KMAR & VOA

Auteur Topic: KMAR & VOA  (gelezen 5394 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Gepost op: 27 mei 2010, 09:17:43
Afgelopen zaterdag heeft er bij ons in het dorp een aanrijding plaatsgevonden tussen een gemotoriseerd tweewielig vehikel en een auto. An sich is dat niet zo heel bijzonder, maar wat het bijzonder maakt is dat ik gepasseerd werd door een blauwe bus met blauwe pitten van de Kmar met het opschrift VOA.

Nu is het mij wel bekend dat de kmar binnen defensie de politietaken uitvoert, maar dit was gewoon op civiel terrein, dus je zou verwachten dat dit afgehandeld zou worden door de politie.

Zou het zo kunnen zijn dat regio Brabant Noord geen VOA ter beschikking had en daarom hulp van de Kmar heeft gekregen, of is er een wat vaster samenwerkingsverband?

Ben benieuwd!

Mzzl, d'n Druif


De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2010, 09:36:05
Afgelopen zaterdag heeft er bij ons in het dorp een aanrijding plaatsgevonden tussen een gemotoriseerd tweewielig vehikel en een auto. An sich is dat niet zo heel bijzonder, maar wat het bijzonder maakt is dat ik gepasseerd werd door een blauwe bus met blauwe pitten van de Kmar met het opschrift VOA.

Nu is het mij wel bekend dat de kmar binnen defensie de politietaken uitvoert, maar dit was gewoon op civiel terrein, dus je zou verwachten dat dit afgehandeld zou worden door de politie.

Zou het zo kunnen zijn dat regio Brabant Noord geen VOA ter beschikking had en daarom hulp van de Kmar heeft gekregen, of is er een wat vaster samenwerkingsverband?

Ben benieuwd!

Mzzl, d'n Druif

Ik vermoed dat er een militair voertuig bij de aanrijding betrokken was en dat daarom de VOA KMar onderzoek deed.
Dan heeft het voor de regiopolitie weinig toegevoegde waarde om zelf óók ongevalsonderzoek te gaan verrichten.


Als mijn aanname klopt, kan de VOA KMar kennelijk waarnemen voor de regio. Maar wat ik mij dan afvraag is of (en waarom) de regio niet kan waarnemen voor de VOA KMar. Voorheen gebeurde dat wel, maar nu vliegt de KMar telkens hun eigen VOA in. Weet iemand hoe dat zit met militaire aangelegenheden; waarom het dan per sé de KMar moet zijn die onderzoek doet?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2010, 10:03:18
Volgens dit bericht was bij dit ongeval inderdaad een militair betrokken.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2010, 10:23:20
Als er een militair bij betrokken is, wordt meestal de VOA van de KMar ook ingelicht.
Als de verdachte militair is, wordt het onderzoek doorgaans gedaan door de KMAR.

Als ze het op dat moment erg druk hebben met bv een andere aanrijding, zal een beroep worden gedaan op de VOA van de politie.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2010, 12:39:27
Das duidelijk dan!  bedankt voor de antwoorden!

mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2010, 14:38:07
Als er een militair bij betrokken is, wordt meestal de VOA van de KMar ook ingelicht.
Als de verdachte militair is, wordt het onderzoek doorgaans gedaan door de KMAR.

Als ze het op dat moment erg druk hebben met bv een andere aanrijding, zal een beroep worden gedaan op de VOA van de politie.

Nog kleine aanvulling. Ik denk dat de VOA KMAR alleen komt als de militair verdachte is van een artikel uit de wegenverkeerswet(5,6,7 of 8 wvw).  Is hij slachtoffer dan zal het onderzoek gewoon gedaan worden door de regio.

gr
Mike


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2010, 14:52:19
Nog kleine aanvulling. Ik denk dat de VOA KMAR alleen komt als de militair verdachte is van een artikel uit de wegenverkeerswet(5,6,7 of 8 wvw).  Is hij slachtoffer dan zal het onderzoek gewoon gedaan worden door de regio.

gr
Mike

Hmm dat betwijfel ik Mike  :) Het is volgens mij vaak niet meteen duidelijk wie er verdachte / slachtoffer is. Ik vermoed dat daarom de voa kmar altijd ter plaatse komt als bekend wordt dat het gaat om een militair.

daarnaast vraag ik me af hoe vaak het voor komt dat men er later pas achter komt dat het een militair is.... Je moet maar net een tag, pasje etc tegenkomen waaruit je dat kan opmaken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2010, 15:51:26
Als ik de foto's bij het artikel bekijk zie ik zowel de VOA van de regiopolitie als van de Kmar.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2010, 15:57:14
Hmm dat betwijfel ik Mike  :) Het is volgens mij vaak niet meteen duidelijk wie er verdachte / slachtoffer is. Ik vermoed dat daarom de voa kmar altijd ter plaatse komt als bekend wordt dat het gaat om een militair.

daarnaast vraag ik me af hoe vaak het voor komt dat men er later pas achter komt dat het een militair is.... Je moet maar net een tag, pasje etc tegenkomen waaruit je dat kan opmaken.

Nee daarom neem ik nooit mijn politie legitimatie mee als ik met 200 over de ring rij
 in vrije tijd ;D ;D ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2010, 16:00:09
Hmm dat betwijfel ik Mike  :) Het is volgens mij vaak niet meteen duidelijk wie er verdachte / slachtoffer is. Ik vermoed dat daarom de voa kmar altijd ter plaatse komt als bekend wordt dat het gaat om een militair.

daarnaast vraag ik me af hoe vaak het voor komt dat men er later pas achter komt dat het een militair is.... Je moet maar net een tag, pasje etc tegenkomen waaruit je dat kan opmaken.

Volgens mij is een militair verplicht om te melden dat hij of zij werkzaam is bij Defensie. Ik heb het namelijk al een aantal keren gehad in o.a. bekeuringssituatie's dat een militair uit zich zelf al aangeeft dat hij bij Defensie werkt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !