Uitbreiding op EHBO

Auteur Topic: Uitbreiding op EHBO  (gelezen 4720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

  • Gast
Gepost op: 8 juni 2004, 13:49:30
Hoi mensen,

Ik heb nu sinds maart mijn ehbo gehaald bij het rode kruis en ben daar ook actief als vrijwilliger. Echter zou ik graag meer weten en leren (uiteraard wel binnen de bevoegdheden van de EHV'er), omdat ik het gevoel heb dat ik net iets te veel van alleen de basis weet.

Weet iemand of er een cursus is (evt. schriftelijk) die verder en dieper in gaat op de Ehv?

Groeten, Pim




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2004, 16:17:15
Pim,

Je kunt de HOC-opleidig doen. Vond ik zelf heel interessant en bij veel gen. eenheden hebben ze vacatures.

RAdeR


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2004, 20:15:00
hooi pim

je kunt leren werken met een aed. En als je bij het Rk bent/gaat misschien een curus opvang en verzorging.

succes ermee


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2004, 20:54:10
Er is nog heel veel te leren ..

Van zuurstof eerste hulp, op een verschillende niveau's
AED,
Drenkelingen redding
Basic Spinal Care
Wildernis Eerste hulp
Aanvullende brandwonden zorg.. (waterjel)
Aanvullende verwondingen zorg.. (Asherman Chest Seal )

Naast HOC opleidingen, zijn er nu ook diverse first responder achtige opleidingen...
Naast Aanvullingen op EHBO. kan je ook nog iets leren over Bedrijfshulpverlening, ontruiming, communicatie en brandbestrijding..

Daarnaast, zijn er nog reddend zwemmen, tot complete rope rescue trainingen...


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2004, 18:52:29
Er is een thread waar dezelfde vraag in werd gesteld: http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=418

Christian


harold

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2004, 19:30:00
Maar stel dat je een cursus hebt gevolgd om zuurstof toe te kunnen dienen of spinal care te kunnen toepassen...MAG je het dan ook doen?

Kan het hypothetis gesteld dat een slachtoffer van een ongeval, vastgestrapped op een backboard, met nekkraag, headimmobilizer en voorzien van zuurstof
door een bedrijfshulpverlener wordt overgedragen aan een ambulance-team?

Een andere situatie: het gebruik van oral airways, afzuigpomp en ambuballon bij airway-management door een bedrijfshulpverlener die erin getraind is...mag dat?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2004, 19:38:39
Harold, als je de vorige discussies eens doorloopt zul je daar al een hoop antwoorden op je vragen vinden denk ik

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2004, 22:58:37
Harold, de vraag was met wat je EHBO nog meer kunt uibreiden, niet wat wel of niet mag. ;)

Christian


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2004, 23:25:51
Maar stel dat je een cursus hebt gevolgd om zuurstof toe te kunnen dienen of spinal care te kunnen toepassen...MAG je het dan ook doen?

Kan het hypothetis gesteld dat een slachtoffer van een ongeval, vastgestrapped op een backboard, met nekkraag, headimmobilizer en voorzien van zuurstof
door een bedrijfshulpverlener wordt overgedragen aan een ambulance-team?

Een andere situatie: het gebruik van oral airways, afzuigpomp en ambuballon bij airway-management door een bedrijfshulpverlener die erin getraind is...mag dat?

Om niet alle discussies over te doen.. is het antwoord ja, dat mag,  ja dat kan. mits je daar in getraind bent.. en handeld zo als je dat geleerd is...


Pim

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2004, 10:34:45
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik zit bij het NRK te Breda, maar helaas start er hier voorlopig geen HOC (dat is toch de opleiding voor de SIGMA?) opleiding.
De andere genoemde opties, zoals AED en Zuurstof spreken mij erg aan, ik ga eens informeren bij onze kaderinstructeurs!

Groeten en bedankt!
Pim