Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 87024 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
Hoe staan jullie tegenover het laten betalen van een soort "boete" van het bedrijf/instelling bij een bepaalde hoeveelheid LOZE VERWIJTBARE meldingen

Op basis van welke regelgeving wil jij een boete opleggen?

Brandpreventist

• Senior gebruiker
regelen in de gemeentelijke verordeningen!!!

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht

Klopt....en tevens staat er iets over in het contract wat de abbonee met de AC aangaat....wat precies durf ik niet helemaal te zeggen ;)

Rene112

• Gast

Een insteek die kan worden gekozen is het actief handhaven van de naleving van de NEN 2654. Deze norm wordt van toepassing verklaard in de gebruiksvoorschriften (model bouwverordening). Een overtreding van deze gebruiksvoorschriften (dus in dit geval de NEN 2654) kan via de strafrechterlijke en/of de bestuursrechterlijke weg worden aangepakt.

In bepaalde situaties (bijv. om herhaling van overtredingen te voorkomen) kan een dwangsom worden opgelegd die bij herhaling moet worden betaald.

Concreet staat in de NEN2654 e.e.a. over het zoveel mogelijk voorkomen van loze meldingen en het aanwezig moeten zijn (bedienen bmi) van een opgeleid persoon. Als gemeente kan je vastleggen (in beleidsregels) waar je bij deze voorschriften de lat legt voor een overtreding.

Vervolgens kan n.a.v. loze meldingen een gericht handhavingstraject worden ingezet. Belangrijk hierbij is de juiste constatering en verslaglegging van overtredingen, dit moet je wel goed regelen!

Dit is een mogelijk insteek.....

groeten,
René de Caluwé

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
Een dwangsom is iets anders als een boete....

Je kan in het contract met de AC wel iets doen inderdaad. Het verwonderde mij alleen dat de term boete werd genoemd. Het instrument bestuurlijke boete bestaat namelijk nog niet! Dus vanuit de bouwverordening kan je geen boete opleggen.

Voorlopig blijf ik van mening dat je dit soort middelen pas moet toepassen als je alle positieve vormen van gedragsverandering hebt geprobeerd.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Een dwangsom is iets anders als een boete....

Je kan in het contract met de AC wel iets doen inderdaad. Het verwonderde mij alleen dat de term boete werd genoemd. Het instrument bestuurlijke boete bestaat namelijk nog niet! Dus vanuit de bouwverordening kan je geen boete opleggen.

Voorlopig blijf ik van mening dat je dit soort middelen pas moet toepassen als je alle positieve vormen van gedragsverandering hebt geprobeerd.

Uit de bouwverordening:

Hoofdstuk 12      Straf-, overgangs- en slotbepalingen

Artikel 12.1      Strafbare feiten
Overtreding van de voorschriften genoemd in de artikelen 4.2, 4.3, 4.5, 4.7, 4.8, 4.9, 4.10, eerste tot en met vierde lid, 4.11, 4.12, 4.13, 4.14, 5.2.1, 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.4.1, 6.1.1, eerste lid, 6.1.7, 6.2.1, eerste lid, 6.2.2, eerste lid, 6.2.3, 6.3.1, 6.3.2, 7.1.1, 7.1.2, 7.2.1, 7.2.2, 7.2.3, 7.3.1, eerste en tweede lid, 7.3.2, 7.4.1, 7.5.1, 7.6.1, 8.1.1, eerste lid, 8.2.1,negende en tiende lid,  8.3.1, 8.3.2, 8.3.3, 8.3.4, 8.3.5, 8.4.1, geldt als strafbaar feit en wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie.

Rene112

• Gast

Uit de bouwverordening:

Hoofdstuk 12      Straf-, overgangs- en slotbepalingen

Artikel 12.1      Strafbare feiten
Overtreding van de voorschriften genoemd in de artikelen 4.2, 4.3, 4.5, 4.7, 4.8, 4.9, 4.10, eerste tot en met vierde lid, 4.11, 4.12, 4.13, 4.14, 5.2.1, 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.4.1, 6.1.1, eerste lid, 6.1.7, 6.2.1, eerste lid, 6.2.2, eerste lid, 6.2.3, 6.3.1, 6.3.2, 7.1.1, 7.1.2, 7.2.1, 7.2.2, 7.2.3, 7.3.1, eerste en tweede lid, 7.3.2, 7.4.1, 7.5.1, 7.6.1, 8.1.1, eerste lid, 8.2.1,negende en tiende lid,  8.3.1, 8.3.2, 8.3.3, 8.3.4, 8.3.5, 8.4.1, geldt als strafbaar feit en wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie.

Dit zijn boetes die alleen door de rechter via de strafrechterlijke weg kunnen worden opgelegd.

Als bestuursorgaan kun je (zover ik weet) nu nog geen boetes opleggen.

En McFozzy heeft gelijk een dwangsom is iets anders dan een boete (je moet het dus vooral geen boete noemen.....). Maar voor de betrokken bedrijven/instellingen is het effect hetzelfde.
Met name bij de handhaving van milieuvergunningen is hiermee al veel ervaring opgebouwd.

groeten,
René de Caluwé

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Dit zijn boetes die alleen door de rechter via de strafrechterlijke weg kunnen worden opgelegd.

Als bestuursorgaan kun je (zover ik weet) nu nog geen boetes opleggen.

En McFozzy heeft gelijk een dwangsom is iets anders dan een boete (je moet het dus vooral geen boete noemen.....). Maar voor de betrokken bedrijven/instellingen is het effect hetzelfde.
Met name bij de handhaving van milieuvergunningen is hiermee al veel ervaring opgebouwd.

groeten,
René de Caluwé

Dussssssssss BOA'tje worden  ;D. Afspraken maken met de officier van justitie (zodat hij schikkingsvoorstellen kan versturen) en gaan met de banaan!!!!!!  ;D ;D ;D

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
En voordat we met de boetebijl gaan hakken nog even afvragen voor wie en voor welke zaak wij dit allemaal doen........ :-\ ???

firemanr

• Gast
En voordat we met de boetebijl gaan hakken nog even afvragen voor wie en voor welke zaak wij dit allemaal doen........ :-\ ???

Lijkt me niet zo moeilijk.....voor al die vrijwillige en beroepsbrandweerlieden die ten tij en te ontij uit hun bed moeten komen, dure auto's moeten besturen om er te komen en hun dure tijd (duur voor de burger allemaal) voor de kat zn viool....... :-X