Mobile monitor voor vitale functies

Auteur Topic: Mobile monitor voor vitale functies  (gelezen 4987 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 31 mei 2010, 08:14:03
Schotten ontwikkelen mobiel apparaat bij auto-ongelukken
Onderzoekers in Schotland krijgen veertien miljoen euro subsidie om een medisch apparaat te ontwikkelen voor de eerste persoon die bij een auto-ongeluk ter plaatse is. Dat meldt eHealthEurope.com.
Het apparaat verzamelt en analyseert de vitale functies door middel van een sensor die op het lichaam van een slachtoffer is geplaatst.
Belangrijke informatie moet worden ingevoerd waarna het apparaat  advies geeft  over de acties die getroffen moeten worden. Het apparaat geeft bovendien de informatie aan het ziekenhuis door via een mobiele of breedbandverbinding.
www.ictzorg.com

Scottish tech for rural road accidents
Researchers in Aberdeen, Scotland, have been awarded an £11.8m (€14m) grant from the Engineering and Physical Science Research Council to develop a device to provide medical advice for the first person to arrive at the scene of a car crash.
The device, which is in its initial stages of development, will gather and analyse vital signs from a sensor placed on the casualty’s body.
It will ask the person who arrives at the scene to input key information, give advice on the signs they should look for to determine the casualty’s condition, and outline the actions they should take.
In addition, the hand held device will pass-on information in advance of the casualty’s arrival at hospital via a mobile device or broadband connection.
The development is being led by a team of clinicians, computing scientists and physiologists from dot.rural, the University of Aberdeen’s research hub which investigates how digital technologies can transform rural communities and businesses.
The team will work alongside the emergency services and build on previous work with Intelesens, a company from the University of Ulster which creates wireless monitoring.
Professor David Godden, joint project leader from the University of Aberdeen’s Centre for Rural Health said: “We are investigating the creation of a device which would provide crucial support for the first person to arrive on the scene-helping them to make decisions and store key information on the injured person’s condition.
“It will also constantly monitor the person’s condition and any change, for example, a dramatic rise in heart rate would signal an alert that action needed to be taken. The technology could also have potential to be transferred for use in situation in the home-for example heart or asthma attacks.”
A major part of the research will look at how complex data can be translated into simple and understandable text for the user and how the device would function in adverse weather conditions or noisy areas.
The research into the device will start this month and will continue for three years.
http://www.ehealtheurope.net/news/5946/scottish_tech_for_rural_road_accidents




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2010, 08:22:27
Met zo'n sensor kun je toch niet veel meer dan de hartslag registreren.
Belangrijke parameters als bewustzijn en tensie kun je er niet mee meten lijkt me. ???


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2010, 08:25:11
Met zo'n sensor kun je toch niet veel meer dan de hartslag registreren.
Belangrijke parameters als bewustzijn en tensie kun je er niet mee meten lijkt me. ???


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2010, 17:51:54
Met zo'n sensor kun je toch niet veel meer dan de hartslag registreren.
Belangrijke parameters als bewustzijn en tensie kun je er niet mee meten lijkt me. ???

lijkt mij ook sterk ja, echter is het toch handig de hartslag, en ik denk dat hij de ademhaling ook kan meten te weten, zo kan je bijv zien of iemand in schock is of niet, etc. waardoor je natuurlijk wel sneller kan handelen. of zit ik nu verkeerd te denken?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2010, 19:54:16
Met zo'n sensor kun je toch niet veel meer dan de hartslag registreren.
Belangrijke parameters als bewustzijn en tensie kun je er niet mee meten lijkt me. ???
Hoe moet je dan het bewustzijn van iemand meten? Dat is toch gewoon de GCS/EMV-score?

lijkt mij ook sterk ja, echter is het toch handig de hartslag, en ik denk dat hij de ademhaling ook kan meten te weten, zo kan je bijv zien of iemand in schock is of niet, etc. waardoor je natuurlijk wel sneller kan handelen. of zit ik nu verkeerd te denken?
Ademhaling is iets wat een hulpverlener ook niet op een apparaatje afleest, dat kun je ook als leek gewoon controleren.

De tensie is niet alleen bepalend voor een shock. Bij bijv. een hypovolemische shock zijn mensen vaak ook bleek, ze transpireren en de pols stijgt (ook te meten zonder apparaatjes). Maar wat ga je sneller doen, als je weet dat iemand in (hypovolemische) shock is?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2010, 21:44:59
ik denk dat of jij, of ik niet goed gelezen heb.

ik dacht namelijk te lezen dat de auto de medische gegevens van het SO doorgeeft aan de ambualce/meldkamer zodat  er: A Geen 112 gebeld hoeft te worden en de meldkamer automatisch een alarm krijgt van bijv een hartstilstand of auto ongeluk. wat er dus op neerkomt dat het apparaatje op afstand doorgeeft hoe het met het slachtoffer gesteld is, en dus B. de verpleegkundige ongeveer een beeld heeft wat er aan de hand is daar hij mischien meer informatie tot zijn beschikking heeft dan dat een "leek" 112 belt ( in schotland is het dacht ik 999?)

wat er dus op neerkomt een automatisch brandalarm maar van vertaald naar de medische kant


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2010, 21:57:45
Misschien moet je je even inlezen, het eerste bericht op deze pagina geeft al genoeg informatie ::)  Het gaat om een "hand held device", dat gebruikt kan worden door de persoon die als eerste ter plaatse komt bij een auto-ongeluk.

Wat jij noemt is absoluut niet te doen. Dan zou vwb de hartstilstand bijv. al een ECG-plakker op het lichaam geplakt moeten zijn, in elke auto zou een ontvanger én verzender moeten zitten, zodat de resultaten naar een plek worden gestuurd waar iemand zit die alle binnenkomende signalen kan interpreteren.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2010, 23:39:33
Met zo'n sensor kun je toch niet veel meer dan de hartslag registreren.
Belangrijke parameters als bewustzijn en tensie kun je er niet mee meten lijkt me. ???

Met een sensor kan je inderdaad niet veel meer meten dan Hatslag. Evtentuele ademhaling zou misschien nog kunnen, maar een tensie zou niet betrouwbaar wezen..

Bewustzijn, kan worden gemeten door 'leek', aan de telefoon krijg je waarschijnlijk wel uitleg waar je naar 'moet' kijken..
Het hoeft niet zo uitgebreid als GCS/EMV score, als ambu-pleeg heb je er niet veel aan om dit te weten(in de auto), want bij aankomst doe je toch altijd weer de controles..

Maar dan ben ik benieuwd, aan welke personen wordt dit dan gegeven? En wat is het nut er van om deze informatie al te weten in de auto?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2010, 19:37:34
Misschien moet je je even inlezen, het eerste bericht op deze pagina geeft al genoeg informatie ::)  Het gaat om een "hand held device", dat gebruikt kan worden door de persoon die als eerste ter plaatse komt bij een auto-ongeluk.

Wat jij noemt is absoluut niet te doen. Dan zou vwb de hartstilstand bijv. al een ECG-plakker op het lichaam geplakt moeten zijn, in elke auto zou een ontvanger én verzender moeten zitten, zodat de resultaten naar een plek worden gestuurd waar iemand zit die alle binnenkomende signalen kan interpreteren.

Haha, sorry je hebt helemaal gelijK!, al is mijn idee wel eens waar beter dan die van de schotten :p


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2010, 19:42:06
Maar dan ben ik benieuwd, aan welke personen wordt dit dan gegeven?
Zoals in het artikel staat, het is bedoeld voor de persoon die als eerste ter plaatse komt bij een auto-ongeluk. Waar ze dan moeten gaan hangen, is mij echter ook een raadsel. AED-idee in openbare gebouwen?

En wat is het nut er van om deze informatie al te weten in de auto?
Dat vraag ik me ook af. Je gaat toch niet sneller rijden als je weet dat het een verkeersongeval is, als je al opdracht had gekregen om met A1 te rijden?

Haha, sorry je hebt helemaal gelijK!, al is mijn idee wel eens waar beter dan die van de schotten :p
Vind je?  ::)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..