Wanneer de 2e TS alarmeren na niet reageren 1e TS op P2000 oproep

Auteur Topic: Wanneer de 2e TS alarmeren na niet reageren 1e TS op P2000 oproep  (gelezen 13754 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Ook wel heel snel van jou geoordeeld!
Men heeft uitgerukt gestatusd, maar door nog onbekende reden kwam hij niet aan.
Nadat de OVD uitgerukt was en er nog geen TS aan het rijden was heeft hij een 2e TS laten alarmeren.
Is allemaal snel ontdekt waardoor ook Katwijk binnen kon blijven.  ;)
Twee zo goed als identieke incidentjes dan kennelijk. Zou dit een foutje in de software kunnen zijn? Hunter?  :)




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2010, 21:49:15
Twee zo goed als identieke incidentjes dan kennelijk. Zou dit een foutje in de software kunnen zijn? Hunter?  :)

Eh? Zou kunnen... De via C2000 verzonden statussen komen als het goed is in GMS aan, en als het niet goed is......niet :)

Wat ik me dan afvraag, is het dan geen standaard procedure om eerst spraakcontact met het betreffende voertuig te zoeken? Voor zover ik weet, maar dat is sinds C2000 voor mij als hobbyist erg lastig, is dat in Haaglanden standaard. Als inmelding langer duurt dan gebruikelijk dan wordt er eerst geroepen. Het lijkt me persoonlijk een beetje zot om blindelings te vertrouwen op de status "uitgerukt". Daarnaast zou het zomaar kunnen zijn dat men -ondanks de vertraging- toch op het punt staat om uit te rukken. Om dan een nieuwe alarmering, of zelfs een andere TS te alarmeren, lijkt me wel erg voorbarig...


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2010, 22:40:32
Veeal valt de oproep 'spraakaanvraag' en 'uitrukstatus' te combineren bij het uitrukken.
Als je als BV als eerste ben, kan je de 'spraakaanvraag' doen, contact hebben en afsluiten met "als we gaan rijden, krijgt u status 1 (HM)"
Als dan de status niet doorkomt, of wordt vergeten sta je volgens het systeem nog binnen.
Indien er spraakcontact is geweest, zal de centralist echt wel contact opnemen met het voertuig, alvorens wederom te alarmeren.

Blijft gissen naar de ware reden, maar een soortgelijk geval met Valkenburg, lijkt het op een technisch probleem.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2010, 22:58:13
Veeal valt de oproep 'spraakaanvraag' en 'uitrukstatus' te combineren bij het uitrukken.
Als je als BV als eerste ben, kan je de 'spraakaanvraag' doen, contact hebben en afsluiten met "als we gaan rijden, krijgt u status 1 (HM)"
Als dan de status niet doorkomt, of wordt vergeten sta je volgens het systeem nog binnen.
Indien er spraakcontact is geweest, zal de centralist echt wel contact opnemen met het voertuig, alvorens wederom te alarmeren.

Blijft gissen naar de ware reden, maar een soortgelijk geval met Valkenburg, lijkt het op een technisch probleem.
Bij ons is het gebruikelijk om na de uitrukstatus direkt aanvraag spraakcontact te doen. Daarmee ondervang je problemen zoals de recente incidenten. Niet dat dat het doel ervan is natuurlijk. Ook eerst de aanvraag spraakcontact door de bevelvoerder is gebruikelijk, als nog niet iedereen in het voertuig zit. De AC heeft dan in elk geval een indicatie dat er op de oproep gereageerd word.

En Hunter, ik ben juist van mening dat je niet moet heralarmeren, maar na een x-aantal minuten direkt de 2e TS conform KVT te alarmeren. Ik zie eerlijk gezegd het nut van een tweede alarmering niet. Mensen zijn óf al onderweg, óf kunnen niet, óf hebben geen zin. Als ze onderweg zijn duurt dat simpelweg te lang, bij de twee overige opties ben je nog niet eens onderweg en heb je geen recht van spreken meer. Kost allemaal tijd, waar de belastingbetaler de dupe van is.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2010, 19:52:18
Tja ik ben afhankelijk van P2000. Maar vroegâh riep de AC vanzelf "is de 740 al op luisteren?". Nu blijkbaar niet meer.

Ik kom meestal er niet aan toe om eerst aanvraag spraakcontact te doen want dat rukken we al uit. DUs ik doe eerst "1" (uitgerukt) en daarna pas "F1".

Inderdaad vind ik heralarmeren ook een btje onzin. Gewoon de volgende in de KVT alarmeren.

Ook wel heel snel van jou geoordeeld!
Men heeft uitgerukt gestatusd, maar door nog onbekende reden kwam hij niet aan.
Nadat de OVD uitgerukt was en er nog geen TS aan het rijden was heeft hij een 2e TS laten alarmeren.
Is allemaal snel ontdekt waardoor ook Katwijk binnen kon blijven.  ;)
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2010, 15:04:52
11:39:14   29-05-10 Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN herhaalde oproep, dier te water

11:30:05   29-05-10 Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN dier te water 16541

11:27:48   29-05-10 KC Gaarne contact GMK

Gaan we weer, lijkt dagelijkse kost te worden. :-X Mooi systeem trouwens in Midden- en West-Brabant, die 6-minutenregeling!
343, never forget.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2010, 15:11:32
Ik ben voor, gelijk invoeren! Gewoon na 5:30 minuten de gealarmeerde TS oproepen en indien geen antwoord of niet inzetbaar een TS van de volgende post uit de TS alarmeren.

11:39:14   29-05-10 Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN herhaalde oproep, dier te water

11:30:05   29-05-10 Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN dier te water 16541

11:27:48   29-05-10 KC Gaarne contact GMK

Gaan we weer, lijkt dagelijkse kost te worden. :-X Mooi systeem trouwens in Midden- en West-Brabant, die 6-minutenregeling!

Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2010, 15:20:14
11:39:14   29-05-10 Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN herhaalde oproep, dier te water

11:30:05   29-05-10 Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN dier te water 16541

11:27:48   29-05-10 KC Gaarne contact GMK

Gaan we weer, lijkt dagelijkse kost te worden. :-X Mooi systeem trouwens in Midden- en West-Brabant, die 6-minutenregeling!


Handig, meldingen plaatsen zonder de capcodes...  ::) ::)


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2010, 15:58:55
p2kflex
11:39:14 29-05-10GROUP-1Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN herhaalde oproep, dier te water
1503681BRW Waddinxveen (Korpsalarm)
1503689BRW Waddinxveen (Lichtkrant)
p2kflex
11:30:05 29-05-10GROUP-1Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN dier te water 16541
1503681BRW Waddinxveen (Korpsalarm)
1503689BRW Waddinxveen (Lichtkrant)
p2kflex
11:27:48 29-05-10-ALPHA-KC Gaarne contact GMK
1503684BRW Waddinxveen (Korpscoördinator)



Handig, meldingen plaatsen zonder de capcodes...  ::) ::)
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2010, 16:02:37
p2kflex
11:39:14 29-05-10GROUP-1Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN herhaalde oproep, dier te water
1503681BRW Waddinxveen (Korpsalarm)
1503689BRW Waddinxveen (Lichtkrant)
p2kflex
11:30:05 29-05-10GROUP-1Prio 2 ZUIDELIJKE RONDWEG WDN dier te water 16541
1503681BRW Waddinxveen (Korpsalarm)
1503689BRW Waddinxveen (Lichtkrant)
p2kflex
11:27:48 29-05-10-ALPHA-KC Gaarne contact GMK
1503684BRW Waddinxveen (Korpscoördinator)

 O0

Hoelang gaat men door met hetzelfde korps alarmeren?  ???