Niet naar een brandmelding rijden heet innovatie
Ik was bijna niet begonnen met het lezen van het artikel, maar heb het toch gedaan.
Hij begint zijn betoog goed, het is inderdaad onnodig om voor onnozele meldingen te rijden.
De volgende waar eerder ook werd geschoten snijdt minder hout: op voorhand is er geen enkele reden aan te nemen dat een melding spoedeisend is
Dan komt het Cascade model, is dat een ander woord voor natte vinger? Of is dit echt gebaseerd op feiten?
Ik heb het even opgezocht:
https://www.managementsite.nl/illusie-cascadeDiverse onderzoeken tonen aan dat lijncommunicatie in veranderingsprocessen cruciaal is. Doorgaans vertrouwt de strategische top daarbij op het zogeheten ‘cascaderen van informatie’ van de directie naar de werkvloer. Welnu, het cascade model is een illusie. Dit artikel geeft aan waarom. En welke richting meer kansen biedt.Zo maar de eerste alinea, pure management taal, helaas heeft deze meneer dus even geproefd op de werkvloer zijn mening gevormd in een stage en vervolgens als waarheid aangenomen. Helaas, blijf vooral contact houden met de werkvloer en kijk naar praktijk incidenten, recent nog bijvoorbeeld in Krabbedijke.
Dan komt deze alinea:
Zet dat af tegen gemiddeld 50.000 brandmeldingen per jaar in heel Nederland en slechts vijftig keer is er echt iets aan de hand. Statistisch gezien zouden daarbij vijf doden kunnen vallen. Michael Bertels: "En de vraag is dan ook nog of we die slachtoffers hadden kunnen voorkomen. Mijn vaststelling is gewoon dat we één op de duizend keer terecht uitrukken. Dat is natuurlijk belachelijk en het eist van ons als brandweer een betere aanpak."Die vijftig keer haal ik zelf al dus, heeft de rest van Nederland niets? Statistisch gezien, ja ja daar gaan we weer op welke feiten baseert deze man zich? En dan ook nog vragen of die slachtoffers te voorkomen zijn, nee niet als je met 2 man uitrukt en denkt dat het toch meestal niets is, dan gaan we ze niet redden nee. Hij rekent zichzelf rijk.
Hier ben ik het dan wel mee eens:
Die aanpak zou volgens Michael Bertels moeten zijn het opstellen van een beoordelingsprotocol. Op z'n minst moet na een melding de klant worden gebeld. In Brabant-Noord is die werkwijze inmiddels ingevoerd. Een opvallend bijkomstigheid daarbij is dat van de mensen die worden gebeld, meestal BHV'ers, gemiddeld 15 procent niet bereikbaar is. "Puur slecht", vindt Michael Bertels. "We koppelen dat achteraf ook terug naar de klant en gelukkig heeft men dan meestal begrip. Een contactpersoon in geval van nood moet altijd bereikbaar zijn."Ik ben zeker voorstander van het feit dat je instellingen achter de broek aan moet zitten om het goed te regelen, als dat zo is dan zal de brandweer ook minder uitrukken genereren, maar dat is iets anders als wat deze man stelt.
Hij noemt nog een ander belangrijk punt in het hele loze meldingenverhaal:
"Er is een duidelijk onderscheid tussen ‘beoordelen' en ‘verifiëren'. Alleen een geverifieerde melding kan beoordeeld worden als spoedeisend."Wat bedoelt hij hiermee? Ik ga er vanuit dat als er een melding is en de instelling belt met de alarmcentrale dat er daadwerkelijk een melding is, dat dit dan geverifieerd is, of betekent geverifieerd dat de melder is afgegaan omdat er daadwerkelijk brand is?
Als er geen vertraging op de melding zit, dan rijdt de brandweer al, maar als er een vertraging op zit dan zou de BHV eerst kunnen gaan kijken en dan kunnen bellen of de melding door moet of niet, dat laatste zou er voor zorgen dat de brandweer minder meldingen krijgt, maar als er echt wat aan de hand is dat de brandweer achter de feiten aan loopt, dus zeg het maar.
Dan de cijfers:
In Brabant-Noord is het aantal loze meldingen inmiddels met zo'n 85 procent teruggedrongen. Een mooi resultaat, maar volgens Michael Bertels is er zeker nog ruimte voor een verdere verbetering. Dan moet wel het OMS (Openbaar Meldsysteem) worden aangepakt. "Als we als brandweer een nieuwe visie willen ontwikkelen op het omgaan met automatische meldingen, moeten we het OMS daarin meenemen. Het systeem is gebaseerd op techniek uit de vorige eeuw en in zijn huidige vorm wat mij betreft niet houdbaar."Prachtige resultaten, maar ik zie liever dat er in wordt gezet op betere technieken, als men daarop investeert dan zal dat het aantal meldingen al terug dringen.
Verder ligt er gewoon veel verantwoording bij de gebruiker, die moet zijn zaakjes op orde hebben, loopt het uit de hand dan zal de brandweer met alle liefde komen helpen, daar wordt de brandweer voor betaald overigens.