Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 85729 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Ik vind dat je de verantwoordelijkheid bij de gebruiker moet neer leggen. Echt het gaat echt niet fout hoor zonder OMS.

Goede voorlichting en desnoods boetes (als ze een loze 112-melding doen) opleggen voorkomt dit. Echt niemand gaat 112 bellen als er ergens een sirena af gaat.

Echt ik vind het een zeer goed plan en ben het totaal met je angsten oneens!

Het enigste goede aan de dag was de lunch!
Volgens mij zijn we helemaal doorgeslagen.
Als we de regie uit handen geven zijn we de controle helemaal kwijt.
Op het moment dat er dan een ontruimingsalarm komt of een brandmelding bij een pac bellen ze toch gelijk 112.
Dus rijden we dan naar 112 meldingen.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Angsten is een wat groot woord, maar ik denk dat als dit idee doorgang vind het binnen één jaar weer terug gedraaid wordt vanwege de vele telefonische 112 meldingen.
We wachten af. Zometeen weer een overleg over dit onderwerp.
Ben beniewd wat onze regionale commandant hiervan vindt.....
TWITTER foto's suck....


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Denk jij echt dat zo veel mensen bij een slow whoop de brandweer gaan bellen? Als ze al actie ondernemen gaan ze op hun gemak eerst ff kijken wat er aan de hand is. En dat eerst zelf gaan kijken hoort ook zo.

Bij OMSen heb je nu eerder het geval dat ze de brandweer bellen dat er niets aan de hand is. En als je dan vraagt hoe ze dat weten bekennen ze dat ze geen eens gekeken hebben.

Welke regio ben je en wat voor overleg?


Angsten is een wat groot woord, maar ik denk dat als dit idee doorgang vind het binnen één jaar weer terug gedraaid wordt vanwege de vele telefonische 112 meldingen.
We wachten af. Zometeen weer een overleg over dit onderwerp.
Ben beniewd wat onze regionale commandant hiervan vindt.....
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Bij OMSen heb je nu eerder het geval dat ze de brandweer bellen dat er niets aan de hand is. En als je dan vraagt hoe ze dat weten bekennen ze dat ze geen eens gekeken hebben.

Klinkt ZO bekend.
Nog eentje uit de zelfde categorie: " IK weet het niet hoor ... IK rook niet eens"  :-X
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Mooi dat zo'n onderwerp leidt tot een stevige discussie. Het is namelijk best wel een grote wijziging.

Mijn vraag aan Mark-B is: waar denk je dat het mis gaat? Gaat het om de 112-meldingen die je verwacht? Vind je het discutabel om meer te vertrouwen op de verantwoordelijkheid van een eigenaar/beheerder? Of vind je het principieel onjuist om het brandpreventiestelsel, toch ge-ent op snelle detectie en doormelding,
op zijn kant te zetten zonder duidelijke garanties op gelijkblijvend brandveiligheidsniveau?

In dat laatste zit mijn belangrijkste pijnpunt. Door de verplichte doormeldingen te schrappen bij een heel scala aan instellingen en bedrijven, vermoed ik dat in de toekomst het aantal branden in dergelijke bedrijven dat niet meer met 1 TS te bestrijden is, zal oplopen. Ik verwacht niet dat bedrijven etc. bereid zijn om de kosten die gemoeid gaan met een vorm van 24-uurs 'korte termijn-reactie' te dragen. Met als gevolg dat een verificatie van een melding naar een PAC lang zal duren en daarmee een daadwerkelijke brand veel meer tijd krijgt om zich te ontwikkelen.... Als we met zijn allen deze grotere schade niet beschouwen als een maatschappelijk probleem dan is dat ok maar als je de kwaliteit van brandweeroptreden wil meten in een verlaging van het schadebedrag per brand (toch een parameter die trouw door het CBS berekend wordt) dan is dit een minder slimme keuze.
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Ik denk dat je je nog meer in het onderwerp moet verdiepen. Lees http://www.nifv.nl/web/show/file/id=197384/filename=presentatie_Ron_de_Wit.pdf/page=197395

Uit een onderzoek in Twente is gebleken dat bij slechts 3,3% van de OMS meldingen terecht is (dus echt brand).
6275 OMS-meldingen = 100%
206 Terechte OMS-meldingen = 3,3%

In slecht 23% van die terechte OMS-meldingen hoefde de brandweer te blussen dat zijn er ongeveer 47.
206 Terechte OMS-meldingen = 100%
47 x geblust door brandweer = 23%

Dus met het groter worden van het aantal grote branden zal het wel meevallen. En dan ben ik van mening dat het terug dringen van het aantal grote branden niet moet worden gezocht in de inzet van brandweer maar in brandpreventie. Dus we moeten veel meer gaan sprinkleren en verstandiger omgaan in het brandveilig gebruik. Daar is de winst te halen.

Kijk maar naar de kosten van de Nederlandse brandweer. Die zijn de laatste 10 jaar verdubbeld maar we hebben niet minder grote branden. We moeten het roer dus omhooien en meer aan preventie gaan doen.

Mooi dat zo'n onderwerp leidt tot een stevige discussie. Het is namelijk best wel een grote wijziging.

In dat laatste zit mijn belangrijkste pijnpunt. Door de verplichte doormeldingen te schrappen bij een heel scala aan instellingen en bedrijven, vermoed ik dat in de toekomst het aantal branden in dergelijke bedrijven dat niet meer met 1 TS te bestrijden is, zal oplopen. Ik verwacht niet dat bedrijven etc. bereid zijn om de kosten die gemoeid gaan met een vorm van 24-uurs 'korte termijn-reactie' te dragen. Met als gevolg dat een verificatie van een melding naar een PAC lang zal duren en daarmee een daadwerkelijke brand veel meer tijd krijgt om zich te ontwikkelen.... Als we met zijn allen deze grotere schade niet beschouwen als een maatschappelijk probleem dan is dat ok maar als je de kwaliteit van brandweeroptreden wil meten in een verlaging van het schadebedrag per brand (toch een parameter die trouw door het CBS berekend wordt) dan is dit een minder slimme keuze.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Boete voor loos alarm omhoog

HULST - Het aantal loze brandmeldingen in de gemeente Hulst blijft toenemen. Burgemeester Jan Frans Mulder wil dit aanpakken door de boete voor het niet tijdig afbellen van een loze melding te verhogen. Mulder: ,,We maken er een melkkoetje van tot het ophoudt."

Vorig jaar ontving de Hulster brandweer in totaal 147 oproepen. Daarvan rukte het korps 38 keer uit voor een loze melding. In 2008 bleken 40 van de 160 oproepen loos. In 2004 noteerde de brandweer 'slechts' 14 maal een vals alarm. Steeds ging het om een automatische brandmelding. Van brand was bij aankomst van de brandweer geen sprake. ,,Het alarm ging dan bijvoorbeeld af na stiekem roken, voedsel op een kookplaat of in een oven dat was vergeten of men had nagelaten een installatie uit te zetten na werkzaamheden", zegt de Hulster brandweercommandant Jan Rijk. Als ergens door onoplettendheid het brandalarm afgaat maar er is eigenlijk niets aan de hand, dan moet meteen de meldkamer worden gebeld zodat de brandweer niet hoeft uit te rukken. Wordt het afbellen nagelaten, dan kan de gemeente een boete opleggen van 675 euro.

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/6763551/Boete-voor-loos-alarm-omhoog.ece


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Eindelijk is het dan zover. Op regionaal niveau is hier in het verleden op één of andere wijze al geprobeerd actie tegen te ondernemen.


Brandweer rukt voortaan minder vaak uit

AMSTERDAM – De brandweer gaat voortaan minder vaak uitrukken bij een automatische brandmelding. Vanaf volgend jaar moeten burgers zelf, met hulp van bedrijfshulpverleners en beveiligers, een pand verlaten als het alarm begint te loeien.

Hierover heeft de branchevereniging van de brandweer, de NVBR, een akkoord bereikt met minister Donner (Binnenlandse Zaken). Dit schrijft het AD donderdag.

Het gaat om brandalarmen bij bedrijven, winkels, grote hotels, scholen, theaters, restaurants en kantoorpanden. Het is de bedoeling dat beveiligers en eigenaren eerst zelf gaan kijken of er echt brand is en beginnende branden zelf blussen. Als er groot gevaar is, rukt de brandweer alsnog uit.

De brandweer zou nu veel geld kwijt zijn aan het uitrukken voor onterechte brandweermeldingen. Dit zou gaan om 53.000 gevallen per jaar.
http://www.nu.nl/binnenland/2541149/brandweer-rukt-voortaan-minder-vaak.html


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
En als ik het goed begrijp vormen de geestelijke gezondheidszorginstellingen, verzorgingstehuizen, ziekenhuizen en andere instellingen waar personen met verminderde zelfredzaamheid aanwezig zijn een uitzondering op deze (nieuwe) regel?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Interessant bericht. Iemand een idee of dit voor alle veiligheidsregio's geldt (lijkt me wel) en vanaf wanneer dit in zal gaan?  ;)