sprake van gezonde concurrentie..

Ik moet gelijk zeggen dat ik hoor nog te veel verschilllende verhalen rond zingen..
Als de kwalteit van dienstverlening van de FRS niet goed genoeg is, dan kan je daar ook wat aan doen.. Met geplande de verschuiving van standplaats lijkt het voor Urk te verbeteren, maar de rest van het buitengebied te verslechteren.
Ik krijg uit de verschillende verhalen het gevoel dat er nu meer word "gewindowdressed" en politieke spelletjes worden gespeeld en om de pot met gleld gaat, dan echt iets structureels zal verbeteren..

Het verhaal "Standplaats Urk" is in ieder geval complexer dan op het eerste gezicht lijkt..

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 11 maart 2009, 08:17:51
De politieke verhoudingen op Urk zijn inderdaad erg complex, lijkt mij. Er is ook een een bepaald maatschappelijk saamhorigheid dat toe te kennen is aan het feit dat het eilandbewoners zijn geweest. De kerk speelt natuurlijk ook een grote rol op Urk, hetgeen dat effect versterkt.

Ik juich ieder burgeriniatief toe op het gebied van "burenhulp" maar laten we nou niet gaan denken dat dit soort hulp een vervanging is van professionele hulp. Dat is pas schijnveiligheid!

Wat mij betreft kan dit prima worden omgezet in bijv. een AED burgernetwerk, zoals reeds op meedere plaatsen het geval is. De vraag is natuurlijk wel: Zal de Urker FRS dit accepteren?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 11 maart 2009, 11:38:41
Een goed werkende (community) first responder netwerk, kan een enorme goede aanvulling zijn op de reguliere ambulance hulpverlening, echter nooit een vervanging...

Zover ik het urker initiatief ken is het ook nooit bedoeld als vervanging, maar om een eerste opvang te doen en aanrijtijden verder te verkorten ten opzichte van de norm van 15 minuten..

Zover ik het begrepen hebben deden ze Niet alleen buren hulp voor reanimatie, en onwelwordingen, maar ook trauma's en ondersteunde dit team de KNRM en brandweer en ambulanceteam met extra handjes en lokale kennis.

Het is zonde om zo'n project om zeep te helpen, in het kader van geld.. Ik zou zelfs zien dat de RAV's dit soort projecten ondersteunen.

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 11 maart 2009, 20:09:15
Natuurlijk is gek en beter als er professionele ambulanceteams daar ter plekke zijn..

Aan de andere kant word er nu ook een vorm van schijnveiligheid geboden, door direct de stekker uit FRS te trekken..

Zoals de plannen nu zijn komt er 1 ambu op  standplaats in Urk, die niet permanent bemant is, deze auto word ook gebruikt voor B-ritten en A1 ritten buiten Urk.   Zover ik heb begrepen zou de nieuwe standplaats URK is dus niet permanent bezet zijn.  (corrigeer me maar als ik het niet goed heb..)  

De FRS zijn wel permanent in Urk, en leveren een goede dienstverlening door snel ter plaatse te zijn en snel oogjes en oortjes voor de meldkamer te zijn en hulp te bieden..
Ik moet zeggen dat ik nergens terug kan vinden Hoe de kwaliteit van de dienstverlening is, kan ik niet objectief ergens terug vinden.. Dus ik zie helaas nergens opkomsttijden, en hoe inhoudelijk de hulpverlening gaat..  En als de reponsetijden net zo zijn als de reguliere ambu uit de post ergens net buiten urk, dan is de meerwaarde van het project een vraagteken..
Echter dan vraag ik me af, behalve om de politieke druk uit Urk, waarom dan de verhuizing van de standplaats nodig is..

Zou het misschien kunnen zijn dat er een ambulance "Voor Waarde Scheppend wordt gezet, als de ambulance van de standplaats Urk  weggaat? O0
Zouden de centralisten niet zo slim zijn om dit te doen? ;)
Als wij in Kampen er uit gaan wordt er een ambulance VWS gezet, of hebben we  IJsselvecht alleen maat slimme centralisten? ;)
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC