Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.

Auteur Topic: Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.  (gelezen 15929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
als je hier zo in staat dinges, dan zul je tijdens een rel zeker ook alleen de politieagenten vervoeren en niet de relschoppers?

Het rode kruis vindt zijn bestaansrecht voor de afgelopen anderhalve eeuw, in zijn grondbeginselen.

Verder om terug te komen op het artikel, vind ik cursussen geven om mensen mensen te laten helpen altijd goed, ookal zijn het taliban strijders.
En ze gebruiken de kans meteen om de regels van conflict duidelijk te maken, waardoor die militair die gewond raakt misschien wel geholpen wordt door afganen in plaats van doodgemaakt. Dat is toch winst!!!!

menslievendheid, neutraliteit, onpartijdigheid, onafhankelijkheid, vrijwilligheid, eenheid en algemeenheid, daar gaat het om bij het rode kruis in NL en internationaal, dus ook in afghanistan, en zie je hier niets in, dan is het rk dus niks voor jou denk ik zo
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Zeeuw

• Forum gebruiker
De schrijvers hierboven zijn ook verre van neutraal. Wij de westerse wereld vinden dat wij de goede zijn. Maar de taliban vindt dat zij de goede zijn. Het rode kruis traint in hun ogen wel de vijand maar niet de goede mensen ;)

Elk leven dat je kan redden is er een ook een taliban strijder is een mens en elk mens heeft recht op hulp.

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Het Rode Kruis levert een opleiding om gewonden te helpen. Het maakt dan niet uit of het vriend of vijand is. En het helpen van een tegenpartij? Volgens de Conventies van Geneve heeft iedere gewonde militair en burger op het land en ter zee recht op hulp. Het Rode Kruis zorgt met een opleiding dat die hulp ook geboden kan worden. Hierdoor kan een Taliban een Taliban helpen, maar mogelijk ook een gewonde Nederlandse militair.
Geloof niet alles wat je denkt.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Al 24 (24?) Nederlandse slachtoffers in Afghanistan...over de rest van de troepen nog maar te zwijgen. Maar ik hou me verder afzijdig van deze discussie, zeer slecht voor mijn bloeddruk.  O0
Taliban oplappen opdat ze nog meer van ''onze jongens'' om zeep kunnen helpen..?

Taliban oplappen zodat ze onze jongens op zeep kunnen helpen. Right.
Het gaat om het geven van EHBO-cursussen, niet om het opleiding van talibanstrijders met een nieuw vuurwapen...

Het rode kruis is onpartijdig en neutraal, dat is het mooie ervan dat heeft dus NIKS te maken met dat zij ervoor zorgen dat onze jongens om zeep worden geholpen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Ik vind het een groot verschil of je als rode kruis een hospitaal op richt en daar gewonde mensen helpt (eventueel strijders) of dat je strijders opleid om mede strijders te verzorgen. Een oorlog voerende beweging heeft zijn leden onderricht in de strijd. Daar kan ook een onderdeel zijn waarbij ze leren hoe ze gewonden moeten verzorgen. Als het rode kruis deze taak op zich neemt dan zorgt ze dat de taliban niet zelf hoeft te zorgen voor instructeurs.... Dit lijkt me weer een voordeel... Als ze geld hebben om wapens te kopen dan kunnen ze toch ook zelf zorgen voor medisch onderricht...?  ??? ??? Waarom zou het rode kruis hieraan beginnen? ???

Chopsticks

• Forum gebruiker
Ik vind het een groot verschil of je als rode kruis een hospitaal op richt en daar gewonde mensen helpt (eventueel strijders) of dat je strijders opleid om mede strijders te verzorgen. Een oorlog voerende beweging heeft zijn leden onderricht in de strijd. Daar kan ook een onderdeel zijn waarbij ze leren hoe ze gewonden moeten verzorgen. Als het rode kruis deze taak op zich neemt dan zorgt ze dat de taliban niet zelf hoeft te zorgen voor instructeurs.... Dit lijkt me weer een voordeel... Als ze geld hebben om wapens te kopen dan kunnen ze toch ook zelf zorgen voor medisch onderricht...?  ??? ??? Waarom zou het rode kruis hieraan beginnen? ???
Je praat vanuit je westerse opvattingen. Jij vindt dat de taliban boeven/terroristen zijn. Wie zegt dat dit zo is? De westerse wereld probeert de westerse normen en waarden op te dringen aan iedereen die zich er niet naar wil comformeren. Uit het oogpunt van de taliban is de westerse macht de terrorist. Dus om dan nu maar te zeggen we helpen ze niet is kortzichtig. Het Rode Kruis is neutraal, punt, einde discussie. Dat ze dus iedere partij in een conflict ondersteunen is niet meer dan normaal.
Al 24 (24?) Nederlandse slachtoffers in Afghanistan...over de rest van de troepen nog maar te zwijgen. Maar ik hou me verder afzijdig van deze discussie, zeer slecht voor mijn bloeddruk.  O0
Taliban oplappen opdat ze nog meer van ''onze jongens'' om zeep kunnen helpen..?
De mensen kiezen er zelf voor om een bepaald beroep uit te oefenen (in dit geval militair). Ze kiezen dus zelf voor de risico's die met dat beroep gepaard gaan. Dan moet je nu hier niet zielig gaan lopen doen dat er een paar door die risico's worden ingehaald. Dat is het risico van het vak. (Daarbij voeren ze niet onze 'oorlog' maar een Amerikaanse oorlog.)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Je praat vanuit je westerse opvattingen. Jij vindt dat de taliban boeven/terroristen zijn. Wie zegt dat dit zo is? De westerse wereld probeert de westerse normen en waarden op te dringen aan iedereen die zich er niet naar wil comformeren. Uit het oogpunt van de taliban is de westerse macht de terrorist. Dus om dan nu maar te zeggen we helpen ze niet is kortzichtig. Het Rode Kruis is neutraal, punt, einde discussie. Dat ze dus iedere partij in een conflict ondersteunen is niet meer dan normaal.
(...)

Ik praat niet vanuit een partij als je goed leest. Ik zeg alleen dat je een partij bevoordeeld als je die 'gratis' les geeft. Van dat 'geld' dat ze normaal aan inhuur kwijt zijn kunnen ze nu weer wapens kopen.

(Ben even niet op de hoogte van de kwaliteit van de opleiding van het RK) Stel dat de taliban dit zelf moeten regelen dan moeten ze waarschijnlijk iemand (/een aantal personen) een tijd naar het buitenland sturen om een medische opleiding te doen. Dit kost een hoop geld + die persoon is een tijd weg. Dat bedoel ik met voordeel.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Ik praat niet vanuit een partij als je goed leest. Ik zeg alleen dat je een partij bevoordeeld als je die 'gratis' les geeft. Van dat 'geld' dat ze normaal aan inhuur kwijt zijn kunnen ze nu weer wapens kopen.
(..)

De titel zegt het al: "Tot welke prijs neutraal blijven?" Als de Taliban zo nodig EHBO-cursussen wil aanbieden aan haar strijders, mogen ze daar m.i. best voor betalen. Minstens het geld dat ze anders zouden besteden aan wapens..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Je praat vanuit je westerse opvattingen. Jij vindt dat de taliban boeven/terroristen zijn. Wie zegt dat dit zo is? De westerse wereld probeert de westerse normen en waarden op te dringen aan iedereen die zich er niet naar wil comformeren. Uit het oogpunt van de taliban is de westerse macht de terrorist. Dus om dan nu maar te zeggen we helpen ze niet is kortzichtig. Het Rode Kruis is neutraal, punt, einde discussie. Dat ze dus iedere partij in een conflict ondersteunen is niet meer dan normaal.De mensen kiezen er zelf voor om een bepaald beroep uit te oefenen (in dit geval militair). Ze kiezen dus zelf voor de risico's die met dat beroep gepaard gaan. Dan moet je nu hier niet zielig gaan lopen doen dat er een paar door die risico's worden ingehaald. Dat is het risico van het vak. (Daarbij voeren ze niet onze 'oorlog' maar een Amerikaanse oorlog.)

In ieder geval een reden geen donateur te worden. En chopstick...volgens mij ben je de realiteid volledig kwijt. Taliban geen terroristen? Proberen wij hun wat op te dringen, of hun ons? Wij zijn toch de varkens in hun ogen? Maar als wij dan vanuit westerse opvattingen praten? Uit welke praat jij dan?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Dinges

• Senior gebruiker
Verdiep je eerst eens in wat de Taliban is, inhoudt, voor staat en waar deze uit bestaan. En wat deze mensen trachten te bereiken met hun ideologie. Dan praten we verder.

(voor wie de schoen past)  ;)  En anders geldt voor mij:

Maar ik hou me verder afzijdig van deze discussie, zeer slecht voor mijn bloeddruk.  O0