Ik denk dat je je nog meer in het onderwerp moet verdiepen. Lees
http://www.nifv.nl/web/show/file/id=197384/filename=presentatie_Ron_de_Wit.pdf/page=197395Uit een onderzoek in Twente is gebleken dat bij slechts 3,3% van de OMS meldingen terecht is (dus echt brand).
6275 OMS-meldingen = 100%
206 Terechte OMS-meldingen = 3,3%
In slecht 23% van die terechte OMS-meldingen hoefde de brandweer te blussen dat zijn er ongeveer 47.
206 Terechte OMS-meldingen = 100%
47 x geblust door brandweer = 23%
Dus met het groter worden van het aantal grote branden zal het wel meevallen. En dan ben ik van mening dat het terug dringen van het aantal grote branden niet moet worden gezocht in de inzet van brandweer maar in brandpreventie. Dus we moeten veel meer gaan sprinkleren en verstandiger omgaan in het brandveilig gebruik. Daar is de winst te halen.
Kijk maar naar de kosten van de Nederlandse brandweer. Die zijn de laatste 10 jaar verdubbeld maar we hebben niet minder grote branden. We moeten het roer dus omhooien en meer aan preventie gaan doen.
Mooi dat zo'n onderwerp leidt tot een stevige discussie. Het is namelijk best wel een grote wijziging.
In dat laatste zit mijn belangrijkste pijnpunt. Door de verplichte doormeldingen te schrappen bij een heel scala aan instellingen en bedrijven, vermoed ik dat in de toekomst het aantal branden in dergelijke bedrijven dat niet meer met 1 TS te bestrijden is, zal oplopen. Ik verwacht niet dat bedrijven etc. bereid zijn om de kosten die gemoeid gaan met een vorm van 24-uurs 'korte termijn-reactie' te dragen. Met als gevolg dat een verificatie van een melding naar een PAC lang zal duren en daarmee een daadwerkelijke brand veel meer tijd krijgt om zich te ontwikkelen.... Als we met zijn allen deze grotere schade niet beschouwen als een maatschappelijk probleem dan is dat ok maar als je de kwaliteit van brandweeroptreden wil meten in een verlaging van het schadebedrag per brand (toch een parameter die trouw door het CBS berekend wordt) dan is dit een minder slimme keuze.