Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation

Auteur Topic: Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation  (gelezen 24319 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2004, 21:09:18
Nou, ok. Tijd om wat dichterbij te gaan kijken dus.

De medewerkers van het tankstation zorgen voor afsluiting van de pomptoevoer, checken de steunpilaar van de overkapping - deze lijkt het te houden - en doen een poging het benzinestation te ontruimen. Dit wordt echter behoorlijk bemoeilijkt door de grimmige sfeer die langzaam ontstaat. De echtgenoot beent ziedend heen en weer tussen zijn echtgenote en de auto. En omstanders bemoeien zich met de mensen die proberen de man tot bedaren te brengen. Ze roepen dat ze de man wel begrijpen en schreeuwen dat de bestuurder van de auto "zeker wel gezopen" zal hebben.

De aangereden dame komt binnen korte tijd bij bewustzijn, ligt op de rug, bloedt uit een wond in het achterhoofd, geeft veel pijn aan in de onderrug en benen, heeft urine laten lopen, heeft een pijnlijke linkerschouder en is wat bleek.

De bestuurder van de auto heeft de gordel om, er bevindt zich geen airbag in de auto. De bestuurder is aanspreekbaar, heeft een normale huidskleur, zit met de benen bekneld onder het stuur, heeft behoorlijk wat glasverwondingen en een forse bloeding in de hals ter hoogte van de gordel. Ademhalen is pijnlijk, linkerbeen tintelt, rechtervoet is enorm pijnlijk.

De passagier heeft geen gordel gedragen en is door de klap voor de stoel onder het dashboard terecht gekomen. Er is geen sprake van beknelling, maar het slachtoffer ligt in een onnatuurlijk opgekrulde houding en heeft een grote gapende wond aan het voorhoofd. Het slachtoffer is blauw/bleek van kleur en reageert niet op prikkels.

Hopelijk kunnen jullie weer even vooruit. ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2004, 21:28:21
De medewerkers van het tankstation zorgen voor afsluiting van de pomptoevoer, checken de steunpilaar van de overkapping - deze lijkt het te houden - en doen een poging het benzinestation te ontruimen. Dit wordt echter behoorlijk bemoeilijkt door de grimmige sfeer die langzaam ontstaat. De echtgenoot beent ziedend heen en weer tussen zijn echtgenote en de auto. En omstanders bemoeien zich met de mensen die proberen de man tot bedaren te brengen. Ze roepen dat ze de man wel begrijpen en schreeuwen dat de bestuurder van de auto "zeker wel gezopen" zal hebben.

Een beetje meer blauw op straat zou geen kwaad kunnen.
Wees bedacht op eigen veiligheid. Zeker bij behandeling van de chauffeur. Zorg ervoor dat je niet de woedende menigte in je nek krijgt.

De aangereden dame komt binnen korte tijd bij bewustzijn, ligt op de rug, bloedt uit een wond in het achterhoofd, geeft veel pijn aan in de onderrug en benen, heeft urine laten lopen, heeft een pijnlijke linkerschouder en is wat bleek.

Vermoedelijk rug/wervelletsel; dus fixatie is nummer 1.
Wond achterhoofd alleen stelpen als dit zonder beweging hoofd mogelijk is.
Verder so toedekken ivm onderkoeling.

De bestuurder van de auto heeft de gordel om, er bevindt zich geen airbag in de auto. De bestuurder is aanspreekbaar, heeft een normale huidskleur, zit met de benen bekneld onder het stuur, heeft behoorlijk wat glasverwondingen en een forse bloeding in de hals ter hoogte van de gordel. Ademhalen is pijnlijk, linkerbeen tintelt, rechtervoet is enorm pijnlijk.
Bloeding hals stelpen.
Vermoedelijk thoraxletstel (ribben) en wervelletsel
Overige verwondingen indien ernstig bloedend dan proberen te stelpen en anders niets doen.
Verder ABC blijven controleren.

De passagier heeft geen gordel gedragen en is door de klap voor de stoel onder het dashboard terecht gekomen. Er is geen sprake van beknelling, maar het slachtoffer ligt in een onnatuurlijk opgekrulde houding en heeft een grote gapende wond aan het voorhoofd. Het slachtoffer is blauw/bleek van kleur en reageert niet op prikkels.
Deze lijkt er het ernstigst aan toe te zijn. Als oorzaak shock is en er verder nog wel een goede ademhaling is dan proberen te fixeren en bloeding te stelpen. Let op voor schedel/hersentrauma.
Is ook ademhaling bedreigd/afwezig zou ik proberen het so uit de auto te krijgen ivm een dreigende reanimatie.

Kortom maar hopen dat er voldoende EHV-ers in de buurt zijn.

RAdeR

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2004, 13:13:46
Valt nog mee dat het probleem alleen maar bij de so ligt en niet teveel er om heen ::)

het is fijn dat er steeds meer hulp geboden wordt in de vorm van agressie ??? ???
Als hulpverlener moet je in eerste instantie kijken wie er het ergste aan toe is en die persoon probeer je dan toch maar te helpen.

Aangereden vrouw lijkt inderdaad een probleem met haar rug te hebben. Aan een van de omstanders voordoen en overlaten nemen van een nekfixastie. Probeer de vrouw die door een persoon gefixeerd word zo goed als mogelijk gerust te stellen. Wond in eerste instantie niets aan doen of het moet zijn dat deze zo groot is dat je er wel iets aan moet doen. Als je iets eraan wilt doen zul je altijd problemen hebben met je fixatie. je hebt nog meer so waar je ook zo snel als mogelijk naar toe wilt dus bloed is jammer maar zodra het nog te overzien is doorgaan naar de volgende. Afdekken is wel een goede zaak.

Ik ga er nog steeds vanuit dat ik als enige hulpverlener daar rondloop en aangezien ik brandweerman ben heb ik ook niet zo heel veel verstand van medische zaken.....
Wel heb ik in mijn eigen auto standaard in een leeg fotorolletjehouder een paar "aidshandschoentjes" zitten. Deze passen er precies in komen niet met licht in contact en scheuren op die manier ook niet. Dit even buiten deze casus om maar werkt heel makkelijk ;)
Omdat we met veel bloed te maken hebben zou ik deze toch even pakken.

bestuurder heeft flinke wond waar gordel zit. Is dit een slagaardelijke bloeding?
hij is aanspreekbaar en probeer hem gerust te stellen.
Ook hier denk ik aan rugletsel en inwendige problemen met mogelijk een klaplong?
Brandweer had ik in een eerder stadium al gevraagd omdat een auto die over de kop is gegaan je wel van hoog enegetich letsel uit mag gaan.
Ben je in de gelukkige omstandigheid dat er nog iemand is die wil helpen dan vragen of hij/zij deze persoon ook de nek wil fixeren. Wanneer het hoofd achterover in de hoofdsteun hangt zal hij waarschijnlijk ook wel wat fijner kunnen ademhalen.

De passagier....
Altijd fijn die gordel.....
Grootste probleem is dat hij niet regeert op de prikkels.
Indien wel een ademhaling en dan dus ook een hartslag ;) Zorgen dat je een mogelijkheid hebt om wanneer ademhaling of hartslag stopt je deze persoon er snel uit kunt halen en te beginnen met reanimeren.
De kleur kan inwendige problemen zijn waardoor hij in een schok terecht kan zijn gekomen. Deze persoon heeft het meest "geleden" en ik zal dan ook proberen bi jhem te blijven. Vooral controleren is hier belangrijk dat hij niet verder terug valt en je dan te lang wacht met reanimeren....
Voor ik deze persoon ga verplaatsen wil ik eerst overleg hebben gehad met ambu personeel. natuurlijk niet wanneer er gereanimeerd moet worden. Is dit het geval dan zal waarschijnlijk het so ook overlijden. lijkt op inwendige bloedingen waardoor het hart er mee stopt.

Aangezien alles bij elkaar het een complex ongeval aan het worden is zal ik nogmaals de rac bellen en melden dat het om 3 "zwaar" gewonden gaat waarvan er 2 in een voertuig zitten en 1 zeker bekneld en de ander mogelijk bekneld zit. gezien zijn toestand geef ik ook kwalificatie middelongeval. hier komen dan 2 ts en 1 hv tp. Er kan dan een snellere bevrijding gedaan worden omdat er meer materieel en personeel aanwezig is.

Graag een berichtje hoelang het duurt voordat de eerste hulpverleners (en wie) er tp kunnen zijn.
Ik kan wel wat hulp gebruiken.........

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 11 juni 2004, 14:04:06
Je wordt op je wenken bediend ;D.

Eerste politie-auto is na 4 minuten tp met een 1e tas in hun kielzog. Nog 2 minuten later volgt de 1e ambulance. HV, 2e ambulance en OVD-G zijn aanrijdend.

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 11 juni 2004, 15:16:01
Wat verwacht je nu nog van ons?

Rader

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2004, 15:20:20
Met betrekking tot EHBO niet teveel meer. Leuk dat jullie zo uitgebreid reageerden. ;)
Beetje jammer dat er verder nauwelijks gereageerd wordt. Kennelijk was de behoefte aan een casus toch niet zo groot. :-\

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2004, 15:27:31
Kom op ambuchauffeurs en plegen.
Aan het werk, de eerste ambu komt ter plaatse.

Een aanwezige brandweerman en iemand van het sigma team die stonden te tanken hebben adequaat eerste hulp verleend.

Nu is de eer aan jullie. Wij lezen met belangstelling jullie reacties.

RAdeR

ikke

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2004, 18:18:24
ben benieuwd hoe hierop gereageert wordt  ;D het is een leuke casus Jor!  :D

dan sluit ik me nu aan bij RAdaR  :D
kom op mensen!

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2004, 23:08:12
Goed ik kom als eerste ambu ter plaatse.

Gezien de hoeveelheid slo's en de ernst van het ongeval waarschuw ik het MMT en vraag een 3de ambulance.

Ik overleg met de bevelvoerder van de 1ste TAS over de veiligheid.  Nadat ik het sein veilig heb gekregen ga ik mijn triage uitvoeren.

Ogenschijnlijk is de passagier er het ernstigte aan toe.
gezien de info verschaft door jorrin is dit een T1 slachtoffer en dient deze zo spoedig mogelijk vervoerd te worden.  Plan van aanpak zal zijn.  
1.  Ademweg veilig stellen, gezien de blauwe verkleuring is deze ernstig bedreigd al dan niet afwezig.  Ik begin met een trauma jaw thrust en controleer of er ademhaling aanwezig is.
optie 1: wel ademhaling maar frequentie < 10, in dat geval zou ik kiezen voor een rapid extircation (indien mogelijk ivm met houding) waarna intubatie en beademing.  
optie 2:  Normale AH, manuele fixatie CWK door omstander en 100% zuurstof. evaluatie circulatie
optie 3: geen ademhaling, indien mogelijk met behulp van EHV'ers en politie/brandweer opstarten van reanimatie, te overwegen valt om dit slachtoffer niet te behandelen en T4 te trieeren (geheel afhankelijk van situatie en ernst van andere slo's
Na veilig stellen van A en B zou ik de C evalueren (misschien daarover later meer)

Mijn tweede slachtoffer zou de dame zijn die aangereden is.
Mevrouw is kortdurend bewusteloos geweest en heeft een bleke kleur.  Afhankelijk van de de controles is dit een T1 of 2 slachtoffer.  Ik ga er even van uit dat we te maken hebben met een T1 slachtoffer.  Manuele fixatie waarborgen, 100 procent zuurstof, evaluatie C, waarbij ik een lopend infuus inbrengen. afhankelijk van parameters mogelijk 2 infusen.  Mevrouw kan in aanmerking komen voor een load and go.

mijn derde slachtoffer is goed beschermd geweest door zijn gordel.  De bloedende wond in de hals zou ik middels direct druk stelpen en vervolgens zal ik de ABC evalueren, zeer waarschijnlijk is dit een T2 slachtoffer (mits de bloeding arterieel is) Gezien het ongevalsmechanisme is mijn voorkeur om het dak eraf te halen en deze patient zo gecontroleerd mogelijk te bevrijden hij zit overigens ook bekneld dus dat wordt knippen.

Eerst volgende ambulance zou ik de passagier mee laten nemen, vervolgens zou ik mevrouw laten vervoeren en ten slotte de bestuurder.

De politie laat ik het gebied ruim af zetten zodat we geen last meer hebben van omstanders en een agent zou ik met de echtgenoot van de mevrouw latenm praten ter geruststelling en wegnemen van aggressie.

een heel verhaal en vast door de complexiteit het een en ander vergeten maar in ieder geval een "schot op doel"

Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2004, 23:10:43
ooh ja, zou ik bijna vergeten, leuke casus

paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan