Ontspoorde jeugd / gezinsbegeleiding / beschikbare trajecten

Auteur Topic: Ontspoorde jeugd / gezinsbegeleiding / beschikbare trajecten  (gelezen 27315 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 27 mei 2010, 00:20:43
Ik word weer even filosofisch....... ;)  Een nadenkertje wellicht.  :)

Iedere handeling van het kind heeft een doel, dat te maken heeft met zijn poging zich aan zijn omgeving aan te passen. Een kind met behoorlijke manieren en een goede aanpassing heeft zijn weg naar maatschappelijke waardering gevonden, doordat het zich conformeert aan de regels die de groep waartoe het behoort, bepaalt. Het voelt de eisen van de groep en handelt dienovereenkomstig. Het is actief als de situatie het vereist en passief als dát nodig is. Het spreekt op tijd en weet wanneer het zijn mond moet houden. Het kan leider zijn of geleide. Een volkomen aangepast kind - als dat ooit mocht bestaan -zou weinig individualiteit vertonen, maar slechts de sociale behoefte van zijn omgeving weerspiegelen. Slechts in de geringe afwijking van de totale aanpassing en door de karakteristieke instelling die het gevonden en voor zichzelf ontwikkeld heeft, demonstreert een kind zijn individuele persoonlijkheid.

In deze zin betekent elk individueel handelen een lichte afwijking van de absolute conformiteit. We hoeven deze afwijking niet als een slechte aanpassing te beschouwen, omdat de eisen van elke sociale groep niet statisch zijn. De sociale groep zelf heeft stimulans, groei en ontplooiing nodig. Het individu dat met zijn ideeën een stempel op de groep drukt, maakt de ontwikkeling van de groep mogelijk. Als zijn ideeën en methoden nuttig zijn voor de groep, is het goed aangepast, alhoewel het zich niet volledig aangepast gedraagt. Zo kan dus pure conformiteit een hindernis worden voor de sociale ontwikkeling en daardoor een uiting zijn van onvoldoende sociale aanpassing.

Slechte aanpassing kan derhalve gedefinieerd worden als een gedrag, dat het functioneren en de ontwikkeling van de groep stoort. Het psychologische veld van krachten, dat aan de slechte aanpassing van volwassenen ten grondslag ligt, is zeer gecompliceerd. Er is tijd en inspanning voor nodig om de verschillende factoren die aan gene zijde van het bewustzijn werken, te ontsluieren. Dit geldt ook voor het masker der volwassenheid. Volwassenen hebben in principe dezelfde instelling die ze als kind ook al hadden. Maar tijdens het opgroeien leren ze te camoufleren en de schijn op te houden en het patroon dat de maatschappij aangeeft te accepteren. Het met succes maskeren van de eigen bedoelingen en motieven noemen we dan rijpheid.

Het kind heeft die ontwikkelingsfase nog niet bereikt. Hoewel het zich niet bewust is van zijn streven en bedoelingen, demonstreert het openlijk zijn instelling. Daardoor is het mogelijk de doelen die het kind met zijn gedrag heeft, te onderscheiden door pure observatie alleen. Het is daarbij belangrijk onze eigen reacties op het gedrag van de kinderen, als ook de reacties van de kinderen op ons gedrag na te gaan. Als we effectief willen handelen, is het noodzakelijk een situatie nuchter te analyseren. Daarbij hoort begrip voor de toestand van het kind en voor de toestand waarin wij ouders (en dus politie )ons tegenwoordig bevinden.

SiebJr

• Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 27 mei 2010, 01:01:15
Sterke tekst. Een ander manier dan de rationale benadering zoals ik die gaf.

Hoor graag wat de bron is van deze tekst.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #62 Gepost op: 27 mei 2010, 01:21:22
Hoor graag wat de bron is van deze tekst.

Willekeurige zin tussen aanhalingstekens op Google gezet, met als resultaat :

http://sites.google.com/site/oudersenkinderen/v-de-effectieve-opvoedingsmethodes-observeren

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #63 Gepost op: 27 mei 2010, 04:41:40
maar wat hij dan volgens jullie doen?

foei zeggen "neem jongen dat mag je niet zeggen" resultaat, haha die politieagent durft toch niets te doen. vervolgens gaan meer van die kinderen lopen roepen, en moet die politie agent dan gewoon weggaan met als gevolg dat hij daar niet meer naartoe hoeft want het gezag wat hij misschien nog enigsinds had is ie dan helemaal kwijt.

ik vind de reactie van de desbetreffende agent zeer begrijpelijk, overigens had ik de rest van het filmpje ook wel willen zien hoe het afgelopen was.familie erbij? boosheid?? enz.

en dat van die pepperspray was een te snelle reactie, maar af en toe is de gedachte wel zo. en dat heeft niets met kleur en ras te maken, gewoon jeudige die dreigente ontsporen mogen best wel wat harder aangepakt worden zonder die fluwelen handschoenen.

oja en sieb jr na 2,5 jaar weet jij mijn darkside toch al.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 27 mei 2010, 09:31:25
Ik ben ook wel benieuwd naar wat de agent had moeten doen? De optie van FF om het jochie in de auto te zetten en van daar verder te gaan klinkt goed, maar volgens mij kleven daar een aantal (wettelijke) bezwaren aan. Nog afgezien van de tijd die het kost, wordt hij op dat moment van zijn vrijheid berooft en daar zitten voor ons een aantal regels en consequenties aanvast. Zeker voor minder jarigen.

Persoonlijk zou ik, denk ik, ook voor deze aanpak hebben gekozen. Misschien net niet de trap, maar zeker het nekvel zou ik ook gebruikt hebben.

Xangadib.
Digitaal onderzoek

tatuta

• NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #65 Gepost op: 27 mei 2010, 11:00:31
En zonder aanpak schiet ie op z'n 16e iemand neer, toppie

mischien ooit gedacht als de politie agent hem op deze manier zo aanpakte hij nu op zijn 16e iemand neerschiet.
dit incident heeft mischien als gevolg dat hij voor de rest van zijn leven politie haat.( dan niet op de manier van een 16 jarige omdat politie elke
week met een rollerbank staat). hij blijft het gezag dan ondermijnen. dit heeft mischien nog ergere gevolgen dan dat hij op zijn 16e iemand vermoord.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #66 Gepost op: 27 mei 2010, 16:05:14
En als die flinke trappen niet hielpen? Hoe ver ga je? Dat is ook dus juist het probleem bij ouders als ze te ver gaan. Daardoor zien we veel ellende.

Als een agent nu ook het voorbeeld voor kinderen wordt, welke schopt en pijnigd, dan is het vertrouwen voor kinderen wel heel erg ver te zoeken.

Dit soort kinderen hebben geen beter voorbeeld. Laten wij dit dan zijn. Er bestaan geen slechte kinderen. Alleen maar slechte voorbeelden.

Dit doet me denken aan een topic uit het politieboard. Vroeger kreeg je een klap voor je kop als je dit zei tegen een politie-agent, werd je naar huis gebracht en kreeg je daar ook een pak rammel. Tegenwoordig mag de politie geen tik uit delen, word het kind naar huis gebracht, pa heeft net een bekeuring gehad en is het met z'n zoon eens. Gevolg is geen ''straf''.

Jongeren van 8 jaar kunnen niet naar Halt ter zake belediging en kunnen in principe niet vervolgt worden ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 27 mei 2010, 16:40:42
Het is moeilijk reageren zonder de gehele situatie te kennen (maar ik doe het toch :):):)). We moeten ons fantasie gebruiken, en bedenken daar dan situaties mee die misschien helemaal buiten de werkelijkheid liggen.

Mijn observaties.
=====
Er ligt een bal bij de agent, hoe die daar komt ??
[Speculatie] uitdagend gedrag en de bal richting de agent gegooid/trapt om te zieken[/speculaas]

De agent pakt de bal en de jonge loopt stoer op hem af. De jongen wil iets bij de agent doen (positief of negatief)
[Speculaas]hem nog iets verder opnaaien[/speculaas]

Op dat moment zie je twee volwassenen en een collega (rechts) staan die de situatie observeren. Tevens zie je een hoeveelheid kinderen.

De agent is hem te snel af en duwt de bal in zijn handen en pakt hem direct in de nek en brengt hem een stukje weg.
[speculaas]Kwaliteit filmpje laat te wensen over, maar de agent lijkt al een redelijk rood hoofd te hebben. [speculaas]

De jongen wordt op afstand gezet, werkt tegen, draait om en raakt uit balans en valt. (Puur door zijn eigen handelen dus )

Dit is voor hem de aanleiding de agent aan te spreken (niet aan te kijken!!) maar de agent begint met spreken. Hij zegt iets van:
[Slecht verstaanbaar] als je wilt vechten [/slecht verstaandbaar] dan doe je dat maar thuis, maar niet hier.
Waarop het jochie zijn huilende tirade geeft en wegloopt. Direct na de duwende trap wil hij terugkomen om verhaal te halen.

======

[Totale speciulaas] Als ik de situatie bekijk lijkt het op voetballen tegen een muur. Bewoners klagen (misschien al herhaaldelijk) en twee agenten komen kijken. De jeugd voelt zich opgejaagd en onbegrepen. Een van de kids (misschien de jongen die hem haalt) irriteert de agent was met de bal, waarna de agent het nodig acht om te reageren.[/Totale speculaas]

Is zijn reactie binnen proporties naar mijn mening? Ik denk dat het trapje niet had gehoeven, een dwingende hand was genoeg geweest. Maar wel begrijpelijk en terecht. Het was geen gemene trap. (Het type; In een andere situatie is het grappig bedoeld; aan je werk jij luilak *trap*)

Om het gehele optreden te bekijken zou je de aanleiding en situatie in zijn geheel moeten zien. Dat past alleen waarschijnlijk niet in het straatje van de filmer en is dus weggelaten.

Even mijn eigen mening: Wat mij betreft mag de politie best wat vaker stelling nemen tegen de reacties van de omgeving. Zolang het op deze manier gebeurt kan ik daar mee leven; Het schopje vond ik een uiting van frustratie, dat had achterwege mogen blijven.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Maarten!

• Forum gebruiker
  • Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Reactie #68 Gepost op: 27 mei 2010, 17:06:34
Gewoon aanpakken, respect voor de politie is er bij dat joch al niet meer bij zo te horen!
Die trap is misschien niet helemaal tactische, maar het laat wel even zien wie er de baas is...
Werk --> Scheikundig onderzoeker Douane EHV -->  -GNK-C / SIGMA lid VNOG-West               -Rode Kruis afdeling Nunspeet - Bestuurslid, Coördinator E

mon3aantje

• Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 27 mei 2010, 18:00:48
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Misschien dat de mensen welke hier aangeven dat ze de actie van de agent afkeuren is in een kansenwijk moeten gaan werken.
De jeugd heeft totaal geen respect voor de politie. Helaas werkt het totaal niet om jongeren thuis af te zetten bij hun ouders. Ouders geven direct de maatschappij de schuld van al hun problemen. Het gedrag van hun kroost zal met de mantel der liefde worden bedekt. Hoe dit op te lossen? Tsjaa, daar zijn al honderden project groepen landelijk voor in het leven geroepen maar echt resultaat valt er nog niet te zien. Hardere aanpak van de politie. Ben ik persoonlijk een voorstander van. Harde politie aanpak zal echter niet overal nodig zijn. Wijk gericht te werk gaan en de handelswijze zoveel mogelijk daarop laten aansluiten.
Een corrigerende trap kan echt niet zoveel kwaad. Ik zal het persoonlijk niet zo snel doen. Echter kan ik het wel begrijpen. Zo'n ventje heeft met zijn 8 jaar al een gigantisch grote mond. Te bizar toch als je er over nadenkt. Een agent voor kanker homo uitmaken is natuurlijk niet te accepteren. Is ook totaal geen enkele reden om dat gedrag goed te praten. Was die een paar jaar ouder geweest had je hem zo achter in de dienstwagen geplaatst en aangehouden voor belediging. Mooi daarna weer de deur uitgezet met een acceptgiro op zak van minimaal 300 euro! Maarja dit ventje is 8 jaar en valt dus overal buiten. Strafvervolging zal er niet plaatst vinden en ouders zullen totaal hun rol niet oppakken. Een signaal geef je wel af door hem een schop onder zijn hol te geven. Aanhouden kan niet. Moet je hem dan een aai over zijn bolletje geven. Alles heeft ook met opvoeding te maken. Zou jou eigen kind van 8 jaar oud dit ooit durven uit te spreken? Nee, ik denk het niet. Je gedragen als een etterbakje dan ook incasseren en niet lopen klagen. Al die mensen die hier klagen over het gedrag van de politie kan ik totaal niet begrijpen.