US systeem voor Nederland

Auteur Topic: US systeem voor Nederland  (gelezen 5707 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jo

• Gast
Gepost op: 9 juni 2004, 10:07:56
hallo, ik ben van plan om het Amerikaanse EMT-B te gaan doen. zou het ooit zo ver komen men dat in de BIG dat gaat erkennen als gelijkwaardig aan...

Bijvoorbeeld met competentie toetsen zoals nu gebruikelijk is in de BLS opleidingen her en der.

Voor de duidelijkheid EMT-B is vergelijkbaar met ACh van de SOSA (gaat eigenlijk net iets verder: met naamgeving, traumatologie en handelingen) en is bedoeld als firstresponder cursus.

Iemand trouwens enige ervaring met deze opleiding?

Groeten,
Jeroen

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2004, 17:19:52
Helaas JO, een Neeerlandse versie van EMT-Basic zal altijd anders zijn dan het in de USA gebruikte model, denk alleen maar aan de protocollen en handelingen e.d. die we hier in de ambulancezorg gebruiken. Het zal nog wel lange tijd duren voordat men hier op het Amerikaanse model van EMT-B, EMT-Intermediate, Paramedic etc overgaat.
In de praktijk blijkt wel dat het niet alles goud is wat er blinkt, in het uit de USA overnemen van prehospitale ideeen.
Men werkt daar veel meer met een soort ''prehospitale tunnelvisie'' en de pre hospitale medewerkers werken daar vanuit een smalle basis en kijken soms met een te nauwe focus naar de oorzaak en oplossing van medische problemen. Maar goed dat is weer een andere discussie  ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

harold

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2004, 18:46:01
hoi jo,

Ik ben zelf een EMT-B en heb twee jaar als ambulancehulpverlener gewerkt in het buitenland.  Ik weet dat er in Nederland ook meer EMT's rondlopen, niet alleen uit de States maar ook uit Canada, de Antillen, Aruba en Latijns-Amerika.  

Vooralsnog kan je met EMT-papieren helemaal nix in Nederland. Het enige wat ik ermee won was dat ik mijn EHBO en reanimatie kon krijgen door slechts een bekwaamheidstoets af te leggen.  

Ik ben het oneens met het tunnelvisie-idee van Joffrey.
Als EMT wordt je getraind om zelfstandig protocollen uit te voeren, maar ook om stoornissen in de vitale functies te herkennen, adequaat in te schatten en aan te pakken. Daarbij gaat het voor de rest niet om diagnoses stellen, of om medische problemen oplossen, want je handelt altijd binnen de grenzen en mogelijkheden van je opleiding. Wanneer je een BLS-ambulance bemant, zal je goed in staat zijn om je taken uit te voeren. Wanneer je als paramedic een ALS-ambulance bemant, zal je eveneens goed in staat zijn om je taken te vervullen. De Amerikanen zijn niet gek, en baseren hun opleidingssysteem en uitvoering van protocollen ook op jarenlange ervaring, vergaande kennis op het gebied van pre-hospitalaire spoedeisende hulp en goed georganiseerd onderzoek.

Ik hoor wel vaker de mening aan van Nederlandse collega's dat de verpleegkundige brede basis wel beter moet zijn dan de smalle basis die een leek geschoold in emergency care krijgt. Het is ook makkelijk om het eigen vertrouwde systeem beter te vinden dan het onbekende systeem die ook nog eens een keertje uit de VS komt.

Maar ontleedt eens de zes a acht jaar die een ambulancepleeg doorloopt: de pleeg bouwt dikwijls binnen verschillende zorginstellingen een enorme schat aan kennis en ervaring op. Dingen die misschien in een ziekenhuis belangrijk zijn, maar later nooit meer op de ambulance. Maar met minder kennis en ervaring kan je niet op een verantwoordelijke manier ambulancehulpverlening organiseren: althans zo denken wij in Nederland.
Dus zou iedere opleidingsstelsel die het in minder tijd doet, minder goed moeten zijn op de een of andere manier.

Ik vind juist dat idee een tunnelvisie.
Ik geloof in de doelgerichtheid bij het overdragen van kennis. En de Amerikanen pakken dat nu eenmaal ANDERS aan dan hier in Nederland.

helm

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2004, 22:17:46
Harold, leuk om eens uit eerste hand iets over het Amerikaanse systeem te horen. Heb je de EMT ook in de VS gedaan en daar gewerkt? Of zijn er in Europa mogelijkheden om EMT'er te worden.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2004, 23:54:13
Binnenkort EMT-B en EMT-I waarschijnlijk wel.. Rene...
En de BTLS waarschijnlijk ook...

Zodra ik meer weet, zal ik het op het forum laten weten...

harold

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2004, 00:02:52
Ik heb mijn opleiding gedaan op Aruba. Dat waren zes intensieve maanden met twee keer per week lesblokken van drie uur: theoriesessies van instructeurs en artsen, heel veel praktijksessies, case-studies en table-exercises. De ene keer zat je weer bij de brandweer mensen uit auto's te halen, de andere keer deed je mee aan simulaties en rollenspellen.
Er zat een stage bij op de SEH en vaardigheidstrainingen: in reanimatie, airway management, extrication, spinal management, patient assessmen, gesprekstechnieken en communicatie, trauma, veiligheid, de ambulance leer je van binnen en buiten kennen en zelfs het assisteren bij een bevalling.
Je leert omgaan met crisissituaties als (gewapend) geweld, suicidaliteit en familie die net iemand verloren hebben en zo kan ik nog wel even door gaan...

Het examen wordt afgelegd onder toeziend oog van een arts en volgens Amerikaanse nationale richtlijnen en omvat een theoretisch examen en 6 skill-stations, dat zijn dan reanimatie (met hulpmiddelen) en airway management, immobilisatie van een traumaslachtoffer, en nog vier scenarios.

Tegen de tijd dat je slaagt EMT-B, ben je in staat om adequaat te handelen als ambulancehulpverlener.  Natuurlijk heb je je grenzen en daar ben je je goed van bewust. Je bent geen paramedic of verpleegkundige. Maar je bent ook zeker geen ehbo-er of first-responder.  
De situatie inschatten doen we ook systematisch met een SAMPLE-anamnese en aan de hand van schalen als de AVPU en PAIN. En we gebruiken ook indicatoren als de polsfrequentie en kwaliteit, saturatie, bloeddruk,suikerspiegel, ademhalingsfrequentie en kwaliteit, bewustzijnniveau, pupilreactie en huidtoestand om de conditie van het slachtoffer te bepalen.  
Het is geen load-and-go ambulancevervoer, maar de behandeling start ook niet ter plaatse zoals bij een pleeg of een paramedic wel het geval is. Je zou kunnen zeggen dat we een soort geavanceerde BLS-provider zijn, maar ja een EMT kan je niet echt in een systeem plaatsen die op straat alleen een EHBO-er kent of een ambulanceverpleegkundige.

Een ambulancechauffeur is ook niet de juiste vergelijking, want hoewel ze veel weten en kunnen en vaak ook zelfstandig opereren al dan niet naast de pleeg, is de uitgangspositie een assisterende rol, terwijl een EMT getraind wordt om de hoofdrolspeler te zijn en achterin de ambulance zelfstandig te werken.
We gebruiken zuurstof, monitors voor vitale functies, een stethoscoop, abu-ballon, afzuigpomp, orale of nasale airways, allerlei hulpmiddelen voor immobilisatie als nekkragen, hoofdblokken, backboard, spiderstraps, scoop-stretcher (schaarbrancard), KED-spalk, spalken, en allerlei kleinere hulpmiddelen, instrumenten en verschillende types verbandmateriaal.
Sommige medicatie gaan mee, afhankelijk van de wetgeving in het aktiegebied. Denk dan aan epinefrine, activated charcoal (kool) en geconcentreerde glucose, nitroglycerine. Het gebruik van die middelen is dan vastgelegd in protocollen, waar een medical director (art) voor verantwoordelijk of er wordt ter plaatse contact gelegd met een een arts op een SEH die dan toestemming geeft.
De rest is allemaal technieken, handelingen en kennis.
Gedurende de hele opleiding zijn er twee hoofdlijnen: medical emergency care en BTLS: basic trauma life support.
Dan heb ik het alleen over de EMT-Basic. De EMT-Intermediate doet ook aan shock-therapie, IV, defibrillatie en heeft weer bepaalde medicamenten die hij mag gebruiken.

De EMT-Paramedic gaat twee jaar naar school en doet aan ALS: ACLS (advanced cardiac life support), PALS (pediatric advanced life support) en ATLS advanced trauma life support). Die doet dus wat de pleeg inNederland doet. IV's aanbrengen, een scala aan medicamenten gebruiken, intuberen, defibrilleren, cricotomie, ECG-analyse, canule in brengen in het beenmerg bij kleine kindjes (ik weet niet meer hoe dat heet) en weten eng veel dingen.
Let wel, in een land als de V.S. met tal van advocaten die asen op schadeclaims (zgn. ambulancechasers) hangen deze mensen twee slagen in de ronde aan een dikke strop (figuurlijk) als ze hun werk niet correct en volgens protocol uitvoeren.
Dus ze gaan echt niet de straat op als ze het niet goed kunnen. Bijscholingen, vaardigheidstrainingen en toetsingsmomenten blijven gedurende hun hele loopbaan als ambulancehulpverlener terugkomen.

Het EMT-Paramedic model wordt gebruikt in de VS, Canada, de Amerikaanse kolonies als Hawaii, Puerto Rico en een groot deel van alle eilanden in het Caribisch gebied, een significant aantal landen in Midden- en Zuid-Amerika en ook in Israel en Saudie-Arabie.  
Ik geloof dat de Britse "ambulance technician"-opleiding niet zoveel afwijkt van het Amerikaanse systeem, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

helm

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2004, 00:31:07
Binnenkort EMT-B en EMT-I waarschijnlijk wel.. Rene...
En de BTLS waarschijnlijk ook...

Maar wat heb je daaraan als je er in Nederland niks mee kan, zoals Harold zegt.

harold

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2004, 12:03:17
Een overzicht van 32 thema's uit het standaard curriculum voor Emergency Medical Technicians - Basic:

- Introduction to Medical Care
- The well-being of the EMT-Basic
- Medical/legal and ethical issues
- The Human Body
- Baseline Vital Signs and SAMPLE History
- Lifting and moving patients
- The Airway / Airway management
- Scene Size-Up
- Initial Assessment
- Focused History and Physical Examination for Trauma Patients
- Focuses History and Physical Examination for Medical Patients
- Detailed Physical Examination
- Ongoing Assessment
- Communications
- Documentation
- General Pharmacology
- Respiratory Emergencies
- Cardiovascular Emergencies
- Diabetes and Altered Mental Status
- Allergic Reactions
- Poisening and Overdose
- Environmental Emergencies
- Behavioral Emergencies
- Obstetrics and Gynecology
- Bleeding and Shock
- Soft-Tissue Injuries
- Musculoskeletal Care
- Injuries to the Head and Spine
- Infant and Child Emergency Care
- Ambulance Operations
- Vehicle extrication and Scene Access
- Special Response Situations

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2004, 16:17:58
Deze opleiding is dus zeker te vergelijken met de opleiding die de Belgische 100/112 ambulanciers krijgen.
Die cursus handelt over dezelfde onderwerpen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

jo

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2004, 18:53:24
thx harold!
ja, en afgezien van eventuele tunnelvisies heb je natuurlijk erg veel heilige huisjes in de medische wereld
:-)

peter, grappig. ben je ook bezig om een emt opleiding naar nederland te halen :-) ik ook. zoals ik je al eens eerder mailde... misschien moeten we de handen eens ineen slaan. het wordt in ieder geval goedkoper als we met meerdere de kosten kunnen delen!

rene... wij willen vanuit onze org. emt-b doen omdat we erg actief zijn met opleidingen. in eerste instantie eens voor onze trainers.

groeten,
jeroen