Opschalen op basis van 112 melding

Auteur Topic: Opschalen op basis van 112 melding  (gelezen 3179 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Gepost op: 27 augustus 2010, 00:05:08
Beste rode mannen/vrouwen.

Ik loop al een tijdje met de vraag in mijn hoofd waar ik nu toch wel eens antwoord op wil hebben.
In hoeverre schaalt de brandweer al op naar een middel/grote brand op basis van een (of meerdere) 112 meldingen?


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2010, 00:24:45
Beste rode mannen/vrouwen.

Ik loop al een tijdje met de vraag in mijn hoofd waar ik nu toch wel eens antwoord op wil hebben.
In hoeverre schaalt de brandweer al op naar een middel/grote brand op basis van een (of meerdere) 112 meldingen?


Dat komt vaker voor dan je zou denken. Daarbij zijn er meerdere mogelijkheden: 'mogelijk middelbrand', zoals dat in Hollands-Midden wordt gehanteerd of bijvoorbeeld een tweede TS en OvD bij een melding van een uitslaande brand, zoals dat voornamelijk in Brabant (Noord en Zuid-Oost) gebeurt. In veel andere regio's wordt er voor het ter plaatse komen van de eerste brandweervoertuigen ook al opgeschaald naar middelbrand en in uitzonderlijke gevallen naar grote brand. Voor regio's waar al direct twee TS'en en een OvD+RV rijden is dat niet direct nodig (alhoewel Rotterdam-Rijnmond in sommige gevallen al wel opschaalt naar middelbrand voordat het eerste voertuig ter plaatse is), maar in de regio's die in het uitrukvoorstel maar één TS hebben staan gebeurt het aardig vaak.

Voorbeelden: brand in een woning en mogelijk nog mensen binnen, uitslaande brand, brand in een groot bedrijfspand of complex gebouw of brand in een risico-object (bejaardentehuis/zorginstelling en ook een opslag met gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld).

Indien de informatie via de telefoon concreet en betrouwbaar is zal in veel van bovenstaande situaties al opgeschaald worden naar (mogelijk) middelbrand :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2010, 00:27:20
Duidelijk, ik vroeg het me al een tijdje af, en zocht al via p2000 naar voorbeelden maar kon ze zo gauw niet vinden.

Bedankt voor je uitleg  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2010, 00:32:04
Duidelijk, ik vroeg het me al een tijdje af, en zocht al via p2000 naar voorbeelden maar kon ze zo gauw niet vinden.

Bedankt voor je uitleg  ;)

Vannacht nog: brand in een woning en nog een persoon binnen, direct middelbrand gegeven.

p2kflex
03:09:03 26-08-10GROUP-1Prio 1 AL459 HV473 OD490 TS410 TS411 BINNENBRAND:WONING (Deel: slaapkamer) (naderbericht: middelbrand) SOETELIEFSKAMP  HENDRIK-IDO-AMBACHT
MB1403064BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Drechtsteden Zuid)
MB1403096BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (HOvD Prio 2)
MB1404289BRW Zwijndrechtse Waard (Hendrik Ido Ambacht) (Staflid van Dienst)
MB1405370BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Staflid van Dienst)


Wat overigens ook nog een oorzaak van vroegtijdig opschalen kan zijn is een moeilijke bereikbaarheid of waterwinning (denk aan een camping).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2010, 00:50:46
En wat daarbij ook vermeld mag worden is dat in sommige gevallen bij aankomst de situatie heel anders blijkt te zijn dan door de telefoon was doorgegeven, zoals een uitslaande brand wat een lamp op het balkon blijkt te zijn en meldingen die veel spannender klinken dan ze werkelijk zijn door de adrenaline (of welke andere oorzaak dan ook) bij de melder.

Of nog erger, maar wel een mooi voorbeeld....
Melding: brand in een sloopflat aan de Gruttolaan in Zeist. Er zou in vier appartementen een uitslaande brand woeden. Door de alarmcentrale wordt er meteen opgeschaald naar middelbrand en in de eerste aanrijdende TS wordt al ernstig rekening gehouden met een grote brand. En bij aankomst? Niks, nada, noppes. Een valse melding, geen pluimpje rook te bekennen en al helemaal geen vuur. Tsja, daar kan je toch niks aan doen :-\
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #5 Gepost op: 2 september 2010, 21:47:11
Meerdere meldingen kan ook zeker een rol spelen.
343, never forget.