Grote brand Hooiberg Europaweg-Noord - Landgraaf 20-05-2010

Auteur Topic: Grote brand Hooiberg Europaweg-Noord - Landgraaf 20-05-2010  (gelezen 10459 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #40 Gepost op: 23 mei 2010, 16:28:40
Door de brand zijn het toch geen geperste rollen / balen meer maar zijn ze toch al uit elkaar gevallen?  ???
Het is niet meer geperst nee, maar het ligt nog altijd over elkaar heen.. dus moet je echt alles stukje voor stukje "uitmesten"en van elkaar scheiden om het zoals je zelf al aangaf, onder te dompelen, vol te hozen of wat ook het plan is.. en dat is met zo'n oppervlakte een enorme klus, en in deze hitte al helemaal..
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #41 Gepost op: 24 mei 2010, 16:13:42
Zat de boer en of omgeving dan te slapen? Als de helft al in brand stond zal het al een flinke rookpluim geweest zijn dunkt me..

Hooibroei (en aanverwante zaken) zijn van de buitenzijde pas waar te nemen als de boel daadwerkelijk in de hens vliegt. En zodra dat is gebeurt vind ik het totaal niet raar als binnen een 5 minuutjes zo'n halve berg brand. Dus 'liggen slapen'... Neen, niet noodzakelijk.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #42 Gepost op: 24 mei 2010, 16:48:38
Hooibroei (en aanverwante zaken) zijn van de buitenzijde pas waar te nemen als de boel daadwerkelijk in de hens vliegt. En zodra dat is gebeurt vind ik het totaal niet raar als binnen een 5 minuutjes zo'n halve berg brand. Dus 'liggen slapen'... Neen, niet noodzakelijk.
Sorry dat ik het zeg, maar ben zelf in een boerenfamilie opgegroeid.. en wij checkten elke ochtend middag en avond met een thermometer via een lans de kerntemperatuur op een aantal plekken, mits de temperatuur uiteraard aan de hogere kant lag... dus dan vindt ik inderdaad dat er geslapen is.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #43 Gepost op: 24 mei 2010, 19:57:10
Sorry dat ik het zeg, maar ben zelf in een boerenfamilie opgegroeid.. en wij checkten elke ochtend middag en avond met een thermometer via een lans de kerntemperatuur op een aantal plekken, mits de temperatuur uiteraard aan de hogere kant lag... dus dan vindt ik inderdaad dat er geslapen is.

Ik kom ook uit een boerenfamilie. En ik ken eigenlijk niemand die dat regelmatig checkt. Hooibroei ontstaat in feite doordat je in het begin iets niet goed hebt gedaan. Goed hooi broeit niet.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2010, 20:06:22
Hooibroei (en aanverwante zaken) zijn van de buitenzijde pas waar te nemen als de boel daadwerkelijk in de hens vliegt. En zodra dat is gebeurt vind ik het totaal niet raar als binnen een 5 minuutjes zo'n halve berg brand. Dus 'liggen slapen'... Neen, niet noodzakelijk.
Euuhh, als je hooibroei pas constateert als de vlammen uit de hooiberg slaan, heb je toch wel een aantal cruciale kansen laten liggen. Je hoeft alleen maar je arm tussen de balen te steken om een hoge temperatuur te constateren. Wil je zekerheid, dan is het zaak om met een lansthermometer het binneste van de berg te temperaturen. En weet je tot hoever de broei is gevordert.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 24 mei 2010, 20:11:54
En voor de mensen die niet erg thuis zijn in de hooibroei-materie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooibroei


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #46 Gepost op: 25 mei 2010, 11:44:41
Euuhh, als je hooibroei pas constateert als de vlammen uit de hooiberg slaan, heb je toch wel een aantal cruciale kansen laten liggen. Je hoeft alleen maar je arm tussen de balen te steken om een hoge temperatuur te constateren.

klopt. Dat deden wij ook regelmatig. Punt is dat broei veel sneller kan gaan dan je verwacht. 's Morgens nog goed, 's avonds roet. Meten is inderdaad weten, alleen het moet niet nodig zijn... Bovendien: wat te doen as de temperatuur (te) hoog is?
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #47 Gepost op: 25 mei 2010, 15:43:43
klopt. Dat deden wij ook regelmatig. Punt is dat broei veel sneller kan gaan dan je verwacht. 's Morgens nog goed, 's avonds roet. Meten is inderdaad weten, alleen het moet niet nodig zijn... Bovendien: wat te doen as de temperatuur (te) hoog is?
Op dat moment kan je verscheidene maatregelen nemen.. een is de boel uit elkaar halen meteen, de omgeving aanpassen... of zoals wij deden, een loonbedrijf bellen die onmiddelijk met de nodige mankracht en machines kwam om de boel uit elkaar te rijgen :)
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #48 Gepost op: 25 mei 2010, 15:59:37
Citaat
De brand in de hooiberg van 10 meter breed, 6 meter hoog en 30 meter lang brak donderdagavond rond zes uur uit.

Zijn hier geen regels voor? Met een hooiberg loop je altijd het risico op een snel uitbreidende brand. Om dan de brandstof in deze aantallen op te slaan, lijkt mij een tikkende tijdbom. Broei, brandstichting of per ongeluk, het is wachten op een incident.

Ik kan mij zo voorstellen dat er wel regels zijn aan hoeveelheid en eventuele preventieve maatregelen (brandgangen, hoeveelheid, etc)

Iemand?
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 26 mei 2010, 20:08:58
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6788589/__Brand_in_hooiberg_Landgraaf_gedoofd__.html?sn=binnenland,buitenland

wo 26 mei 2010, 16:21
Brand in Landgraafse hooiberg gedoofd

LANDGRAAF -  De brand in de hooiberg achter een boerderij aan de Europaweg-Noord in Landgraaf is woensdag gedoofd. Geholpen door de regen, slaagde de brandweer er na bijna een week in om de laatste smeulende resten te blussen, liet een woordvoerder van de brandweer weten.

Donderdag vatte het stro in de megahooiberg van 30 bij 10 en 6 meter door nog onbekende oorzaak vlam. De brandweer kon het vuur in de negen ton stro niet blussen, en besloot de enorme baal gecontroleerd te laten uitbranden. Sindsdien had de wijde omgeving last van rook en stank, en moesten omwonenden afhankelijk van de windrichting deuren en ramen gesloten houden.

Woensdagmiddag kwam aan die overlast een eind, nadat de brandweer de laatste balen stro met een shovel uit elkaar had getrokken en alsnog had weten te blussen.