Gelezen in het Utrechts Nieuwsblad:
’Hinderen heli werk van een gek’
Waarom zou je als weldenkend mens verhinderen dat de traumahelikopter bij een ernstig ongeval kan landen? Bram Schrijver, al tien jaar piloot van de traumaheli, heeft geen flauw benul.
,,Misschien moet je gewoon gek zijn?’’
Was er bij een 15-jarige Maarssenaar die de heli vorige week lastigviel op een veldje in de wijk Maarssenbroek, daadwerkelijk een steekje los? Of was de jongen dronken of stoned? Woordvoerder Ad Vonk van de ANWB doet hier geen uitspraak over.
Wat Vonk van het incident begrepen heeft, is dat de jongen probeerde de rotorbladen van de heli aan te raken. Om deze reden stond hij binnen het bereik van de hoofdrotor, toen deze nog draaide. Zonder de risico’s in ogenschouw te nemen.
Dringende verzoeken weg te gaan van zowel de meegevlogen verpleegkundige als de politie negeerde de Maarssenaar stug. Restte de agenten niets anders dan de jongen weg te voeren. Hij is door de politie vervolgens gehoord en later op de dag weer vrijgelaten. Hem wacht inmiddels een Halt-traject, omdat hij minderjarig is.
Gelukkig was de heli al geland en had de onbezonnen actie geen gevolgen voor de ernstig gewonde 17-jarige fietser, voor wie de traumaheli vanuit Amsterdam opgestegen was.
Vonk en Schrijver zijn één en al onbegrip. Ze spreken uit ervaring. ,,Je staat sowieso niet graag bij een landende helikopter. De harde wind en alles wat opwaait. Daar sta je niet voor je plezier bij.’’
Moedwillig verhinderen dat de traumaheli kan landen. Het komt volgens piloot Schrijver hooguit vier keer bij 800 landingen voor dat er een obstakel (lees: mens, paaltje of ander voorwerp) hinderlijk in de weg staat binnen het landingsgebied, dat 25 bij 25 meter is. Vorig jaar vloog de traumaheli 800 keer uit.
Een halfprocent. Heel weinig dus. En dat is maar goed ook, aldus de twee. Het aangevlogen traumateam de poot dwarszetten, kan levens kosten.
Christian