Hier wil ik wel op inhaken, ik ervaar dat er heel makkelijk wordt geroepen door mensen van de brandweer( sorry scheer nu veel mensen over een kam) verplaats de melder maar. Dit is niet altijd zo maar te doen. Wij hebben in Nederland de nen2535 die wat roept over oppervlaktes van ruimtes, hoogte van ruimtes en D maten voor puntmelders. Verplaatsen kan maar zo inhouden dat je in een ruimte 2 melders moet gaan plaatsen waar je het nu met 1 melder af kan. Verder kan het zelf zo zijn dat een Programma van eisen bepaalde melders uitsluit wat inhoudt dat de gebruiker zijn pve moet laten aanpassen weer moet laten goedkeuren door de brandweer en overnieuw zijn installatie moet laten certificeren. Ook ervaar ik vaak dat klanten een brandmeldinstallatie als een overlast gevende kostenpost zien. Gevolg systemen van 20 jaar oud welke nog steeds bij de klant hangt en als je dan bij onderhoud op vervanging aanstuurt kusje de reactie al raden, weet je wel wat dat kost. Verder sturingen testen kan dat na kantoortijd, deuren gaan dicht, liften naar beneden enz, enz. Nee liever niet. Ik denk dat je met vertragingstijden veel kunt doen minuut om te accepteren 3 minuten verkenning., in deze 3 à 4 minuten moet een BHV hebben kunnen constateren of het echt is of ongewenst, onechte brandmelding. Systeem terug stellen binnen deze 3 minuten ende brandweer heeft geen onnodige uitruk. Zeker met de huidige stand der techniek kun/ kan je van elke melder op ruimte nivo laten melden op de BMI en dit laten door melden naar een dect/pager systeem. Verder zou je een pager/dect koppeling kunnen gebruiken om via de doormeldeenheid de melding van de pager bij de gemeenschappelijke meldkamer kunnen laten binnenkomen. Heb dit ooit als demo geprogrammeerd voor een collega voor een brandweerbeurs/congres.
Ik wil hiermee niemand beledigen maar hoop ook dat dit iets is waar aangedacht voor is, voordat we roepen vervang die melder maar.