Grote GMS storing Meldkamer - Friesland 31-05-2010

Auteur Topic: Grote GMS storing Meldkamer - Friesland 31-05-2010  (gelezen 3583 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Gepost op: 31 mei 2010, 19:58:26
In friesland ook een probleem op de AC waardoor het een en ander niet helemaal soepel gaat.




HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2010, 20:49:17
In friesland ook een probleem op de AC waardoor het een en ander niet helemaal soepel gaat.

Misschien is er in de regio Fryslân ook wel een nieuwe centralist, die de meldingen op zijn manier invoert.

Voorbeeld voor de dienstwissel (voor 11.00?)

p2kflex
10:52:42 31-05-10-ALPHA-A1 LANGHUISTERWEG SINT ANNAPAROCHIE
0320581Ambu 02-142 (Leeuwarden)


Melding na de dienstwissel (vanaf 11.00?)

p2kflex
11:26:29 31-05-10-ALPHA-A1 HEERENVEEN
0320630Ambu 02-127 (Lemmer)


Meestal staat er in de melding; urgentie-straat-plaats. Alleen de laatste tijd niet. Ook valt het mij op, hoeft niet aan de meldkamer te liggen, dat de ambulances in Fryslân van de verste posten moeten aanrijden voor een A1 waarbij een andere ambulance van een andere post veel dichterbij is en ook vrij is.


Blommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Hulpverlener zowel vrijwillig als beroepsmatig
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2010, 21:30:30
Misschien is er in de regio Fryslân ook wel een nieuwe centralist, die de meldingen op zijn manier invoert.

Voorbeeld voor de dienstwissel (voor 11.00?)

p2kflex
10:52:42 31-05-10-ALPHA-A1 LANGHUISTERWEG SINT ANNAPAROCHIE
0320581Ambu 02-142 (Leeuwarden)


Melding na de dienstwissel (vanaf 11.00?)

p2kflex
11:26:29 31-05-10-ALPHA-A1 HEERENVEEN
0320630Ambu 02-127 (Lemmer)


Meestal staat er in de melding; urgentie-straat-plaats. Alleen de laatste tijd niet. Ook valt het mij op, hoeft niet aan de meldkamer te liggen, dat de ambulances in Fryslân van de verste posten moeten aanrijden voor een A1 waarbij een andere ambulance van een andere post veel dichterbij is en ook vrij is.


Ik denk niet dat een centralist de output van de standaard meldingen allemaal verandert. Het lijkt mij eerder ook een GMS storing waardoor er nu met een PED-client wordt gealarmeerd. Dit op basis van handmatige teksten voor de ambu-meldingen en voor de brw-meldingen dit icm kazernealarm. Daarnaast wordt er in de alarmering geen voertuig aangekoppeld. Iets wat GMS normaal wel doet.

Grtzz Blommie


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2010, 21:35:03
p2kflex
11:26:29 31-05-10-ALPHA-A1 HEERENVEEN
0320630Ambu 02-127 (Lemmer)


Meestal staat er in de melding; urgentie-straat-plaats. Alleen de laatste tijd niet.
Het zou ook kunnen dat Friesland heeft besloten geen adressen meer via P2000 door te geven, zoals dat ook in andere regio's (zoals bijv. Kennemerland) niet meer gebeurt.


Ook valt het mij op, hoeft niet aan de meldkamer te liggen, dat de ambulances in Fryslân van de verste posten moeten aanrijden voor een A1 waarbij een andere ambulance van een andere post veel dichterbij is en ook vrij is.
Waar haal je die wijsheid vandaan? ::) Ik vind het knap dat je vanachter je PC kunt zien "dat een andere Ambu dichterbij en ook vrij is"  :-\
Neem van mij aan dat de centralist dit een stuk beter kan overzien, en echt wel weet waar hij mee bezig is!
Samen sterk in de hulpverlening!


Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2010, 22:01:38
Ook valt het mij op, hoeft niet aan de meldkamer te liggen, dat de ambulances in Fryslân van de verste posten moeten aanrijden voor een A1 waarbij een andere ambulance van een andere post veel dichterbij is en ook vrij is.

Je moet niet teveel naar de omschrijvingen kijken, ambulance 02-127 heeft namelijk gewoon standplaats Heerenveen en hoeft dus helemaal niet van ver te komen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2010, 23:32:07
Het zou ook kunnen dat Friesland heeft besloten geen adressen meer via P2000 door te geven, zoals dat ook in andere regio's (zoals bijv. Kennemerland) niet meer gebeurt.

Inderdaad. Meldingen worden niet "ingevoerd" zoals je op P2000 ziet, de centralist voert in GMS alle gegevens in (naam, adres, postcode, soort klachten, urgentie, evt bijzonderheden) en vervolgens wordt aan de hand van vooraf bepaalde gegevens een standaard meldingstekst gemaakt. Vervolgens kan die tekst handmatig weer worden aangepast, maar wat je nu ziet kan 'helaas' maar 1 ding betekenen, de adressen worden vanaf heden niet meer meegezonden via P2000.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2010, 23:34:39
Ik denk niet dat een centralist de output van de standaard meldingen allemaal verandert. Het lijkt mij eerder ook een GMS storing waardoor er nu met een PED-client wordt gealarmeerd. Dit op basis van handmatige teksten voor de ambu-meldingen en voor de brw-meldingen dit icm kazernealarm. Daarnaast wordt er in de alarmering geen voertuig aangekoppeld. Iets wat GMS normaal wel doet.

Dat aanpassen is voor Beheer maar 1 handeling (de variabele "adres" verwijderen) en vervolgens verschijnt deze niet meer in de standaard tekst.
Waarom er met de PED gealarmeerd zou worden (lees: PANCRAS, de PED bestaat al een tijd niet meer) begrijp ik niet helemaal. Het is gewoon een ingekorte GMS-output.
In de alarmering geen voertuig? Dat verschilt per regio (wederom; die standaardtekst) en is bij Friesland nog nooit het geval geweest.


Ricardo van der Vegt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2010, 23:53:44
Inderdaad. Meldingen worden niet "ingevoerd" zoals je op P2000 ziet, de centralist voert in GMS alle gegevens in (naam, adres, postcode, soort klachten, urgentie, evt bijzonderheden) en vervolgens wordt aan de hand van vooraf bepaalde gegevens een standaard meldingstekst gemaakt. Vervolgens kan die tekst handmatig weer worden aangepast, maar wat je nu ziet kan 'helaas' maar 1 ding betekenen, de adressen worden vanaf heden niet meer meegezonden via P2000.
Vind het maar een raar gedoe


Citaat
18:25:31   31-05-10      -ALPHA-   A1 ERIKAWEG STEGGERDA
0320621   Ambu 02-145 (Lemmer)

Citaat
13:35:25   31-05-10      -ALPHA-   A2 WOLVEGA HAULERDWARSWEG 6
0320621   Ambu 02-145 (Lemmer)

Bij die twee meldingen staan de straten (bij één zelfs het nummer) er gewoon bij.

Citaat
21:10:33   31-05-10      GROUP-1   PRIO 1 BUITENBRAND WOUDSTRAAT
0302027   BRW Leeuwarden (Kazernealarm)
0303063   BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Midden)

Citaat
14:58:24   31-05-10      GROUP-1   PRIO 01 MODEHUIS RINSMA LANGEWAL GORREDIJK/BEDRIJF
0302044   BRW Opsterland (Beesterzwaag) (Kazernealarm)
0302045   BRW Opsterland (Gorredijk) (Kazernealarm)
0302046   BRW Opsterland (Ureterp) (Kazernealarm)
0303068   BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Oost)

Brandweer meldingen vind ik ook heel raar, normaal word er nog een voertuig gekoppeld, dus bijvoorbeeld Inzet TS1SNEEK en het geen wat er aan de hand is mist er, bij die laatste melding bijv. staat er niets bij, van OMS-alarm of bedrijfsbrand

Lijkt me niet dat die zgn. "nieuwe centralist" dat allemaal doet?

Dus een "storing" lijkt mij het meest waarschijnlijke? Kan geen reden bedenken waarom Fryslân de straten weg zou laten in de meldingen.

Ach, de tijd zal het leren.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2010, 02:07:18
Vind het maar een raar gedoe

Ehh, ik leg je alleen maar uit hoe het werkt, ik heb het ook niet verzonnen hoor...

Brandweer meldingen vind ik ook heel raar, normaal word er nog een voertuig gekoppeld, dus bijvoorbeeld Inzet TS1SNEEK en het geen wat er aan de hand is mist er, bij die laatste melding bijv. staat er niets bij, van OMS-alarm of bedrijfsbrand

Ah wacht even, nu verandert het verhaal. Ik ga niet direkt een complete regio door de molen halen, ik dacht dat het alleen om CPA ging. Als ik nu naar de BRW kijk dan zie ik :

p2kflex
21:02:43 31-05-10 ALPHA PRIO 1 BUITENBRAND WOUDSTRAAT
0302028BRW Friesland (Leeuwarden-Noord - Kazernealarm)
p2kflex
21:10:32 31-05-10GROUP-1PRIO 1 BUITENBRAND WOUDSTRAAT
0302027BRW Friesland (Leeuwarden-Hoofdpost - Kazernealarm)
0303063BRW Friesland (OvD Midden Friesland)
p2kflex
00:56:47 01-06-10GROUP-1PRIO 2 CONTAINER BRAND DE ROEDE
0302021BRW Friesland (Heerenveen - Kazernealarm)
0303361BRW Friesland (OvD Heerenveen)


Allemaal kazernealarmeringen, ook wel "noodalarmering" genoemd. Dat duidt inderdaad op een storing in GMS. Wel een dikke storing dan, aangezien hij tot in de nacht duurt. Hadden we laatst ook in Haaglanden. Daar heeft het bijna 24 uur geduurd.

Dus een "storing" lijkt mij het meest waarschijnlijke? Kan geen reden bedenken waarom Fryslân de straten weg zou laten in de meldingen.

Nouja, als je naar andere regio's zou kijken dan zie je dat dat -helaas- steeds meer gebeurt. De reden? Privacy, lijkt me vrij logisch. De pieper is slechts bedoeld om de bemanning "in aktie" te laten komen. Het adres en verdere bijzonderheden krijgt men dan wel via C2000. Of zoals in de meeste regio's, via de MDT. De P2000-alarmering duurt ongeveer 10 seconden, terwijl de melding binnen 5 seconden op de MDT staat, inclusief navigatie, bijzonderheden, etc. De pieper heeft men dus eigenlijk niet meer nodig. Vervelend voor de meelezers, maar het behoeft natuurlijk geen verdere uitleg dat het netwerk voor de hulpdiensten is bedoeld en dat het mee kunnen lezen slechts mooi meegenomen is en dat is dus juist weer hetgene wat de hulpdiensten in bepaalde gevallen als 'vervelend' ervaren...


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2010, 08:29:48
In ieder geval sinds ongeveer 02.45 uur vannacht lijken de meldingen weer de "gebruikelijke" opmaak te hebben, inclusief straatnamen bij alarmeringen van ambulances.