Uitspraak minister over nachtdiensten

Auteur Topic: Uitspraak minister over nachtdiensten  (gelezen 4068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 2 juni 2004, 20:41:24
Gelezen in het Gelders Dagblad en op www.ambulancenet.nl:

Minister: ambulancedienst beslist
Hulpverlening Gelderland Midden mag zelf beslissen of ze slaapdiensten bij de ambulance invoert. Minister Hoogervorst gaat zich er niet mee bemoeien.

De minister grijpt alleen in als niet aan de wettelijke minimumeisen voor de aanrijtijden wordt voldaan. Dat laat hij Agnes Kant (SP) weten. De Doesburgse heeft Kamervragen gesteld naar aanleiding van het idee van de directie van Gelderland Midden om slaapdiensten in te voeren voor het ambulancepersoneel.

Hulpverlening Gelderland Midden heeft niet voldoende geld om het aantal parate diensten overeind te houden. Een aantal van die diensten zou in de nachtelijke uren vervangen moeten worden door slaapdiensten. Het personeel slaapt dan op de post en is stand-by. Volgens de ambulancemedewerkers is hierdoor de aanrijtijd langer en dus ongunstig voor mensen bij ziekte of een ongeval. De aanrijtijd zou volgens hen gemiddeld drie tot vijf minuten langer worden.

Voor henzelf worden dergelijke diensten als asociaal gezien. Ze moeten namelijk de slaapdienst op de post doorbrengen en zijn dus niet thuis. Daar komt bij de kans bestaat dat er een slaapdienst gedraaid moet worden, bovenop de normale dienst.

Tevens is nog onduidelijk of ze voor een slaapdienst het normale salaris krijgen, of dat er per uur een lager bedrag wordt uitgekeerd. Dat is nog een strijdpunt met de directie. Die staat vooralsnog op het standpunt dat bij een slaapdienst niet het volledige salaris hoort, omdat een deel van die dienst niet gewerkt wordt.

Ook op dat punt gaat de minister zich nergens mee bemoeien. Hij laat in de beantwoording van de vragen van Kant weten dat de beloning in de cao geregeld moet worden. Volgens Hoogervorst zijn er verder geen Europese richtlijnen op dat punt.

De hulpverleners wijzen er de directie onder meer op dat 'uit onderzoek is gebleken dat onregelmatigheidsdiensten en verstoring van de nachtrust negatieve effecten geven op zowel sociaal, lichamelijk als psychisch gebied'. Door een verdere verzwaring van het werk vrezen zij dat 'het reeds zeer hoge ziekteverzuim zal toenemen'.

De ambulancemedewerkers hebben hun directie inmiddels laten weten 'te hopen dat ze niet in eenzelfde situatie komen als eerder de centralisten van de ambulancezorg en verzoeken dan ook dringend uw beleidskeuze te wijzigen'.

De centralisten, de mensen die alarmmeldingen aannemen en de hulpverleners op pad sturen, hebben eind vorig jaar gedreigd 'de stekker eruit te trekken indien hun arbeidsomstandigheden niet zouden verbeteren'.

De centralisten dreigden het werk neer te leggen als er niet meer personeel zou komen. Klacht was dat er te weinig centralisten waren om het werk te kunnen doen. Er is toen extra personeel gekomen.

Christian

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2004, 19:43:00
Volgens mij is er zelfs uitspraak van het europees hof, dat slaapdiensten ook als "gewoon werk" worden beschoud en  worden betaald.

Wel mag je werktijd in de kader van de Arbo dan wel langer worden.. Is dat de besparing die ze denken te gaan halen ?

ik weet eigenlijk niet in hoever er al begonnen met de implementatie van deze uitspraak... Dit speelde ook bij de brandweerkorps volgens mij in Den Haag ?

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2004, 15:41:23
nee rotterdam. maar hoe het er mee staat weet ik niet. ben wel benieuwd eigenlijk nu meer en meer diensten terug willen naar de slaapdiensten.

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2004, 12:23:00
Nou, in Gelderland midden zijn ze echt niet blij!

http://www.slaapdienst.1colony.com/slaapdienst.htm
Nurse powerrrrr

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2004, 15:42:04
Kan iemand mij misschien vertellen waar het volgende argument op gebaseerd is:
Citaat
Het personeel slaapt dan op de post en is stand-by. Volgens de ambulancemedewerkers is hierdoor de aanrijtijd langer en dus ongunstig voor mensen bij ziekte of een ongeval. De aanrijtijd zou volgens hen gemiddeld drie tot vijf minuten langer worden.

Een langere aanrijtijd van 1 minuut kan ik wel inkomen, maar 3 tot 5 minuten ???

gr Siebert

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2004, 17:38:35
Siebert, jij slaapt zeker nooit, iemand die in diepe slaap is heeft enige minuten nodig om redelijk normaal te functioneren, uiteraard verschilt dit per persoon en hoelang je al slaapt.
Nemo me impune lacessit

Marco

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2004, 17:42:01
Siebert,

als je ligt te slapen, moet je aankleden, plasje doen en ff je kop onder de kraanstekken om goed wakker te worden. En dat kost tijd.

misschien is 5 minuten wel lang, maar toch. Ook denk ik dat het voor de veiligheid goed is om goed wakker te worden. Bedoel uit diepe slaap gelijk 100% geconcentreerd kan niemand.

Groet, Marco

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2004, 00:38:02
De brandweer moet 's nachts met 2 min de deur uit, waarom zal jullie dat niet lukken?

En je gaat me toch niet vertellen dat je nog een plasje gaat plegen als er een spoedmelding binnenkomt.

Of mag ik het niet vergelijken met een brw korps?
Waar zitten de grote verschillen in?

Kylton

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2004, 05:37:51

En je gaat me toch niet vertellen dat je nog een plasje gaat plegen als er een spoedmelding binnenkomt.

Vind ik ook..........na de melding ff snel je kleding aan en wegwezen. Na terugkomst kun je je kop nog wel ff onder de kraan stoppen (en je plasje doen............. ;D).

Greetz.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2004, 13:36:55
Toen ik alarmopvolging reed voor een beveiligingsbedrijf, hadden we 72 uur dienst achter elkaar. Als ik dan lag te slapen en de pieper ging, dan sprong ik in één keer m'n bed uit, broek, overhemd en sokken aan, sprintje naar beneden, schoenen en jas aan en de auto in.
Binnen 2 minuten reed ik, zonder een plasje te doen of m'n hoofd onder de kraan te steken. ;D

Christian