Mobile monitor voor vitale functies

Auteur Topic: Mobile monitor voor vitale functies  (gelezen 5080 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #10 Gepost op: 7 juni 2010, 20:36:22
Zoals in het artikel staat, het is bedoeld voor de persoon die als eerste ter plaatse komt bij een auto-ongeluk. Waar ze dan moeten gaan hangen, is mij echter ook een raadsel. AED-idee in openbare gebouwen?

Ja dat snap ik, maar heel veel auto ongelukken gebeuren op de snelweg en/of buiten de bebouwde kom daar kan je moeilijk elke kilometer een kastje ophangen ect.. vandaar de vraag welke personen zou je dan zo'n kastje geven.;-)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #11 Gepost op: 7 juni 2010, 20:38:31
Ja dat snap ik, maar heel veel auto ongelukken gebeuren op de snelweg en/of buiten de bebouwde kom daar kan je moeilijk elke kilometer een kastje ophangen ect.. vandaar de vraag welke personen zou je dan zo'n kastje geven.;-)

Mensen prikken in het telefoonboek? Nee zonder gekheid, je kunt natuurlijk niet weten wie waar is op welk moment (burgers dan), tenzij ze hun werk- en woonadres aangeven. Maarja, dat is ook weer véél gedoe..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #12 Gepost op: 7 juni 2010, 23:02:08
Mensen prikken in het telefoonboek? Nee zonder gekheid, je kunt natuurlijk niet weten wie waar is op welk moment (burgers dan), tenzij ze hun werk- en woonadres aangeven. Maarja, dat is ook weer véél gedoe..

Vandaar mijn vraag.. En het lijkt me ernorme geld verspilling..

Daarnaast staat er ook dat het door gegeven wordt aan het ziekenhuis, daar is dit helemaal niet interessant, want na behandeling van patient (door ambu-pleeg) zijn de waardes al geheel anders.


[offtopic]
Daarnaast gaat er hier een pilot draaien op ambulances met het elektronisch patienten dossier, zo kan ziekenhuis wel de waardes volgen vanuit de ambulance. (deze proef gaat oa draaien in Harderwijk- St. Jansdal Ziekenhuis) en hier worden ambulance(s) van de Noord- West- Veluwe gebruikt, dus post Ermelo & Elburg.[//oftoppic]
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #13 Gepost op: 7 juni 2010, 23:11:11
Informatie op de website van het onderzoeksinstituut:

Research into technology to reduce rural road deaths
Revolutionary technology which could help reduce deaths on rural roads is being investigated by Aberdeen scientists.

2341 road traffic accidents resulted in fatalities in the UK in 2008.  The majority of these accidents — 60% - occurred on rural roads*.

Experts from the University of Aberdeen are developing a device which would provide medical advice and support for the first person to arrive on the scene of a road traffic accident.

It would also continuously monitor and record the casualty’s condition before the arrival of emergency services.

The system — which is in its initial stages of development - is likely to be a small hand held device which could be used by a doctor, nurse, paramedic, or a trained community first responder**, and would work by:
- Gathering and analysing information from a sensor placed on the injured person’s body to measure their vital signs
- Asking the first person to arrive at the scene to input key information on the casualty to build a picture of their condition
- Giving advice on the signs they should look for to determine the injured person’s condition and the action they should take to assist
- Storing information on what has happened at the scene which can be passed onto the ambulance crew, and then to the hospital to ensure all crucial information is retained throughout the chain of events
- Passing information onto hospital medical staff about the patient’s condition in advance of their arrival at hospital by connecting to a mobile device or broadband
 
A team of clinicians, computing scientists, and physiologists are working together on the project.

It is the first to be undertaken by dot.rural - the University of Aberdeen research hub - funded by a £11.8million grant from the Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC) under the Research Councils UK Digital Economy Programme- which is investigating how digital technologies could transform rural communities, society and business.

The research team plan to work with emergency services such as the British Association for Immediate Care, Scotland (BASICS Scotland), and to build on previous work with Intelesens — a spinout company of the University of Ulster which creates wireless monitoring devices.

Professor David Godden from the University of Aberdeen’s Centre for Rural Health and Professor in Computing Science at the University, Chris Mellish, are leading the project.

Professor Godden said: “Statistics confirm that road traffic accidents are a major health issue in rural areas and this is combined with the additional challenges faced by emergency services working in remote areas, in terms of how long it can take to get to the scene of an accident.

“Actions taken in the time immediately after an accident has occurred play a critical role in the casualty’s survival.

“We are investigating the creation of a device which would provide crucial support for the first person to arrive on the scene - helping them to make decisions and store key information on the injured person’s condition.

“The device would gather information on the casualty’s vital signs via a sensor placed on their body and information inputted by the person at the scene. This information would be analysed and advice would be provided on what should— or should not — be done in order to help the casualty.

“It would also constantly monitor the person’s condition and any change —for example a dramatic rise in heart rate — would signal an alert that action needed to be taken.

“In addition the device would provide a record of information on the casualty’s condition from the moment the person arrives on the scene meaning that all vital information gathered is retained and can be passed on accurately and promptly to the hospital medical team.

“The technology also could have the potential to be transferred for use in situations in the home — for example heart attacks or asthma attacks.”

Professor Mellish said: “This project is about looking at just one of the ways technology can support or enhance the delivery of healthcare in rural areas.

“The device will use a technique called Natural Language Generation — where complex data is translated into simple and understandable text.

“The medical data gathered by the sensor and any actions that need to be taken would be communicated by the device through clear and concise sentences making it simple for the first person on the scene to follow in what is likely to be a highly tense situation.

“A major part of our research project will be looking at how the device would function, taking into account that the person at the incident may be dealing with adverse weather conditions or heavy noise levels.  For example should it be touch screen, use images, or dialogue to actually “talk” the person through the advice and information.”

Research into the device begins this month with the project running for three years.

For more information on dot.rural visit http://www.dotrural.ac.uk/.

Notes to Editors
*Figures from Department of Transport — Fatalities in reported road accidents: 2008 report
**Community first responders do not currently attend road traffic accidents. However the device could conceivably be used by them in the future if this situation were to change.

The University was awarded £11.8 million of funding by the Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC) last year to create dot.rural — a hub of researchers conducting research and development into digital technologies to enhance how crucial services such as healthcare and transport are delivered in rural areas across the UK.

http://www.abdn.ac.uk/news/details-8288.php


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2010, 12:38:52
al het extra's dat een mensenleven zou kunnen redden is wat mij betreft welkom.Zo lang het ook betrouwbaar is en makkelijk te bedienen, dus niet dat je eerst 15 minuten bezig bent om alleen al dat apparaat aan te sluiten:P;)
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2010, 12:52:03
al het extra's dat een mensenleven zou kunnen redden is wat mij betreft welkom.Zo lang het ook betrouwbaar is en makkelijk te bedienen, dus niet dat je eerst 15 minuten bezig bent om alleen al dat apparaat aan te sluiten:P;)
Als je toch niets anders kunt doen in die 15 minuten, kun je het best wel dat apparaat aansluiten ;) En als de ambulance er ondertussen is, heb je het helemaal niet meer nodig. Maar ja, door wie wordt dat apparaat dan aangesloten?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2010, 23:56:10
Ik heb zitten nadenken over mijn eerdere posts.

Mij leek het praktisch om zo'n soort systeem in te bouwen in een auto gordel, aangezien deze over je borstkas gaat, en dus goed de ademhaling kan meten eveneens de hartslag.
Ook het bewustzijn is de meten, als deze functies het niet meer doen gaat er een alarm af, druk je deze niet binnen 1 minuut in gaat de auto bellen naar de meldkamer (moet toch wel lukken, hij kan ook de weg voorzeggen). De meldkamer vraagt via de speakers van de radio wat er aan de hand is en de automobilist kan terug praten indien nodig. Krijgt de centralist nog steeds geen reactie politie auto en en ambulance erheen, of de automobilist moet dit zelf aan kunnen geven dat er iets aan de hand is. Ook kan de auto zelf de huidige situatie van de auto zelf doorgeven, bijv. te water, op zijn kop, flink ingedeukt tegen een andere auto. ook is de locatie altijd exact en scheelt dus weer tijd.  (natuurlijk alleen maar als er iemand inzit en de functies abnormaal worden.

Iemand hier feedback op?


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2010, 00:02:25
Hoe wil je het bewustzijn gaan meten? Is die apparatuur niet iets te duur voor zo'n project?
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2010, 00:28:34
wat ik bedoelde was dat als de Ah en hartslag abnormaal zijn er een alarm klinkt en als je dan niet binnen een minuut de knop indrukt er dus geen bewustzijn is, daarna praat de centralist nog tegen je.

en ik denk dat dit best te realiseren is. en over 10 jaar goed betaalbaar in iedere auto kan, misschien wel eerder.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2010, 21:39:09
Ik heb zitten nadenken over mijn eerdere posts.

Mij leek het praktisch om zo'n soort systeem in te bouwen in een auto gordel, aangezien deze over je borstkas gaat, en dus goed de ademhaling kan meten eveneens de hartslag.
Ook het bewustzijn is de meten, als deze functies het niet meer doen gaat er een alarm af, druk je deze niet binnen 1 minuut in gaat de auto bellen naar de meldkamer (moet toch wel lukken, hij kan ook de weg voorzeggen). De meldkamer vraagt via de speakers van de radio wat er aan de hand is en de automobilist kan terug praten indien nodig. Krijgt de centralist nog steeds geen reactie politie auto en en ambulance erheen, of de automobilist moet dit zelf aan kunnen geven dat er iets aan de hand is. Ook kan de auto zelf de huidige situatie van de auto zelf doorgeven, bijv. te water, op zijn kop, flink ingedeukt tegen een andere auto. ook is de locatie altijd exact en scheelt dus weer tijd.  (natuurlijk alleen maar als er iemand inzit en de functies abnormaal worden.

Iemand hier feedback op?



Goed idee, misschien ook handig m t emonteren op rallators , scootmobielen etc. dat zijn in principe toch qua getal de meeste potentiele klanten voor ons...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod