Het is moeilijk reageren zonder de gehele situatie te kennen (maar ik doe het toch
. We moeten ons fantasie gebruiken, en bedenken daar dan situaties mee die misschien helemaal buiten de werkelijkheid liggen.
Mijn observaties.
=====
Er ligt een bal bij de agent, hoe die daar komt ??
[Speculatie] uitdagend gedrag en de bal richting de agent gegooid/trapt om te zieken[/speculaas]
De agent pakt de bal en de jonge loopt stoer op hem af. De jongen wil iets bij de agent doen (positief of negatief)
[Speculaas]hem nog iets verder opnaaien[/speculaas]
Op dat moment zie je twee volwassenen en een collega (rechts) staan die de situatie observeren. Tevens zie je een hoeveelheid kinderen.
De agent is hem te snel af en duwt de bal in zijn handen en pakt hem direct in de nek en brengt hem een stukje weg.
[speculaas]Kwaliteit filmpje laat te wensen over, maar de agent lijkt al een redelijk rood hoofd te hebben. [speculaas]
De jongen wordt op afstand gezet, werkt tegen, draait om en raakt uit balans en valt. (Puur door zijn eigen handelen dus )
Dit is voor hem de aanleiding de agent aan te spreken (niet aan te kijken!!) maar de agent begint met spreken. Hij zegt iets van:
[Slecht verstaanbaar] als je wilt vechten [/slecht verstaandbaar] dan doe je dat maar thuis, maar niet hier.
Waarop het jochie zijn huilende tirade geeft en wegloopt. Direct na de duwende trap wil hij terugkomen om verhaal te halen.
======
[Totale speciulaas] Als ik de situatie bekijk lijkt het op voetballen tegen een muur. Bewoners klagen (misschien al herhaaldelijk) en twee agenten komen kijken. De jeugd voelt zich opgejaagd en onbegrepen. Een van de kids (misschien de jongen die hem haalt) irriteert de agent was met de bal, waarna de agent het nodig acht om te reageren.[/Totale speculaas]
Is zijn reactie binnen proporties naar mijn mening? Ik denk dat het trapje niet had gehoeven, een dwingende hand was genoeg geweest. Maar wel begrijpelijk en terecht. Het was geen gemene trap. (Het type; In een andere situatie is het grappig bedoeld; aan je werk jij luilak *trap*)
Om het gehele optreden te bekijken zou je de aanleiding en situatie in zijn geheel moeten zien. Dat past alleen waarschijnlijk niet in het straatje van de filmer en is dus weggelaten.
Even mijn eigen mening: Wat mij betreft mag de politie best wat vaker stelling nemen tegen de reacties van de omgeving. Zolang het op deze manier gebeurt kan ik daar mee leven; Het schopje vond ik een uiting van frustratie, dat had achterwege mogen blijven.