Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.

Auteur Topic: Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.  (gelezen 15943 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Wadlopertje

• Forum gebruiker
Maar zou een RK er ook neutraal blijven als zijn/haar eigen leven in gevaar komt?

Kun je daar een voorbeeld bij bedenken? Als je voor een partij moet kiezen omdat deze je anders iets aandoet? Dat lijkt me een hele lastige..

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Je word ontvoerd door de taliban. Dat zou een misdrijf zijn, maar de taliban is ook niet lief. Wat zou je doen?
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------

Wadlopertje

• Forum gebruiker
Je word ontvoerd door de taliban. Dat zou een misdrijf zijn, maar de taliban is ook niet lief. Wat zou je doen?

Tja ik weet niet of de discussie over onpartijdig je werk doen dan nog echt opgaat, als je gevangene bent geworden. Dan doe je wat ze zeggen waarschijnlijk. Ook mensen verplegen. Dat is ook in je eigen belang.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Maar zou een RK er ook neutraal blijven als zijn/haar eigen leven in gevaar komt?

Natuurlijk niet, je eigen veiligheid gaat ALTIJD voor, en als de taliban een RK medewerker ontvoerd dat pleegt hij een oorlogsmisdrijf en moet Den Haag in actie komen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Dinges

• Senior gebruiker
Natuurlijk niet, je eigen veiligheid gaat ALTIJD voor, en als de taliban een RK medewerker ontvoerd dat pleegt hij een oorlogsmisdrijf en moet Den Haag in actie komen.

En wat zou Den Haag dan kunnen doen?

Wat had het RK dan kunnen doen?

Misschien op zijn minst aan de bel trekken..?

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
In Den Haag zit het Internationaal Gerechtshof. Deze doet onderzoeken en rechtszaken naar schendingen van de Conventies van Genève. Een aanval op een Rode Kruis medewerking is er daar een van.

Dinges

• Senior gebruiker
Den Haag kan hier niets aan doen, want de Taliban word niet erkend. Daar bedoel ik mee dat in het geschetste geval van de ontvoerde RK-er, niet Afghanistan verantwoordelijk kan worden gehouden, maar een onafhankelijke partij boeven.

De Taliban vertegenwoordigd geen land, om het zo maar te zeggen.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article920317.ece/VS_passen_Conventie_van_Genegrave_ve_toe_op_Taliban-gevangenen

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Tja ik weet niet of de discussie over onpartijdig je werk doen dan nog echt opgaat, als je gevangene bent geworden. Dan doe je wat ze zeggen waarschijnlijk. Ook mensen verplegen. Dat is ook in je eigen belang.

Als rode kruiser help je iedereen al vrijwillig, ongeacht achtergrond, dus zullen ze je hiertoe niet hoeven dwingen denk ik zo...

Gevangen worden betekent dat de onpartijdigheid en neutraliteit niet gewerkt heeft vrees ik, en dan heb je idd pech
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Ok dat is waar. Maar om dat soort situaties te voorkomen hebben ze die cursussen gegeven. Voor de bescherming van eigen mensen en het eventueel onderhandelen bij gevangenen. Uiteraard is dat geen garantie maar je geeft wat en krijgt er wat voor terug.

Dinges

• Senior gebruiker
Al-Qaida: Franse gijzelaar gedood
26 juli 2010

Een Noord-Afrikaanse tak van Al-Qaida zegt een Franse hulpverlener te hebben gedood in Mali. Dit lieten zij gisteravond weten via een audioboodschap aan tv-station al-Jazeera. De 78-jarige Fransman werd in april ontvoerd en sindsdien als gijzelaar in de Sahara vastgehouden.

http://www.radio1.nl/contents/17867-al-qaida-franse-gijzelaar-gedood

En wat ouder nieuws:

''De Taliban ontvoerden op 19 juli 23 christelijke hulpverleners, twee van hen werden later vermoord.''

http://www.nu.nl/algemeen/1208181/taliban-beloven-vrijlating-negentien-zuid-koreanen.html