Misschien kun je in je oordeel meenemen dat Zeewolde een buitengebied heeft waar je zo 10 km rijdt naar een incident. Terecht dat dan geconstateerd wordt dat alleen een beroepspost dat (enigszins) kan verbeteren. En dat kost miljoenen per jaar. Voor enkele branden op hopeloze afstand in de polder gaat geen enkele bestuurder dat doen. In het bebouwde gebied van Zeewolde (en Dronten) zijn de opkomsttijden echt anders. En ja, dat is heel beroerd als het jouw boerderij of tuinbouwbedrijf aangaat. Maar van de pak em beet 9 maatgevende branden in het buitengebied er 6 'te laat' komen betekent gelijk dat je 66 % te laat bent. Dat ligt anders bij 99 branden in de bebouwde kom (dichter bewoond en van bedrijven voorzien en dus potentieel leveringsgebied voor vrijwilligers) waar je er 66 te laat komt. Is echter ook hetzelfde percentage. Mogelijk op te lossen door kantoorpersoneel van de regio op Zeewolde te laten werken. Of werkplekken beschikbaar stellen voor ZZP'ers en studenten die daar hun dagelijkse werk of studie deels uitvoeren. Ook min dat gebied in de zandbak waar jij werkt zijn er afstanden die alleen met een heli of straalvliegtuig binnen de normtijden te bereiken zijn.
Ik neem dat niet in mijn oordeel mee omdat we het gewoon over Nederland hebben. Het is nogal sneu om in piepkleine landjes zoals Nederland of Qatar te ouwehoeren over buitengebied. Je kan je moeilijk gaan vergelijken met de highlands in Schotland, het bergachtige terrein zonder verharde wegen in Wales of de outback in Australie.
We hebben hier over 10 km over de verharde weg in de vlakke polder.
Ik vind het te simpel om de veiligheidsregio na te praten. Als een beroepspost miljoenen gaat kosten wil ik wel eens weten hoe ze aan dat bedrag komen. Ik zou dan graag willen zien wat beroepsbrandweermensen verdienen, immers het voertuig en de onderhoudskosten zijn ook kosten die je hebt bij het instandhouden van vrijwillige brandweer.
Jij geeft zelf al aan dat ze zouden kunnen kijken of het mogelijk is kantoorpersoneel in de kernen van Dronten en Zeewolde te laten werken. Het is iets anders dan de troela van de veiligheidsregio die zegt dat de belastingbetalende, brave burgers niets structureels hoeven te verwachten van haar brandweerkorps.
In de zandbak zijn er inderdaad een aantal plekken die alleen per helikopter binnen 8 minuten bereikbaar zijn, echter gaat het dan om spoedeisende ambulancezorg. Het is ook de reden waarom ze in het piepkleine landje 3 helikopters 24/7 beschikbaar hebben en binnen 20 minuten de vierde helikopter operationeel kunnen hebben. Als het drie keer grotere Nederland het voorbeeld zou volgen hadden ze 9 traumahelikopters 24/7 beschikbaar en 3 reserve helikopters binnen 20 minuten operationeel.
De brandweer is overal in het land binnen uiterlijk 8,5 minuten ter plaatse (zowel in Doha als de buitengebieden) (cijfers over 2015), de ambitie is om het onder uiterlijk 8 minuten te krijgen. In de afgelegen gebieden hebben we hier geen overheidsbrandweer, Qatar Petroleum en andere bedrijfsbrandweerkorpsen krijgen een jaarlijkse vergoeding van de overheid als ze ook een deel van de brandweerzorg buiten bedrijfsterrein kunnen garanderen.