Redden een taak van de brandweer?

Auteur Topic: Redden een taak van de brandweer?  (gelezen 15537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Gepost op: 1 juni 2010, 00:17:14
Citaat
Volgens mij werken we nog steeds via een Brandweerwet, daarin staat iets omschreven als het redden van mens EN DIER.

Een hardnekkig idee dat blijft voortbestaan onder brandweerlieden en belangstellende:

Citaat
4.Burgemeester en wethouders hebben de zorg voor:
1.het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;
2.het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand.

Dus van redden is geen spraken, ook niet iets omschreven als. Gevaar beperken ja, maar redden van personen of dieren bij brand of bij ongevallen anders dan brand is dus geen sprake.
Zou het er wel staan hebben een aantal korpsen die met onderbezetting uitrukken direkt een probleem net als de SIV teams en 2 mans voertuigen proefprojecten in het land.

Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Meerdam

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2010, 20:15:12
Haha ja joh maakt het nu ff! Dus jij zegt dat er geen sprake redden van mensen bij de brandweer?

Wat dacht je van deze: "het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand". Iemand die omkomt bij brand is toch wel een ongeval bij brand lijkt mij zo en die moeten wij proberen te redden.

Een hardnekkig idee dat blijft voortbestaan onder brandweerlieden en belangstellende:

Dus van redden is geen spraken, ook niet iets omschreven als. Gevaar beperken ja, maar redden van personen of dieren bij brand of bij ongevallen anders dan brand is dus geen sprake.
Zou het er wel staan hebben een aantal korpsen die met onderbezetting uitrukken direkt een probleem net als de SIV teams en 2 mans voertuigen proefprojecten in het land.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2010, 20:24:50

En hoe ga jij het dan noemen? Of ga je de hulpverlening bij een ongeval met beknelling onder het kopje "dienstverlening" scharen. ::)

Coldchurch

• Forum gebruiker
  • Brandmeester
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2010, 22:29:19
Volgens mij doelt Tower-ladder op het redden van dieren...

Dus jij zegt dat er geen sprake redden van mensen bij de brandweer?

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2010, 14:13:00
Vraag het anders even aan de mensen die er voor gestudeerd hebben.
4.1 gaat over de taak bij brand, en het voorkomen(preventie) bestrijden (repressie) en bepreken van brandgevaar(uitbreiding) en voorkomen en beperken van ongevallen, (vluchtwegen en instructie ed) slachtoffers. Let wel dit is allemaal in relatie tot brand. Het "redden" wordt nergens genoemd omdat men er vanuit gaat dat de gebouwen zo "veilig zijn" dat er niemand gered hoeft te worden. Mocht het wel nodig zijn, is het geen wettelijke taak( dan zou je een brandwacht kunnen verplichten om naar binnen te gaan, leuk met een TS 2-4 of zo) maar kun je tot bepaalde hoogte een poging doen.(Arbo wet etc)
4.2 gaat over de wettelijke taak anders dan bij brand, dus de verkeersongevallen, en dus ook de koe in de sloot, maar ook hier weer, en beperken en bestrijden van gevaar, dus geen wettelijjke opdracht om een dier te redden.

Misschien iets van komma n....ken, maar juristen smullen hiervan. Zet in de brandweerwet dat het een taak is van de brandweer om mensen en dieren te redden bij brand of andere incidenten en menig brandwacht of bevelvoerder zou nog van een koude kermis thuis komen.
 ;)ja maar brandweermeneer, mijn vier hamsters, twaalf goudvissen en een hele familie wandelende takken zitten nog in het brandende pand, die moet u redden volgens de wet. ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Docus

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2010, 15:17:59
Tower richt je de discussie nu op dier of op mens-en-dier?

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2010, 16:27:36
Lees de tekst, en lever mij een wettelijk document waar de letterlijke tekst: redden van mens en dier als taak van de brandweer staat omschreven.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2010, 17:01:00
Lees de tekst, en lever mij een wettelijk document waar de letterlijke tekst: redden van mens en dier als taak van de brandweer staat omschreven.
Dus? Even in de herhaling:

Tower richt je de discussie nu op dier of op mens-en-dier?

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2010, 17:28:15
Mens en Dier. Het is niet onze wettelijke taak om mensen te redden.....
Misschien dan nog maar een keer ten overvloedde, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt kun je natuurlijk heel ruim opvatten als dat we de mensen moeten redden. Maar dat staat er niet. Hiermee wordt bedoeld het voorkomen dat er ongevallen kunnen gebeuren, dus veilige vluchtwegen, etc, maar ook het in veilgheid brengen van omstanders en bewoners van naast gelegen panden. Maar letterlijk staat er nergens dat een brandweerman wettelijk verplicht is om een brandend pand in te gaan en een bewoner te redden. Dus het is vrij ruim omschreven, om juist de brandweer de ruimte te geven om een afgewogen beslissing te nemen wanneer we nog wel naar binnen gaan en wannneer niet. Zou er letterlijk staan dat we mensen(en dieren) moet redden, zoals hierboven genoemd en waarom ik reageerde, zou je een vervelende rechtzaak kunnen krijgen.

Voorbeeld, brand in een pand, veel rook en brandweer maakt afweging dat gezien de RSTV scan het niet verantwoord is om naar binnen te gaan. Er wordt op 100% nog iemand vermist en na 10 min. vindt er inderdaad een rookgas ontbranding plaats.
Nu krijg je dus het verhaal, stel dat de de brandweer de wettelijke taak heeft om die persoon te redden, dan had men dus grote risisco's moeten nemen. De nabestaanden kunnen je dan dus aanklagen dat je meer moeite had moeten doen, want het staat in de wet dat je mensen gaat redden.
Nu staat er dat je ongevallen en al hetgeen er mee verband houdt zult beperken, en dat geeft veel meer eigen interpretatie ruimte.
Let op ik ben geen jurist, maar ik hoor wel van personen die hier voor door geleerd hebben of ik het verkeerd lees.

Overigens komt dit naar aanleiding van Brandweer Apeldoorn die ook met onderbezette TS'n (gaat werken) werkt. In het onderzoek dat zij toen gedaan hebben kwam deze discussie naar voren (is hier op het forum ook besproken) en zij hadden het juridisch laten uitzoeken. (ik heb de kennis dus ook maar gepikt  ;))

Maar begrijp me goed, we zullen er als brandweer alles aan doen om mens ( en duidelijk een aantal gradaties lager de dieren) in veiligheid te brengen, voor zover dat tot onze mogelijkheden behoort.

tower-ladder

• Senior gebruiker