Drukwisselsysteem natuurbrand brandweervoertuigen

Auteur Topic: Drukwisselsysteem natuurbrand brandweervoertuigen  (gelezen 3270 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Gepost op: 20 mei 2010, 09:58:22



Wat betekenen die slangetjes aan de wielen, is dat om dynamisch de druk te regelen of had deze auto gewoon een paar banden die opgepompt moeten worden, omdat de druk verlaagd was om op het terrein te rijden (oppervlakte vergroten)?


If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2010, 10:44:01
Wat betekenen die slangetjes aan de wielen, is dat om dynamisch de druk te regelen of had deze auto gewoon een paar banden die opgepompt moeten worden, omdat de druk verlaagd was om op het terrein te rijden (oppervlakte vergroten)?

Dat lijkt mij inderdaad een -in mijn ogen vrij provisorisch- drukwisselsysteem. Dit moet de 733 van Baarn zijn (die volgens de website van brandweer Baarn geschikt is voor natuurbrandbestrijding). Is dus ook een 4x4. Waarbij ik mij afvraag waarom dergelijke voertuigen niet standaard geleverd worden met (automatisch) drukwisselsysteem? Dit systeem is vrij gangbaar in de landbouw/wegenbouw, relatief goedkoop (compressor e.d. is al aan boord) en kan veel kostbare tijd besparen... Ook zijn er wel brandweervoertuigen met dit systeem dus het is blijkbaar niet onmogelijk/gevaarlijk?
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2010, 17:32:15
Dat lijkt mij inderdaad een -in mijn ogen vrij provisorisch- drukwisselsysteem. Dit moet de 733 van Baarn zijn (die volgens de website van brandweer Baarn geschikt is voor natuurbrandbestrijding). Is dus ook een 4x4. Waarbij ik mij afvraag waarom dergelijke voertuigen niet standaard geleverd worden met (automatisch) drukwisselsysteem? Dit systeem is vrij gangbaar in de landbouw/wegenbouw, relatief goedkoop (compressor e.d. is al aan boord) en kan veel kostbare tijd besparen... Ook zijn er wel brandweervoertuigen met dit systeem dus het is blijkbaar niet onmogelijk/gevaarlijk?

Het systeem wat je ziet is het standaard systeem bij bijna alle natuurbrandbestrijdingsvoertuigen op de Veluwe en Utrecht,dat dit systeem word gebruikt heeft als reden dat de meeste automatische bandenaflaatsystemen werken met een slang welke buiten de wielkasten langs gaat,en dat is met name bij branden waarbij er langs bomen en struiken gereden moet word een zeer zwak punt bij dit soort systemen.
Er bestaan ook systemen waarbij er lucht via de as word toegevoerd dit systeem heeft dit nadeel niet alleen dit systeem is ingewikkelder van opzet en relatief duur.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2010, 20:23:30
Het systeem wat je ziet is het standaard systeem bij bijna alle natuurbrandbestrijdingsvoertuigen op de Veluwe en Utrecht,dat dit systeem word gebruikt heeft als reden dat de meeste automatische bandenaflaatsystemen werken met een slang welke buiten de wielkasten langs gaat,en dat is met name bij branden waarbij er langs bomen en struiken gereden moet word een zeer zwak punt bij dit soort systemen.
Er bestaan ook systemen waarbij er lucht via de as word toegevoerd dit systeem heeft dit nadeel niet alleen dit systeem is ingewikkelder van opzet en relatief duur.

Dat probleem van het eerste systeem wat je noemt moet in mijn ogen vrij gemakkelijk te ondervangen zijn door middel van een extra kapje oid. wat het slangetje beschermt. Onlangs heb ik een dergelijk systeem met een stukje kippengaas (tijdelijk) struikproof gemaakt, dus bijvoorbeeld een Ziegler zal dat zeer zeker ook kunnen bij het verzorgen van de opbouw.
Het tweede door u genoemde systeem is inderdaad wat prijzig, tenzij het af-fabriek geleverd wordt. Onder andere Ginaf levert dit vrij goedkoop, en wat is dan een investering van een paar duizend euro als het alternatief is dat je met je ts vast komt te staan in een zandpad?
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2010, 21:42:48
Dat probleem van het eerste systeem wat je noemt moet in mijn ogen vrij gemakkelijk te ondervangen zijn door middel van een extra kapje oid. wat het slangetje beschermt. Onlangs heb ik een dergelijk systeem met een stukje kippengaas (tijdelijk) struikproof gemaakt, dus bijvoorbeeld een Ziegler zal dat zeer zeker ook kunnen bij het verzorgen van de opbouw.
Het tweede door u genoemde systeem is inderdaad wat prijzig, tenzij het af-fabriek geleverd wordt. Onder andere Ginaf levert dit vrij goedkoop, en wat is dan een investering van een paar duizend euro als het alternatief is dat je met je ts vast komt te staan in een zandpad?

Hoe wil je dat struikproof maken aangezien het slangetje van wielkast eerst naar de naaf loopt en vandaar naar het ventiel van de band het probleem is meestal de aansluiting van de slang welke vanaf boven komt bij de wielnaaf en dit stuk is m.i. moeilijk struikproof te maken i.v.m. dat de
Het vast komen zitten,komt weinig voor,aangezien de voertuigen voor de inzet de bandenspanning verlagen,tijdens de inzet rijden ze maar kleine stukken op de verharde weg,waardoor ze bandenspanning niet meer hoeven te verhogen,na de inzet word de bandenspanning weer op wegspanning gebracht.

Foto van het systeem wat ik bedoel
bron www.henri-langens.com


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2010, 11:04:29
Hoe wil je dat struikproof maken aangezien het slangetje van wielkast eerst naar de naaf loopt en vandaar naar het ventiel van de band het probleem is meestal de aansluiting van de slang welke vanaf boven komt bij de wielnaaf en dit stuk is m.i. moeilijk struikproof te maken i.v.m. dat de
Het vast komen zitten,komt weinig voor,aangezien de voertuigen voor de inzet de bandenspanning verlagen,tijdens de inzet rijden ze maar kleine stukken op de verharde weg,waardoor ze bandenspanning niet meer hoeven te verhogen,na de inzet word de bandenspanning weer op wegspanning gebracht.

Foto van het systeem wat ik bedoel
bron www.henri-langens.com

Dank voor de antwoorden.

Misschien ben ik te simpel :) Zorg dat je de druk kunt verlagen voor een inzet, volgens mij is het voor een technicus niet moeilijk om een begrensde reduceerder te maken. Doe je ding, en als het incident klaar is, even alle wielen langs om ze weer op druk te zetten. Kosten zullen een stuk lager liggen :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2010, 22:35:38
Dank voor de antwoorden.

Misschien ben ik te simpel :) Zorg dat je de druk kunt verlagen voor een inzet, volgens mij is het voor een technicus niet moeilijk om een begrensde reduceerder te maken. Doe je ding, en als het incident klaar is, even alle wielen langs om ze weer op druk te zetten. Kosten zullen een stuk lager liggen :)



Het systeem wat je ziet,op de eerste foto van dit topic,in de is eigenlijk wat je hierboven beschrijft,het duurt op deze manier ongeveer een 10 tot 15 minuten voordat de bandenspanning weer op de juiste spanning is voor op de weg.
Als je de banden één voor één oppompt ben je dus 40 tot 60 minuten bezig.