Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 87199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
Lijkt me niet zo moeilijk.....voor al die vrijwillige en beroepsbrandweerlieden die ten tij en te ontij uit hun bed moeten komen, dure auto's moeten besturen om er te komen en hun dure tijd (duur voor de burger allemaal) voor de kat zn viool....... :-X

Je snap mijn opmerking niet zo bedoel ik het niet. We weten allemaal de effecten. Maar er wordt meteen gegrepen naar zware middelen zoals drangsommen en dergelijke. Zoals ik in mijn eerdere post al een keer vermeld heb werken wij in de regio met een indringend gesprek. En dit werkt bijzonder goed.

firemanr

• Gast
Maar als dit dus niet werkt ga je met andere maatregelen op de proppen moeten komen.... ;)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Een vertraging op de doormelding doet al wonderen. Het bedrijf of instelling heeft dan voldoende tijd om op onderzoek te gaan en af te melden. Pas nadat de doormelding eruit gaat komt die bij de brandweer.

Ik ken ook korpsen die standaard direct alarmeren en dan vervolgens na een minuut weer afgealarmeerd worden. Zie ik het nut niet zo van in eerlijk gezegd als de normen de vrijheid geven om een vertraging toe te passen in sommige situaties.

Ronald Kuijpers

• Gast
Zo hebben wij de klaverweide in voorburg vaste klant aan huis :D

Melle

• Forum gebruiker
    • brandweer Amersfoort
bij ons zijn het ook inderdaad de zorg instellingen die hoog op het lijstje staan maar ook het AZC die begrijpen nog niet allemaal waarvoor dat rode ding aan de muur is met dat glaasje er of ze bakken en braden nog wel eens met HEEL VEEL rook,

maar bij ons hebben wij een top10 gemaakt waarvoor wij een kaart hebben in de auto zodra wij daar komen (ook al is het loos) gaan wij gelijk een rondje preventie lopen om te zien of alles wel klopt deze 10 worden 24/7 bij een automaatje gecrontroleerd is er iets fout dan staat de afd. veiligheid direct danwel in de ochtend voor de deur om verhaal te halen. overdag doen we dat bij ieder automaatje dus ook de bedrijven/instellingen buiten de top 10 te controleren en is er iets fout zoals een nooduitgang geblokeerd of wat dan ook word er gelijk aktie genomen door afd veiligheid(preventie)

Nick

• Gast
Gelukkig heb ik op mijn werk gelukkig weinig loze meldingen.
Ongeveer 2 weken geleden maakte ik toch wel wat opmerkelijke mee, op en gegeven moment krijgen we een (hand) brandmelding vanuit een gebouw ik ga ter plaatse en constateer dat door verhuiswerkzaamheden een handmelder was geactiveerd.

Ik netjes op de brandweer wachten............ aangezien handmelders direct doorgaan naar de AC.
Na een 10 minuten nog geen TS ter plaatse op een gegeven moment werd ik geroepen door de receptioniste dat de brandweer aan de telefoon was.

Ik vroeg aan de centralist of er al een TS was uitgerukt aangezien ik al ruim 10 min stond te wachten, verteld de centralist dat er geen TS ter plaatse kwam, ik reageerde enigszins verbaasd met de medeling dat er een handmelder was geactiveerd, weliswaar door onzurgvuldigheid van een verhuizer maar toch.......

Uit ervaring weet ik dat de brandweer het "niet zo leuk" vind als je een BMC gaat resetten als ze al zijn uitgerukt, en daar stond ik dus 10 min te wachten voor jan met de korte achternaam.

In overleg met de centralist heb ik de BMC gereset

Melle

• Forum gebruiker
    • brandweer Amersfoort
klopt bij ons hebben we ook liever dat de BMC gereset wordt waar wij bij zijn maar wij hebben aan 1 instelling toestemming gegeven om direct bij loos alarm te mogen reseten de rest moet gewoon wachten op de brandweer(hoewel dit niet vaak gebeurd)

Nick

• Gast
Ik heb een keer bij een opdrachtgever meegemaakt dat een hoofd bhv vrolijk aan een bevelvoerder melde dat het een loos alarm betrof en de boel maar gereset hadden, ik vergeet nooit meer het betoog van die bevelvoerder en een aantal collega's van me stonden te gniffelen in een hoekje en het gezicht van het hoofd bhv sprak boekdelen  ;)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Gelukkig heb ik op mijn werk gelukkig weinig loze meldingen.
Ongeveer 2 weken geleden maakte ik toch wel wat opmerkelijke mee, op en gegeven moment krijgen we een (hand) brandmelding vanuit een gebouw ik ga ter plaatse en constateer dat door verhuiswerkzaamheden een handmelder was geactiveerd.

Ik netjes op de brandweer wachten............ aangezien handmelders direct doorgaan naar de AC.
Na een 10 minuten nog geen TS ter plaatse op een gegeven moment werd ik geroepen door de receptioniste dat de brandweer aan de telefoon was.

Ik vroeg aan de centralist of er al een TS was uitgerukt aangezien ik al ruim 10 min stond te wachten, verteld de centralist dat er geen TS ter plaatse kwam, ik reageerde enigszins verbaasd met de medeling dat er een handmelder was geactiveerd, weliswaar door onzurgvuldigheid van een verhuizer maar toch.......

Uit ervaring weet ik dat de brandweer het "niet zo leuk" vind als je een BMC gaat resetten als ze al zijn uitgerukt, en daar stond ik dus 10 min te wachten voor jan met de korte achternaam.

In overleg met de centralist heb ik de BMC gereset

Even een vraag; Waarom laat je de brandweer nog doorkomen als je al weet dat het een loos alarm betreft en wat de oorzaak daar van is? Bellen jullie niet zelf op naar de alarmcentrale om door te geven dat het loos is of wat is de reden hiervan. Als dit doorgegeven is dan hoeft er toch geen TS meer ter plaatse te komen en kun je toch resetten? Bespaart een hoop tijd en geld bij beide partijen volgens mij ;D

Nick

• Gast
Even een vraag; Waarom laat je de brandweer nog doorkomen als je al weet dat het een loos alarm betreft en wat de oorzaak daar van is? Bellen jullie niet zelf op naar de alarmcentrale om door te geven dat het loos is of wat is de reden hiervan. Als dit doorgegeven is dan hoeft er toch geen TS meer ter plaatse te komen en kun je toch resetten? Bespaart een hoop tijd en geld bij beide partijen volgens mij ;D

Ik liet de brandweer doorkomen omdat ie gelijk werd doorgemeld (handmelder) , aangezien ik pas na 2 min in het betreffende gebouw TP kwam en onderzocht had wat er daadwerkelijk aan de hand was was ik ook weer een paar minuten verder, normaal gesproken zou de TS al TP zijn geweest als het een "gewoon" automaatje was geweest had ik wel geprobeerd om de TS tegen te houden vandaar