Hallo allen,
sorry dat ik zo lang na de vorige reactie nogmaals reageer op dit topic. Afgelopen week hebben wij een presentatie gekregen van onze korpsleiding waarin alle ontwikkelingen van de brandweer werden beschreven. Een onderwerp was o.a. dat wij de wettelijke taak niet meer zouden hebben voor het redden van mens en dier bij brand aangezien dit niet meer zou staan in de wet- en regelgeving. Na een klein onderzoek in de Wet op de veiligheidsregio's en het Besluit op de veiligheidsregio's heb ik onderstaande mail verzonden naar de presentator. Aan de hand van deze mail heeft hij dus ook zijn presentatie aangepast.
Zie mail:
Geachte heren,
Afgelopen maandag heeft ..... een mooie en interessante presentatie gehouden over de ontwikkelingen bij de brandweer. De meeste ontwikkelingen zie ik met vertrouwen tegemoet. Deze zullen denk ik gaan zorgen voor een verdere professionalisering van onze brandweer.
Er was wel iets wat me, beroepsmatig, opviel, namelijk dat er in de wet- en regelgeving niet meer zou staan dat de brandweer er niet meer was voor het redden van mens en dier, al dan niet bij brand. Ik ben vandaag eens gaan zoeken want ik vond dit raar gezien mijn beroepsmatige ervaringen met wetgevingen. Zo ik vond de volgende wetgeving (bijlagen). De wet op de veiligheidsregio’s kennen we al maar het besluit veiligheidsregio’s is in deze presentatie niet behandelt.
De wet op de veiligheidsregio’s kun je zien als het formele recht; hierin staan alle bepalingen waaraan een veiligheidsregio moet voldoen. Het besluit op de veiligheidsregio’s is het materiële recht; de praktische invulling hoe een veiligheidsregio om moet gaan met de wetgeving. De laatste treed dan ook meer in details.
Ik heb de vrijheid genomen om in deze mail de regels te kopiëren uit het besluit welke betrekking hebben op het redden van mens en dier al dan niet bij brand. Een deel van deze regels komt uit de Nota van Toelichting; de toelichting van de overheid hoe de wet en regelgeving opgevat dient te worden. Verder heb ik deze regels in de bijlage ook rood gemaakt zodat belangstellenden deze door kunnen lezen. Mijn inziens staat er dus in de wet- en regelgeving dat de brandweer er nog steeds is voor het redden van mens en dier. Overigens heb ik een tal van zaken genoemd in dit besluit, weggelaten, maar deze hebben zeker, direct of indirect invloed dat de brandweer er is voor het redden van mens en dier.
Let wel; deze mail is niet bedoelt als commentaar maar als een manier om op een open en eerlijke manier kennis en informatie te delen.
Met vriendelijke groet,
Dennis Snoeijers
Artikel 3.1.2
1. Een basisbrandweereenheid bestaat uit:
a. een bevelvoerder,
b. een chauffeur, tevens voertuigbediener, en
c. twee ploegen van twee manschappen.
2. De eenheid is belast met:
a. brandbestrijding en redding;
b. technische hulpverlening;
c. basishandelingen bij de bestrijding van ongevallen met gevaarlijke stoffen;
d. ondersteuning bij waterongevallen.
3. De eenheid beschikt over een tankautospuit met uitrusting.
Andere artikelen
a. het redden van mensen en dieren op hoogte;
a. ondersteuning bij het bevrijden van beknelde en ingesloten mensen en dieren;
a. het redden van mensen en dieren uit een met gevaarlijke stoffen besmet gebied;
NOTA VAN TOELICHTING
Dit betekent dat de meldkamer de alarmering zonder tussenkomst van een andere leidinggevende in gang mag zetten. Bij een acute ramp scheelt dit veel tijd en dat kan levens redden en schade beperken.
Opkomsttijden basisbrandweerzorg
De regels inzake brandweerzorg beogen de algemene veiligheid van personen bij branden en gevaren te dienen. Het gaat hierbij om het redden van levens en het voorkomen dat de brand naar belendende panden overslaat.
Artikel 3.1.2
Gelet op de taak van een basisbrandweereenheid, die zowel moet kunnen blussen als redden, is uitgegaan van een bezetting van zes personen, te weten een bevelvoerder, een chauffeur tevens voertuigbediener en twee ploegen van ieder twee manschappen.