Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 86009 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Daar heb je zeker gelijk in, de boodschap komt over. Dat is ook het uiteindelijke doel van dit filmpje. Alleen had het van mij wel met echte beelden gemogen, dan is de situatie ook herkenbaarder.
Maar juist door deze opzet kun je ook de jeugd laten zien wat er gebeurt als zij onverhoopt een OMSalarm veroorzaken. Bijvoorbeeld door het voor de lol indrukken van een handmelder, want dat mis ik eigenlijk zelfs in dit filmpje. Dus vindt ik dit filmpje zeker ook geschikt voor de jeugd op basisscholen. ;)

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Goed bedacht filmpje.
Kon wat sneller/korter.
Stelletje schobbejakken :) :)

owb

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Voor de mensen die zeggen dat het filmpje goed is voor jongeren, zijn jongeren het probleem dan bij de OMS-problematiek?
Er zal vast wel eens een melding veroorzaakt worden door een baldadige jongere, maar niet in zo'n grote mate dat je het filmpje op de doelgroep 'jongeren' hoeft te richten, lijkt me.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Voor de mensen die zeggen dat het filmpje goed is voor jongeren, zijn jongeren het probleem dan bij de OMS-problematiek?
Er zal vast wel eens een melding veroorzaakt worden door een baldadige jongere, maar niet in zo'n grote mate dat je het filmpje op de doelgroep 'jongeren' hoeft te richten, lijkt me.
Voorlichting over dit soort zaken beperkt zich niet alleen tot eigenaren van een pand, maar ook gebruikers kunnen voorgelicht worden over dit soort zaken. Zeker met jeugd kan het geen kwaad om dit al vroeg onder de aandacht te brengen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Brandweer bindt strijd aan met vals alarm

De brandweer in de regio Zuid-Holland Zuid is vorig jaar 2.100 keer voor niks uitgerukt. Hoog tijd dat er iets gebeurt aan al die valse alarmeringen, vindt de Veiligheidsregio.

Organisaties die vaak voor loze meldingen zorgen krijgen voortaan eerder een waarschuwing. Wie in gebreke blijft, kan een dwangsom opgelegd krijgen of zelfs van het systeem worden afgesloten.

Roken, koken, achterstallig onderhoud. Er zijn nogal wat manieren om een vals alarm te veroorzaken. Het kost de brandweer handen vol werk en geld. Bovendien kan een brandweerman die op een loos alarm afgaat niet naar echte incidenten toe. De risico's die loeiende brandweerwagens in het verkeer opleveren komen daar nog bij.

Hardere aanpak
Automatische brandmelders zijn verplicht in veel gebouwen, zoals hotels, zorginstellingen, hoge gebouwen en grote winkels. Wanneer het alarm afgaat, krijgt de brandweer automatisch een melding. Uitrukken is dan verplicht.

Om nodeloze brandmeldingen te voorkomen moeten de organisaties waar zulke apparaten in de eerste plaats weten hoe ze moeten handelen. Informatiebijeenkomsten die de Veiligheidsregio eerder organiseerde hebben nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Daarom heeft de organisatie die de brandweer bestuurt nu besloten tot een hardere aanpak. Doel is het aantal loze meldingen in drie jaar tijd met de helft terug te brengen.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/16-01-2013/brandweer-bindt-strijd-aan-met-vals-alarm

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Hardere aanpak valse brandmeldingen

Hardere aanpak valse brandmeldingen
rtvdrenthe·      
Gepubliceerd op 29 jan 2013
Citaat
ASSEN - De brandweerkorpsen in Drenthe gaan loze brandmeldingen in de toekomst strenger aanpakken.

Wie herhaaldelijk voor een valse melding zorgt kan een forse boete krijgen. De brandweer wil met de maatregel het aantal onnodige uitrukken sterk terugdringen. Ongeveer een op de drie uitrukken is voor niets. De loze meldingen kosten de brandweer een hoop geld door vergoedingen voor personeel en materiaalkosten.
Samen sterk in de hulpverlening!

jeffrey010

• Senior gebruiker
Brandweer: voortaan boetes bij loos alarm
03-02-2013  |  17:02 (rijnmond.nl)

De brandweer gaat boetes uitdelen aan bedrijven en instellingen waar regelmatig het brandalarm afgaat, terwijl er niks aan de hand is.

In 98% van de gevallen rijdt de brandweer bij een automatisch alarm voor niets. Hierdoor komt de veiligheid in gevaar. De ploegen die op weg zijn, zijn zodoende niet inzetbaar bij een echte brand. Bovendien kost dit de brandweer veel geld.

Volgens de brandweerleiding zijn de alarminstallaties vaak niet goed en werkt het personeel niet zorgvuldig genoeg. Vooral zorginstellingen en de bouw zouden de brandweer handenvol onnodig werk geven. De brandweerleiding vindt dat de politiek de wetgeving aan moet scherpen om bedrijven te dwingen de alarminstallaties op orde te hebben.

Proef
In Rotterdam gaat binnenkort een proef van start waarbij gedurende 1 minuut eerst geprobeerd wordt er achter te komen of het wel echt nodig is om uit te rijden.

-----------------------------------------------------------------------------------

Nu weet ik dat een oms vaak loos is, maar nu gaan ze dus de eerste minuut kijken of het wel echt nodig is om te komen, als er daadwerkelijk iets aan de hand is, is die eerste minuut dan geen verloren minuut ??
Met Vriendelijke Groet.....

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Amsterdam doet dit toch al dacht ik? Eerst proberen de melding te verifiëren en als dat niet lukt, of het is raak, gaan rijden.
Ik meen dat ergens eens gelezen te hebben, maar kan het zo gauw niet terugvinden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Bernt

• Senior gebruiker
Brabant-Noord doet allang zo de eerste minuut contact opnemen met het object. En in Amsterdam gebeurdt het inderdaad ook al.
Midden en West - Brabant alleen door de weeks meen ik.

jeffrey010

• Senior gebruiker
Is het niet zo dat brandweer zo en zo direct contact probeert op te nemen (via de rode telefoon ) met het bedrijf ?
Met Vriendelijke Groet.....