Jongen verhindert landing traumaheli

Auteur Topic: Jongen verhindert landing traumaheli  (gelezen 10914 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2004, 14:25:33
LOL  ;D ;D ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2004, 15:29:03
SCHANDE!!!

Je zou bijna zeggen, gewoon landen....

Maar dat geeft wel een beetje een zooitje  :-\ :-\ :-X

Inderdaad gewoon landen. Hij maakt echt wel dat hij wegkomt als die niet levensmoe is.

RAdeR


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2004, 15:48:33
Belachelijk,

Ik hoop dat die een behoorlijk pak slaag heeft gehad van die agenten, als ik in ieder geval agent was, had ik me niet aan de regels gehouden, maar even over z'n bol geaaid!!! >:(
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2004, 11:58:36
Heerlijk al die primaire reacties...,

Natuurlijk weet je niet wat in de hoofd van dat 15 jarige persoon om gaat.

Misschien is niet alles wat het lijkt...

Ik kan me herrinneren, dat ik bij een evenement bij iemand die zich verwond had bij het klimmen over een hooghek en een beetje raar reageerde. De Bewaking had de jongen van het hek af gesleurd..

Achteraf en bij doorvragen, bleek dat deze jongen niet het evemententerrein op wou, maar er uit wou, en niet via de hoofduitgang, omdat jij dacht dat z'n vrienden hem wilde vermoorden..
(Bleek dus een drugsgerelateerde incident te zijn, met psychotische kenmerken..) De Bewaking had de politie al gebeld...

Wat ik wil zeggen is, een Koe, is een beest met 4 poten. maar niet alle beesten met 4 poten zijn een Koe....
Dus een beetje nuance is soms meer op ze plaats... zeker van ons hulpverleners.. toch ?


Paul SEH

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2004, 13:47:28
Heb je misschien wel gelijk in.  maar toch hindert hij de medische hulpverlening aan een patient die dat op dat moment hard nodig heeft.  8)


ikke

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 14 juni 2004, 17:11:07
waarom hebben die agenten hem niet gewoon weggesleurt daar?  :-\


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #16 Gepost op: 15 juni 2004, 16:40:27
Gelezen in het Utrechts Nieuwsblad:

’Hinderen heli werk van een gek’
Waarom zou je als weldenkend mens verhinderen dat de traumahelikopter bij een ernstig ongeval kan landen? Bram Schrijver, al tien jaar piloot van de traumaheli, heeft geen flauw benul.

,,Misschien moet je gewoon gek zijn?’’

Was er bij een 15-jarige Maarssenaar die de heli vorige week lastigviel op een veldje in de wijk Maarssenbroek, daadwerkelijk een steekje los? Of was de jongen dronken of stoned? Woordvoerder Ad Vonk van de ANWB doet hier geen uitspraak over.

Wat Vonk van het incident begrepen heeft, is dat de jongen probeerde de rotorbladen van de heli aan te raken. Om deze reden stond hij binnen het bereik van de hoofdrotor, toen deze nog draaide. Zonder de risico’s in ogenschouw te nemen.

Dringende verzoeken weg te gaan van zowel de meegevlogen verpleegkundige als de politie negeerde de Maarssenaar stug. Restte de agenten niets anders dan de jongen weg te voeren. Hij is door de politie vervolgens gehoord en later op de dag weer vrijgelaten. Hem wacht inmiddels een Halt-traject, omdat hij minderjarig is.

Gelukkig was de heli al geland en had de onbezonnen actie geen gevolgen voor de ernstig gewonde 17-jarige fietser, voor wie de traumaheli vanuit Amsterdam opgestegen was.

Vonk en Schrijver zijn één en al onbegrip. Ze spreken uit ervaring. ,,Je staat sowieso niet graag bij een landende helikopter. De harde wind en alles wat opwaait. Daar sta je niet voor je plezier bij.’’

Moedwillig verhinderen dat de traumaheli kan landen. Het komt volgens piloot Schrijver hooguit vier keer bij 800 landingen voor dat er een obstakel (lees: mens, paaltje of ander voorwerp) hinderlijk in de weg staat binnen het landingsgebied, dat 25 bij 25 meter is. Vorig jaar vloog de traumaheli 800 keer uit.

Een halfprocent. Heel weinig dus. En dat is maar goed ook, aldus de twee. Het aangevlogen traumateam de poot dwarszetten, kan levens kosten.


Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2004, 17:06:59
wat ik al zei opsluiten die gast >:(


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2004, 17:08:32
Heerlijk al die primaire reacties...,

Natuurlijk weet je niet wat in de hoofd van dat 15 jarige persoon om gaat.

Misschien is niet alles wat het lijkt...

Ik kan me herrinneren, dat ik bij een evenement bij iemand die zich verwond had bij het klimmen over een hooghek en een beetje raar reageerde. De Bewaking had de jongen van het hek af gesleurd..

Achteraf en bij doorvragen, bleek dat deze jongen niet het evemententerrein op wou, maar er uit wou, en niet via de hoofduitgang, omdat jij dacht dat z'n vrienden hem wilde vermoorden..
(Bleek dus een drugsgerelateerde incident te zijn, met psychotische kenmerken..) De Bewaking had de politie al gebeld...

Wat ik wil zeggen is, een Koe, is een beest met 4 poten. maar niet alle beesten met 4 poten zijn een Koe....
Dus een beetje nuance is soms meer op ze plaats... zeker van ons hulpverleners.. toch ?

Dank voor je weloverwogen aanvulling.  ;)

Toch heb je het over iets anders. Die jongen die over het hek klom bezorgde zichzelf een probleem.

Die jongen onder de helikopter bezorgde iemand anders een probleem (nl. latere hulp).
Over zijn motieven kun je inderdaad gissen.

Toch is er voor agenten of andere hulpverleners maar één goede primaire reactie: wegsleuren !!
Daarna kan een gesprek/verhoor volgen zoals inderdaad gebeurd is.

RAdeR


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2004, 13:01:41
als ik zo'n agend was geweest had ik toch zomaar zijn arm gebroken sorry ;D wat een k....t joch is dat net wat jullie al zeiden hij moet zelf maar eens gewond zijn piepetie wel anders maar eeeuuuhhhhmmmm waarom deed hij dat was hij een bekende van het slachtoffer?

jordi