Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 86067 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Lijkt me heel mooi om een zwarte lijst aan te leggen, maar dan...
Je kan moeilijk meldingen gaan negeren. En boetes opleggen (betalen van de uitruk) schijnt in Nederland (bijna) niet mogelijk te zijn.
Je zal dus altijd op automatische meldingen moeten reageren. Het enige wat je kan doen is op een gegeven moment geen TS met 6 man meer te sturen, maar bijvoorbeeld alleen een bevelvoerder. Je hebt dan wel gereageerd, maar het bespaart je in ieder geval wat personeelskosten.

Ik denk niet dat dit een goed idee is, mocht er dan daadwerkelijk iets aan de hand zijn dan moet hij weer staan wachten.
99 van de 100 keer is het niks maar dan is er wel een keer wat en dan sta je toch maar ff voor lul  :-X :-X als je daar sta en de sleutelhouden komt ter plaatse en je moet dan nog eens wachten op een tas. :-\
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Toch zit het probleem van die loze meldingen en het  nodeloos uitrukken bij de alarmcentrale.

In onze regio zal de ac bij een inkomende A2 of A3 melding altijd eerst naar het object bellen. Zij geven dan aan dat er een melding is binnen gekomen en dat zij 2 of 3 minuten de tijd krijgen om te reageren.
Niet op tijd komt de brandweer voor de deur.

Hierdoor ondervangt de ac 80 tot 90% van de meldingen. Onze vrijwilligers zijn daar ontzettend blij mee.

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Hoe staan jullie tegenover het laten betalen van een soort "boete" van het bedrijf/instelling bij een bepaalde hoeveelheid LOZE VERWIJTBARE meldingen

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Je kan bedrijven nu volgens mij al aanpakken zonder dat je nieuwe regels moet verzinnen!!

In de aansluit voorwaarden van de RAC staat vaak dat de installatie moet voldoen aan de NEN2535. In deze norm staat een prestatieniveau voor ongewenste en onechte brandmeldingen. Dit is afhankelijk van het aantal puntmelders + vierkante meters bewaakt oppervlak. Het laagste aantal uit de berekening is maatgevend.

In de praktijk komt het er opneer dat een gemiddeld bedrijf bij 2-4 meldingen in de problemen komt met de norm.
Opdat moment voldoet hij niet meer.

Als hij niet meer voldoet aan de norm mag hij in principe niet meer aangesloten zijn op de RAC!!

Als de RAC de aansluiting (tijdelijk) afsluit voldoet het pand niet meer aan de bouwverordening/gebruiksvergunning. Er zal dan door de gemeente een beperking opgelegd moeten worden aan het gebruik van het pand!!
Daarnaast zal de verzekeraar van het pand daar ook niet blij mee zijn!!

Ik weet niet of de rechter mee zou gaan met deze redenering maar het lijkt mij een goed alternatief om notiare overtreders die niet willen aanpassen aan te pakken! ;D

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Hoe staan jullie tegenover het laten betalen van een soort "boete" van het bedrijf/instelling bij een bepaalde hoeveelheid LOZE VERWIJTBARE meldingen

dus als een gek in de veiling een brandende krant onder de melder houd is de veiling verantwoordelijk? lijkt me niet zo heel redelijk
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
dus als een gek in de veiling een brandende krant onder de melder houd is de veiling verantwoordelijk? lijkt me niet zo heel redelijk
als daar door de brandweer weer voor niets voor de deur staat welja,dan wordt de veilling daarvoor ter verantwoording geroepen.Hoe de veilling dat dan oplost met die gene die dat heeft gedaan is hun probleem.

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
    • Brandweer Barendrecht
De reden van mijn vraag is omdat wij hier wel mee werken en het aantal automaatjes rap achteruit draaft!

Brandpreventist

• Senior gebruiker
De reden van mijn vraag is omdat wij hier wel mee werken en het aantal automaatjes rap achteruit draaft!

Werken jullie ook met de regeling dat na 10 verwijtbare meldingen voor iedere volgende verwijtbare melding een rekening van 370 eurie volgt?

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
    • Brandweer Barendrecht
Werken jullie ook met de regeling dat na 10 verwijtbare meldingen voor iedere volgende verwijtbare melding een rekening van 370 eurie volgt?

Loos alarm gaat geld kosten

BARENDRECHT - Wie aan de brandweer verwijtbaar een loze brandmelding doorgeeft, moet daarvoor gaan betalen. Met dat voorstel gaan burgemeester en wethouders naar de gemeenteraad.

In het jaar 2003 rukte de Barendrechtse brandweer 381 maal uit. Het bleek 148 maal loos alarm te zijn. Daarbij ging het om 80 verwijtbare valse meldingen. In de eerste zeven maanden van dit jaar rukte de brandweer 231 maal uit.Hoeveel keer dit een gevolg was van een verwijtbare valse melding, is niet bekend.

Fonduen
De brandweer heeft al jaren te maken met te veel valse meldingen. Nu is besloten om op te treden tegen bedrijven en particulieren die de brandweer voor niets op pad sturen. Voor de goede orde: er wordt alleen opgetreden als de melder iets te verwijten valt. Volgens een medewerker van de gemeente is het bij voorbeeld verwijtbaar als een bedrijf onder een automatische brandmelder laat lassen of solderen. Bij particulieren komt het voor dat men gaat fonduen onder een automatische brandmelder

Tarief
B&W stellen nu voor om bij verwijtbare valse meldingen vier keer te waarschuwen. Bij de vijfde verwijtbare valse melding volgt een rekening. Het tarief voor een valse brandmelding wordt waarschijnlijk 200 euro per ingezette brandweerwagen.
"Met dit voorstel gaan een vurige wens van de brandweer in vervulling", zegt een medewerker van de gemeente. "Het kost in Barendrecht moeite om voldoende vrijwilligers te krijgen. Vaak gaat het om mensen met een baan. Als dan een groot deel van de uitrukken vals alarm blijkt te zijn, is dat een grote aanslag op hun tijd en motivatie"

Vrijwilligers
In september staat het voorstel op de agenda van de raadscommissie samenlevingszaken. Uiteindelijk zal de gemeenteraad moeten instemmen met het beboeten van verwijtbare valse meldingen.

Bron: Het Zuiden
;D

maartenh

• Forum gebruiker
    • www.112alarm.com
Vroeger was er hier in Dieren ongeveer elke week 1 tot 3 automaten. Dit waren vooral verzorging tehuizen. Ik weet niet precies hoe ze het gedaan hebben maar voor dit jaar zitten ze pas op 2 automatische meldingen. Als je naar een korps kijk als Doesburg (kleiner dan Dieren) met veel verzorging tehuizen zie je dat er ongeveer 50% of wel meer van de uitrukken automatische alarmen zijn.

Dit had ik begin van het jaar op de site staan.

Liemers-  De brandweerkorpsen in de Liemers hebben met succes het aantal loze meldingen aangepakt. In Doesburg, Duiven, Zevenaar en Didam is sprake van een groot succes. Het gaat vooral om automatische meldingen.Alleen al in Doesburg kwamen vorig jaar 58 loze meldingen binnen. Dit is ongeveer 40% van  allen uitrukken van de brandweer Doesburg.. Veel meldingen komen van zorginstellingen. Door daar goede afspraken te maken is er veel gewonnen. In Duiven zijn nu nog 10% van de uitrukken voor niets, landelijk is dat 40%.