ME in actie bij anti-Israëldemonstratie
ME grijpt in bij anti-Israëldemonstratie in Den Haaghttp://nos.nl/artikel/161143-me-grijpt-in-bij-antiisraeldemonstratie-in-den-haag.htmlNOS Update: maandag 31 mei 2010, 18:47
In Den Haag is het onrustig bij een betoging tegen de dodelijke actie van Israëlische commando's op een schip uit een hulpkonvooi voor Gaza.
Een paar honderd demonstranten staan op het Buitenhof bij de Israëlische ambassade en dragen Turkse en Palestijnse vlaggen.
De ME probeert te voorkomen dat ze dichtbij de ambassade komen en heeft een charge uitgevoerd.
NOS-verslaggever Peter Blok meldt dat activiste Gretta Duisenberg klappen heeft gekregen.'Onmenselijk staatsterrorisme'
De zes schepen met hulpgoederen voor Gaza werden vanochtend buiten de territoriale wateren van Israël tegengehouden en Israëlische commando's werden op een aantal schepen afgezet. Op het grootste schip braken gevechten uit tussen commando's en activisten, voornamelijk Turken.
De Turkse premier Erdogan beschuldigt Israël van onmenselijk staatsterrorisme. Hij zegt dat de actie laat zien dat Israël geen vrede wil in het Midden-Oosten.
De VN-Veiligheidsraad zal de actie in een spoedzitting bespreken.