Wanneer de 2e TS alarmeren na niet reageren 1e TS op P2000 oproep

Auteur Topic: Wanneer de 2e TS alarmeren na niet reageren 1e TS op P2000 oproep  (gelezen 13753 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #40 Gepost op: 6 juni 2010, 23:42:10
Het zou allemaal veel te verwarrend worden en teveel onrust geven als elk jaar de KVT aangepast wordt omdat de ene post net seconden is als de ander in het afgelopen jaar maar dat het volgend jaar weer makkelijk andersom zou kunnen zijn.


Je zou hierin ook een emotionele grens kunnen trekken waarin je in het overgangsgebied niet op de milimeter nauwkeurig (seconde in dit geval) een grens trekt die niet overschreden mag worden. Stel dat een buurkorps in theorie 40 seconden eerder kan zijn en de marge is 1 minuut dan blijft het gebied nog binnen je eigen verzorgingsgebied horen. Wanneer het buurkorps eerder met een verschil van 60 seconden tp kan zijn dan ben je het kwijt.

De tijden zijn even ter illustratie ;)


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #41 Gepost op: 7 juni 2010, 00:02:33
Je zou hierin ook een emotionele grens kunnen trekken waarin je in het overgangsgebied niet op de milimeter nauwkeurig (seconde in dit geval) een grens trekt die niet overschreden mag worden. Stel dat een buurkorps in theorie 40 seconden eerder kan zijn en de marge is 1 minuut dan blijft het gebied nog binnen je eigen verzorgingsgebied horen. Wanneer het buurkorps eerder met een verschil van 60 seconden tp kan zijn dan ben je het kwijt.

De tijden zijn even ter illustratie ;)
Wat mij betreft gaat het niet alleen om die laatste seconden, maar ook om de bekendheid in de wijk of zelfs het pand. Als je in je gebied een HEUL flinke fabriek 'kwijtraakt' aan een naburig korps, hoeft dat geen probleem te zijn. Het scheelt een hoop automaatjes en als er echt poep aan de ronde glazen bal is word je vanzelf wel voor het feestje uitgenodigd.

Wat wel wrang kan zijn voor de fabriek; Het éne korps kent, door jarenlange oefeningen aldaar, de diverse gebouwen en globaal ook de indeling daarvan -inclusief een grove indicatie van welke categorie stoffen ze waar kunnen aantreffen. Als het naburige korps er nog nooit of weinig heeft geoefend, maar ze zijn er theoretisch een paar seconden eerder... Wat heeft u als direkteur dan liever  ???

Zuiver hypothetisch natuurlijk  >:D


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #42 Gepost op: 7 juni 2010, 18:29:21
@whyllum
Dat is toch geen probleem, heeft dat korps ook weer een nieuw oefenobject  O0
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #43 Gepost op: 7 juni 2010, 18:44:45
Bij de huidige KVT is dit ook gedaan met 30 seconden marge, maar bij de nieuwe (die niet door gegaan is) niet meer.

Je zou hierin ook een emotionele grens kunnen trekken waarin je in het overgangsgebied niet op de milimeter nauwkeurig (seconde in dit geval) een grens trekt die niet overschreden mag worden. Stel dat een buurkorps in theorie 40 seconden eerder kan zijn en de marge is 1 minuut dan blijft het gebied nog binnen je eigen verzorgingsgebied horen. Wanneer het buurkorps eerder met een verschil van 60 seconden tp kan zijn dan ben je het kwijt.

De tijden zijn even ter illustratie ;)
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #44 Gepost op: 7 juni 2010, 19:46:28
@whyllum
Dat is toch geen probleem, heeft dat korps ook weer een nieuw oefenobject  O0
Een probleem is het sowieso niet, althans niet voor een brandweerkorps. Voor het object kan het wat vervelender uitpakken, met de nadruk op KAN. Kwestie van risico's juist inschatten. Waar het me meer om gaat, is dat er op seconden bepaald wordt dat er een switch plaatsvindt. Een 'nieuw' korps gaat -als het dan goed is- een eigen historie opbouwen met het object, en wie weet bij een nieuwe KVT draait de situatie om een paar seconden wéér om...

Ik snap wel dat er grenzen getrokken moeten worden, en dat het heel lastig kan zijn om met vele partijen rekening te houden. Tevens moet je ook geen rekening houden met de 'gevoelens en emoties' van korpsen, maar vooral wél met het belang van de klant. Ik vind het niet erg dat ik die afwegingen niet hoef te bepalen


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #45 Gepost op: 7 juni 2010, 22:19:38
Bij de huidige KVT is dit ook gedaan met 30 seconden marge, maar bij de nieuwe (die niet door gegaan is) niet meer.
Ik dacht aan een marge van 1 minuut, maar dat zal ik nog maar eens aan mijn bron binnen de VRHM vragen. Daarnaast heeft vorig jaar de jou ook welbekende commandant van Alphen a/d Rijn ons voorlichting gegeven over de nieuwe KVT (die nu in de ijskast ligt) en daarmee ook aangekaart dat deze elk jaar ge-update zal worden en dat de marge zal vervallen. De reden dat de KVT nu in de ijskast ligt is waarschijnlijk ook in die contreien te zoeken denk ik. ;)

Joris
343, never forget.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #46 Gepost op: 8 juni 2010, 18:39:38
Ja of was het nu 1 minuut, ik ben het een btje kwijt. Inderdaad zou de marge gaan vervallen en zou er vaker een update gaan plaatsvinden maar of dit nu jaarlijks was? Ik weet het niet meer. Zodra de KVT niet door ging ben ik achter over gaan leunen.

De reden dat de KVT niet door gegaan is omdat door de nieuwe KVT OGT een groot gedeelte van haar verzorgingsgebied aan LDN "verloor". Toen men zei "dan kan OGT wel opgeheven worden" werdt daar bevestigend op geantwoord. Maar omdat de afspraak was voor de regionalisering geen posten te sluiten en deze 2 feiten (KVT en sluiten OGT) door deze uitspraken aan elkaar verbonden zijn is besloten de KVT uit te stellen.

Ik dacht aan een marge van 1 minuut, maar dat zal ik nog maar eens aan mijn bron binnen de VRHM vragen. Daarnaast heeft vorig jaar de jou ook welbekende commandant van Alphen a/d Rijn ons voorlichting gegeven over de nieuwe KVT (die nu in de ijskast ligt) en daarmee ook aangekaart dat deze elk jaar ge-update zal worden en dat de marge zal vervallen. De reden dat de KVT nu in de ijskast ligt is waarschijnlijk ook in die contreien te zoeken denk ik. ;)

Joris
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #47 Gepost op: 8 juni 2010, 20:48:07
Ja of was het nu 1 minuut, ik ben het een btje kwijt. Inderdaad zou de marge gaan vervallen en zou er vaker een update gaan plaatsvinden maar of dit nu jaarlijks was? Ik weet het niet meer. Zodra de KVT niet door ging ben ik achter over gaan leunen.

De huidige KVT zou leidend zijn, inclusief de vakken met de 1 minuut regeling. Als een anders TS er dus in de nieuwe situatie 61 seconden sneller kan zijn (ten opzichte van de huidige KVT), veranderd deze dus pas van TS. Voorgesteld is/was om dit jaarlijks te updaten, maar daar zijn i.d.d. nog twijfels over, of dit wel een gewenste situatie is.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #48 Gepost op: 11 juni 2010, 20:37:24
De burger heeft toch recht op de snelste hulp. Vind het dan vreemd dat men alsnog de kvt dan weer terug gedraaid heeft en daardoor bepaalde gebieden langer op hulp moeten wachten.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #49 Gepost op: 12 juni 2010, 16:11:40
Er is niets teruggedraaid, er is niets ingevoerd.

Politiek: Er is door de politiek afgesproken dat er geen post opgeheven zou worden voor of net na de regionalisering. Aangezien met de nieuwe KVT OGT bijna overbodig werdt en dit ook uitgesporken is heeft men besloten de KVT niet in te voeren omdat beide feiten onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.

De burger heeft toch recht op de snelste hulp. Vind het dan vreemd dat men alsnog de kvt dan weer terug gedraaid heeft en daardoor bepaalde gebieden langer op hulp moeten wachten.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps