Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation

Auteur Topic: Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation  (gelezen 24310 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

boris

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 13 juni 2004, 14:03:00
Het is mijn eerste casus en ik vind deze gelijk knap gecompliceerd.
Ik ben eens net voorgaande reactie's, maar met die hoeveelheid medische termen vind ik hem alleen maar moeilijker worden.
Maar we zullen toch een poging wagen.

Als eerste bijrijdster,controleren en zogoed mogelijk stabiliseren. Voertuig staat gestabiliseerd aangezien 1e tas al terplaatse was. Overleggen met ambu hoe personen bevrijd moeten worden.
Ondertussen ambu en/of politie onder steunen bij eerste hulp van andere personen.

groeten niels.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 13 juni 2004, 14:43:15
ik zet deze reactie als gewoon forumlid,dus m,n sterren benne er ff nie ;D

Als brandweer eerst kijken of er lekkages zijn onstaan aan zowel de auto als de benzinepompen of gasinstallaties,controleren of de noodblokkeringen van de bezinepomp ingeschakeld zijn.
Dan als eerste ook de kans op kortsluiting wegnemen door de accupolen los te gooien,verder wil ik van de ambulancedienst welke slachtoffers prioriteit hebben.En of zij nog een mannetje van ons nodig hebben


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #32 Gepost op: 13 juni 2004, 15:21:08
Zo jorin het wordt onderhand wel een echt ramp scenario maar goed laten we eens gaan kijken, ik zal trachten zoveel mogelijk nederlands te schrijven en medische terminologie te "vertalen"

Triage van de 1ste ambu is geweest en tweede ambu komt ter plaatse (mmt is onderweg).

even terzijde, bedankt fikkie voor je terechte opmerking, ik had eigenlijk in de eerste fase de deur van de passagier alvast kunnen laten verwijderen.

Ik stuur de gewondenverzorger van de brandweer naar de bestuurder en laat hem de arteriele bloeding afdrukken met direct druk, wil dit niet lukken dan de sleutelbeenslagader.  Bij veranderingen wil ik door hem gewaarschuwd worden.  Tevens instrueer ik een politieagent of omstander om de hals/CWK te immobiliseren.
Een andere omstander of politieagent of brandweer laat ik bij de dame de nek manueel fixeren

Ik stuur een ehv'er die het allemaal heeft zien gebeuren naar de hyperventilerende echtgenoot, ik leg hem uit wat ik denk dat er aan de hand is en stel hem voor wat hij moet (meeademen en langzaam in frequentie verminderen, in een zakje blazen) bij verslechtering wil ik graag bericht van hem/haar.  Voor de zekerheid laat ik een huisarts ter plaatse komen en waarschuw een 4de ambulance (huisarts omdat deze waarschijnlijk sneller kan zijn dan de ambu)

Ik stuur de 2de ambulance direct naar de passagier, ik draag over dat het een BCD instabiele patient is, met mogelijk een hypovolemische (tekort aan circulerend volume/bloed) shock en neurotrauma.  Mijn plan van aanpak bij deze patient zou zijn, nekspalk, 100 % zuurstof, vervolgens uit de auto draaien op de plank zo goed en zo kwaad als het gaat met heel veel aandacht voor de wervelkolom maar wel snel, vervolgens half uit de auto/wel al op de plank intuberen en gaan beademen.  Daarna zo spoedig mogelijk in de auto en naar een dichtbijzijnd groot ziekenhuis (traumacentrum valt te overwegen echter het betreft een zeer instabiele patient) onderweg worden er 2 infusen geprikt en de nodige infuusvloeistoffen toegedient, tevens is er dan tijd voor een top-teen onderzoek en een evaluatie van de neurologische status.
Goed die is weg.  ;D

De dame is mijn volgende patient, ik kontroleer of de brandweerman het afdrukken volhoudt en ik evalueer met de EHV'er hoe het met de vermoedelijk hyperventilerende echtgenoot gaat.  Dan ga ik naar zijn vrouw.
A: de ademweg is vrij, bleek van kleur. >> geen actie
Manuele fixatie van de nekwervels laat ik waarborgen
B: een versnelde ademhaling met een verminderde saturatie (vermoedelijk door de shock), wel aan beide zijde normaal ademhalingsgeruis >>100 procent zuurstof geven met een non rebreathing masker.  
C: versnelde pols en een laag normale systolische bloeddruk, echter wel een vertraagde capillaire refill >> dus Shock.  ik check kort het bekken en de buik.  ik breng 2 grote infuusnaalden in en ik dien infuusvloeistof toe.
D: ik evalueer het bewustzijn, coma score en pupil reactie.
Top tot teen onderzoek laat ik achterweg voor nu.  Mijn inziens is dit de volgende patient die vervoerd moet worden gezien de instabiele circulatie en de verdenking op inwendige bloedingen.

Het derde slachtoffer is het meest stabiel maar heeft wel een arteriele bloedingen, zit bekneld en begint een gevoeloos been te krijgen, mogelijk tgv de beknelling.  Ik heb de brandweer ondertussen opdracht gegeven om de deur aan de bestuurders kant te verwijderen en een dakomslag te maken.  Deze patient dient een non rebreathing masker met zuurstof te krijgen, een nekspalk, een lopend infuus.  Evaluatie van de neurologische toestand, ik zou pas motoriek en sensibiliteit controleren als het slachtoffer uit zijn benarde positie is bevrijdt.

Vervolgens richt ik mijn aandacht op de echtgenoot van de dame, zo mogelijk laat ik hem bij zijn vrouw en leg ik uit wat er gaande is.

tsjonge wat een verhaal.

Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 13 juni 2004, 15:24:36
als brandweer schalen we op naar middelongeval


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #34 Gepost op: 13 juni 2004, 15:52:06
Als ik als 1e Tp zou komen zou ik het tankstation afsluiten, 1 van ons 2en dus met voertuig bij de oprit, daarna kijken hoe het eruit ziet, en doorgeven aan de meldkamer wat er aan de hand is/hoeveel slachtoffers etc, zodat zij dat aan de CPA/AC door kunnen geven. Dan de man van het slachtoffer buiten de auto even isoleren/proberen te kalmeren, en verder ontruimen van het tankstation, iedereen die ik niet kan gebruiken er vanaf, als je wilt helpen goed, maar kijken is geen reden om te blijven!

Verder is het afwachten tot de GGD/Brandweer tp is..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #35 Gepost op: 13 juni 2004, 15:58:06
als brandweer schalen we op naar middelongeval

Wat wordt er gealarmeerd bij de middelhv?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 13 juni 2004, 16:04:45
Wat wordt er gealarmeerd bij de middelhv?
die HV1 was er al,dus ik wil een 2e TAS en die OVD was al onderweg.Omdat we praten over ongeval beknelling


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #37 Gepost op: 13 juni 2004, 16:11:04
Ok...Vraag aan de brandweer....Waar gaan we die 2e tas inzetten ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #38 Gepost op: 13 juni 2004, 16:54:59
En waar gaan we hem neerzetten?? tankstation is al aardig vol, en ik heb nog niks gehoord over lekkages/brandgevaar.

Btw, ik zou inmiddels dan ook rijkswaterstaat alarmeren voor peilwagens, en de (snel)weg ruim afzetten zodat de gealarmeerde traumaheli mooi in de buurt kan landen ;), en je dus ook al het aangvoerde materieel ergens kwijt kan..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #39 Gepost op: 13 juni 2004, 20:54:20
Paul,

Wat ik bedoelde met noodbevrijding is niet dat de deur er uit moet maar wel dat het SO er ergens uit kan. Ik weet niet of de deur ook zo te openen is.

Ik begrijp van div. ambu medewerkers dat passagier er het eerste uit moet.
Graag zou ik willen weten hoeveel tijd hier voor is. Met andere woorden is het.... of nu of niet meer..... Tuurlijk neem je voor je eigen veiligheid een aantal dingen door. Brandstoflekkage, pompen uitgeschakeld e.d. maar hebje nog tijd om het voertuig te stabiliseren of moet er snel gewerkt worden.

Wanneer je een dakomslag wilt maken zitten daar een aantal nadelen aan.
Je blijft met het dak zitten en zul je ergens aan vast moeten maken zodat deze niet terug kan klappen. In die tijd kun je ook nog 2 keer knippen en benje heel het dak kwijt. Dit werkt veel prettiger en kunje er van alle kanten makkelijker bij. Zeker als je voor het andere SO ook nog moet gaan knippen.

Peter D,
Waarom geef je middelongeval?

JVO,
Ik vind het een hele goeie dat je aan rijkswatersstaat gedacht hebt om de heli te kunnen laten landen. Was hier zelf nog niet opgekomen. Kunnen zij ook iets met pijlen en kruizen doen om 1 baan vrij te maken voor hulpdiensten?

2de ts had ik gevraagd voor een stukje preventie. Deze heb ik ookop het terrein zelf nodig. Aangezien het een benzinestatio langs de snelweg is zal er wel wat plaats zijn om wat voertuigen kwijt te kunnen. Mogelijk dat de voertuigen van ovd's en politie die niet direct nodig zijn voor de bevrijding zo neergezet kunnen worden dat je meer werkruimte hebt.

Wanneer heli tp is wie heeft dan de leiding van het ambupersoneel? Hoe gaan jullie hier mee om?

Ben trouwens wel blij dat er nu meer in het nederlands gecommuniceerd word......

Jorrin,
Tuurlijk kun je niet overal verstand van hebben ;D en wil ik je vanuit de brw kant graag wat info geven. Kanevt ook via e-mail.

Zou jij nu er diverse optie's gegeven zijn een voorstel doen zoals jij graag de bevrijding gedaan wilt hebben. het is moeilijk om vanuit verschillende verhalen (die overigens gelukkig wel veel op elkaar lijken) een brw inzet te doen.
Is het