C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 34227 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #100 Gepost op: 3 september 2004, 17:17:02
O, hahahaha, bedoel je dat! het lijkt mij dat de varende hulpverleners communiceren met de OSC, de "droge" hulpverleners doen dat met de OVD(-G) deze 2 drielettergrepige coördinatoren doen het dan weer met elkaar. (communiceren heb ik het dan over he?  ;))

En dat bedoel ik nu net, dat dus communicatie met de ambu door de boten niet zo zinnig is, doe liever meteen een goede melding en spreek meteen een goede plek. Om nu C2000 in de boot te nemen voor het geval je melding niet goed geweest is....

Henk


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #101 Gepost op: 3 september 2004, 17:21:37
je hebt het nu wel over een grootschalig incident. ikzelf vind het soms best prettig om alvast iets te vragen aan de reddingsbrigade die ons verder gaat begeleiden op het strand. De reddingsbrigade moet echter niet zelfstandig de ambu aan gaan roepen, maar dat via de CPA aanvragen. Wij luisteren wel mee, maar als je het netjes wilt doen, vraag je aan de CPA of je even met de aanrijdende ambu mag praten.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #102 Gepost op: 3 september 2004, 17:23:30
Op het moment dat al die bootjes naar de VC gaan roepen moet de mens erin stalen zenuwen/ijs in de aderen/niet van zijn stuk te brengen zijn/het in de vingers hebben enz, dus een "een ijskouwe".

Henk

Trouwens wel heel erg leuk om te doen hoor Henk! Heb laatst bij een oefening in de VC wagen gezeten.
300 slachtoffers afgevoerd in 1 uur!
Het is wel een vermoeiend uur, maar als je er goed inzit, draait het ook als een speer!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #103 Gepost op: 3 september 2004, 19:20:37
kijk ook bij dit deel van de discussie moet je incidentmanagement toepassen..

afhankelijk van het aard van incident is directe communicatie of indirecte communicatie zinvol..
En sommige patienten, ook als zijn ABC bedreigd, moeten juist niet met veel schokken en stoten vervoerd worden..
Denk aan sommige ziektebeelden.. (tia, beroertes, agina pectoris, etc..)
Medische verzorging gaat verder dan de super accute situaties.. En soms wil je met een ambu in dit soort gevallen overlleggen.. Bij ons doen we dat gewoon via de GSM trouwens hoor.  CPA Meldkamer heeft ons telefoonnummers, Kustwacht heeft ons telefoonnr.

Maar wat ik juist wil zeggen is, het aard incident een belangrijke factor, wanneer je rechtstreeks, of via een opgeschaalde OVD/OSC wilt communiceren...
En geloof me die Ambu-jongens en meisjes zijn erg nieuwsgierig naar patient.. en vinden voor informate erg prettig...

Verder ken ik genoeg situaties waar je dacht dat een patient makkelijk over te dragen was, en bij aankomst er iets errugs groots voor lag..

Maar in essentie gaat de discussie daar niet over en om terug te komen op de Kern..
Wat zou er besproken moeten worden tijdens een congres over incidentmanagement bij waterongevallen..??


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #104 Gepost op: 3 september 2004, 20:25:37
Stap 1 is vaststellen wat het doel is van de incidentmanagement. Dit zal voor alle hulpverleningsdiensten anders zijn. Voor rijkswaterstaat zal dit bv zo snel mogelijk ontsluiten van gestremd vaarwater zijn. Voor de Brandweer zo snel mogelijk brandmeester etc etc. Dus voordat je over incidentmanagement op het water gaat praten moet je eerst de gemeenschappelijke doelstellingen vaststellen
[img]/img]


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #105 Gepost op: 4 september 2004, 00:10:53
Of je het nou incidentmanagement noemt of wat anders, de meldkamer speelt als het goed is een cruciale rol. Op de CPA zit daar ook niet voor niets een verpleegkundige. Zijn/haar taak is (wordt) ook zonodig advies te geven en dan is een directe verbinding nuttig. De aanrijdende ambu kan weer op die informatie inspelen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #106 Gepost op: 4 september 2004, 00:22:30
Peter je schreef:"Wat zou er besproken moeten worden tijdens een congres over incidentmanagement bij waterongevallen..??"

Om te beginnen natuurlijk: is het vreemd dat het in het waterrijke Nederland allemaal zo slecht geregeld is of ondervind men hier in de praktijk geen last van en kan het dus beter blijven zo als het is?

De waterongevallenhulpverlening is bij uitstek een multidiciplinaire zaak, is men hier klaar voor?

En nog een belangrijke vraag, zijn alleen uitrukken belangrijk of moet er ook aan preventie worden gedaan?

PS Waterongevallenhulpverlening. Misschien iets voor een eigen topic?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #107 Gepost op: 4 september 2004, 10:16:14
Stap 1 is vaststellen wat het doel is van de incidentmanagement. Dit zal voor alle hulpverleningsdiensten anders zijn. Voor rijkswaterstaat zal dit bv zo snel mogelijk ontsluiten van gestremd vaarwater zijn. Voor de Brandweer zo snel mogelijk brandmeester etc etc. Dus voordat je over incidentmanagement op het water gaat praten moet je eerst de gemeenschappelijke doelstellingen vaststellen

Met belangstelling heb ik de "hoorzittingen"op de televisie gevolgd betreffende de besluitvorming en de procesgang rond de betuwelijn.

Conclusie die je nu al kunt trekken is dat er problemen gezocht werden bij het doel: de verwezenlijking van de lijn. Alternatieven kregen geen kans, cijfers werden gemanipuleerd om het doel te bereiken. Er werd naar het doel toegeredeneerd, in een omgekeerde procesgang en dat niet alleen bij de betuwelijn maar ook bij de aanleg van de schipholtunnel en de HSL werd dit proces toegepast. Allemaal "succes story's"zoals U weet. Hoe het hoort is dat er eerst een probleem gesignaleerd dient te worden en dan pas de oplossingen samen met de exacte omschrijving van de aard van de problemen in kaart kunnen worden gebracht. Het probleem is denk ik dat er nog steeds mensen verdrinken. Het waar, wanneer hoe waarom moet in kaart gebracht worden. Daarna moet bedacht worden hoe de oorzaak en hoe de gevolgen het best kunnen worden bestreden en door wie. Alternatieven dienen bekeken te worden. Deskundigheid bv is mooi, maar als de deskundigheid te laat arriveert is het beter je aandacht te verleggen naar diegenen die het eerst arriveren, omstanders bv. Je zou kunnen bekijken of je niet ook eens een ander pb 51 spotje zou moeten uitzenden als "blijf nou leggen", maar het publiek voor te lichten over wat te doen als je vriendinnetje dreigt te verdrinken, als van de BBC:

leer even snel wat te doen bij het zien van een verdrinking

en bij het rijbewijs een verplichte cursus EHBO/aed. Dat zijn oplossingen die ook de revue dienen te passeren. Geen problemen bedenken die legitimeren wat je aan het doen bent maar problemen signaleren en daar de beste remedie voor ontwikkelen.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #108 Gepost op: 4 september 2004, 14:38:03
Ik zal even een aparte discussie starten over het proces incidentmanagement .. want anders lopen er diverse discussie door elkaar...

Deze discussie kan dan verder over een deel van Incidentmanagement namelijk de over de communicatiemiddelen tijdens het incidenten in de categorie waterongevallen en drenkelingen..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #109 Gepost op: 4 september 2004, 18:16:22
Of je een C2000 mobi in een open rubberflubber moet neer planten weet ik niet in de gesloten reddingsboten wel. Zeker voor gewondenvervoer vanaf de eilanden en voor op zee. Hiernaast ligt het voor zich om hulpverleningvoertuigen met dergleijke apparatuur uit te rusten.

9910001
9910001