Valt nog mee dat het probleem alleen maar bij de so ligt en niet teveel er om heen
het is fijn dat er steeds meer hulp geboden wordt in de vorm van agressie
Als hulpverlener moet je in eerste instantie kijken wie er het ergste aan toe is en die persoon probeer je dan toch maar te helpen.
Aangereden vrouw lijkt inderdaad een probleem met haar rug te hebben. Aan een van de omstanders voordoen en overlaten nemen van een nekfixastie. Probeer de vrouw die door een persoon gefixeerd word zo goed als mogelijk gerust te stellen. Wond in eerste instantie niets aan doen of het moet zijn dat deze zo groot is dat je er wel iets aan moet doen. Als je iets eraan wilt doen zul je altijd problemen hebben met je fixatie. je hebt nog meer so waar je ook zo snel als mogelijk naar toe wilt dus bloed is jammer maar zodra het nog te overzien is doorgaan naar de volgende. Afdekken is wel een goede zaak.
Ik ga er nog steeds vanuit dat ik als enige hulpverlener daar rondloop en aangezien ik brandweerman ben heb ik ook niet zo heel veel verstand van medische zaken.....
Wel heb ik in mijn eigen auto standaard in een leeg fotorolletjehouder een paar "aidshandschoentjes" zitten. Deze passen er precies in komen niet met licht in contact en scheuren op die manier ook niet. Dit even buiten deze casus om maar werkt heel makkelijk
Omdat we met veel bloed te maken hebben zou ik deze toch even pakken.
bestuurder heeft flinke wond waar gordel zit. Is dit een slagaardelijke bloeding?
hij is aanspreekbaar en probeer hem gerust te stellen.
Ook hier denk ik aan rugletsel en inwendige problemen met mogelijk een klaplong?
Brandweer had ik in een eerder stadium al gevraagd omdat een auto die over de kop is gegaan je wel van hoog enegetich letsel uit mag gaan.
Ben je in de gelukkige omstandigheid dat er nog iemand is die wil helpen dan vragen of hij/zij deze persoon ook de nek wil fixeren. Wanneer het hoofd achterover in de hoofdsteun hangt zal hij waarschijnlijk ook wel wat fijner kunnen ademhalen.
De passagier....
Altijd fijn die gordel.....
Grootste probleem is dat hij niet regeert op de prikkels.
Indien wel een ademhaling en dan dus ook een hartslag
Zorgen dat je een mogelijkheid hebt om wanneer ademhaling of hartslag stopt je deze persoon er snel uit kunt halen en te beginnen met reanimeren.
De kleur kan inwendige problemen zijn waardoor hij in een schok terecht kan zijn gekomen. Deze persoon heeft het meest "geleden" en ik zal dan ook proberen bi jhem te blijven. Vooral controleren is hier belangrijk dat hij niet verder terug valt en je dan te lang wacht met reanimeren....
Voor ik deze persoon ga verplaatsen wil ik eerst overleg hebben gehad met ambu personeel. natuurlijk niet wanneer er gereanimeerd moet worden. Is dit het geval dan zal waarschijnlijk het so ook overlijden. lijkt op inwendige bloedingen waardoor het hart er mee stopt.
Aangezien alles bij elkaar het een complex ongeval aan het worden is zal ik nogmaals de rac bellen en melden dat het om 3 "zwaar" gewonden gaat waarvan er 2 in een voertuig zitten en 1 zeker bekneld en de ander mogelijk bekneld zit. gezien zijn toestand geef ik ook kwalificatie middelongeval. hier komen dan 2 ts en 1 hv tp. Er kan dan een snellere bevrijding gedaan worden omdat er meer materieel en personeel aanwezig is.
Graag een berichtje hoelang het duurt voordat de eerste hulpverleners (en wie) er tp kunnen zijn.
Ik kan wel wat hulp gebruiken.........