Het rijden met rode diesel (overtreding van artikel 91 van de Wet op de accijns) is eigenlijk geen economisch delict, omdat het niet strafbaar is gesteld in de Wet op de economische delicten, maar in artikel 100 van de Wet op de accijns. In het Handboek Douane vond ik - kort gezegd - het volgende: De Douane kan een transactie aanbieden als het fiscale nadeel minder bedraagt dan € 5.500 voor particulieren of € 11.500 voor ondernemers. Is het nadeel hoger dan moet de zaak worden aangemeld bij de boete-fraudecoördinator. Is het bedrag lager, dan mag de Douane een schikking aanbieden. Bij het aantreffen van rode diesel in een voertuig of een vaartuig wordt een transactie aangeboden ter hoogte van 4,53 euro per liter tankinhoud met een minimum van 226 euro. Zie
http://www.douane.nl/bibliotheek/handboeken/handboek_douane/hd_36-00-00-09.html#P1917_175948.Is het fiscale nadeel derhalve te hoog of wordt de schikking niet betaald, dan zal de officier van justitie (wellicht) tot vervolg overgaan. Er is voor dit feit geen richtlijn van het openbaar ministerie. Ik heb even gekeken wat ik zogauw kon vinden aan straffen in rechterlijke uitspraken, maar ik heb er maar twee gevonden:
- geldboete 1450 euro waarvan 950 euro voorwaardelijk (LJN BG4405);
- geldboete 1800 euro waarvan 900 euro voorwaardelijk (LJN BI8504).
Dit alles staat los van de naheffing van accijnzen.