Natuurlijk is gek en beter als er professionele ambulanceteams daar ter plekke zijn..
Aan de andere kant word er nu ook een vorm van schijnveiligheid geboden, door direct de stekker uit FRS te trekken..
Zoals de plannen nu zijn komt er 1 ambu op standplaats in Urk, die niet permanent bemant is, deze auto word ook gebruikt voor B-ritten en A1 ritten buiten Urk. Zover ik heb begrepen zou de nieuwe standplaats URK is dus niet permanent bezet zijn. (corrigeer me maar als ik het niet goed heb..)
De FRS zijn wel permanent in Urk, en leveren een goede dienstverlening door snel ter plaatse te zijn en snel oogjes en oortjes voor de meldkamer te zijn en hulp te bieden..
Ik moet zeggen dat ik nergens terug kan vinden Hoe de kwaliteit van de dienstverlening is, kan ik niet objectief ergens terug vinden.. Dus ik zie helaas nergens opkomsttijden, en hoe inhoudelijk de hulpverlening gaat.. En als de reponsetijden net zo zijn als de reguliere ambu uit de post ergens net buiten urk, dan is de meerwaarde van het project een vraagteken..
Echter dan vraag ik me af, behalve om de politieke druk uit Urk, waarom dan de verhuizing van de standplaats nodig is..
Aan de andere kant, hoor ik geluiden, over dat gemeente Urk meer geld in de RAV stopt, voor een eigen standplaats en dat dan te koste gaat van de subsidie pot aan FRS.. Dus is er sprake van gezonde concurrentie..
Ik moet gelijk zeggen dat ik hoor nog te veel verschilllende verhalen rond zingen..
Als de kwalteit van dienstverlening van de FRS niet goed genoeg is, dan kan je daar ook wat aan doen.. Met geplande de verschuiving van standplaats lijkt het voor Urk te verbeteren, maar de rest van het buitengebied te verslechteren.
Ik krijg uit de verschillende verhalen het gevoel dat er nu meer word "gewindowdressed" en politieke spelletjes worden gespeeld en om de pot met gleld gaat, dan echt iets structureels zal verbeteren..
Het verhaal "Standplaats Urk" is in ieder geval complexer dan op het eerste gezicht lijkt..