C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 33751 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #150 Gepost op: 31 januari 2008, 12:33:10
C2000 en rampenhulpverlening, goeie zaak, maar er is mij ook bekend dat er soms vanuit de brandweer wel degelijk gepromoot wordt om ook t.a.v. de bewakingstaak volledig op C2000 over te schakelen. Ik vraag mij hierbij af of de brandweer dan wel genoeg kijk heeft op de doorsnee strandwacht taakuitvoering en of bestuurders altijd even goed op de hoogte zijn van (on)mogelijkheden van C2000 en de impact van invoering op functioneren van de eigen club, ook in samenhang met de beroepswereld om hen heen.

Kees  8)
Kees als ze ons de spullen geven en een mapje aanmaken dan zijn we zo over. Qua functioneren en werking maakt dat namelijk niets uit. (denk aan de DMO/TMO bij de brandweer). Lokaal werk je dan zoals je gewend bent, maar het voordeel dat je makkelijk kan schakelen en samenwerken met andere hulpdiensten.
[img]/img]


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #151 Gepost op: 31 januari 2008, 13:48:28
Lijkt mij ook wel wat om over te gaan op C2000 tijdens de reguliere bewaking.
Alleen er zit een behoorlijke kosten aspect aan en kreeg vanmorgen te horen dat de levertijd van een C2000 mob behoorlijk lang is


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #152 Gepost op: 31 januari 2008, 19:27:27
Voorlopig wel problematisch als naastgelegen brigades nog niet over zijn en zeker bij provincie-overschrijding.
In aantal gevallen ook kinders die al moeite hebben met gewone porto op C2000.
Porto's op open bootjes, waarvan vervanging iets duurder is als regulier materiaal.
Zoals aangegeven krijg je verschillende datastromen naast elkaar op marifoon, telefoon en C2000 met verschillende gebruikers, zit daar niet op te wachten.

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #153 Gepost op: 31 januari 2008, 21:00:34
Voorlopig wel problematisch als naastgelegen brigades nog niet over zijn en zeker bij provincie-overschrijding.

Kees  8)

Niet provincie, maar veiligheidsregio overschrijdend. Maar dat kan simpel getackeld worden, als . . . . . . . . de materialen maar aansluit bij de gebruiker. En er rekening gehouden wordt met diezelfde gebruiker, doelende op gebruikers instructie en gebruiksafspraken. De diversiteit van reddingsbrigades is dusdanig dat zeker de eindgebruiker absoluut meer aandacht nodig heeft om de gebruikte middelen uit te leggen en te gebruiken, dan momenteel de "professionele" gebruikers van het digitale netwerk.

Maar Erny, de optie van DMO is geen optie, want dan kan je net zo goed analoog blijven spelen.

RR (Ben ik blij dat ik de fleetmap niet schrijf)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #154 Gepost op: 31 januari 2008, 21:30:48
Maar Erny, de optie van DMO is geen optie, want dan kan je net zo goed analoog blijven spelen.

RR (Ben ik blij dat ik de fleetmap niet schrijf)
Ik zou me kunnen voorstellen dat brigades lokaal onderling in de DMO stand werken..ja inderdaad gelijk aan het huidige analoge. Op de posten zou in DMO en TMO uitgeluisterd moeten worden ('gelijkend' de bevelvoerder bij de brandweer). Bij grotere acties schakelen de eenheden van DMO naar TMO en hebben alle voordelen van het netwerk.

Ik weet alleen niet wat de afstand is waarop DMO werkt. Grootste voordeel is dat al dat verkeer buiten de meldkamer/netwerk omgaat wat A) kosten scheelt, B) niet nodig is (denk dat jij niet zit te wachten op meeluisteren over aflos/opruim/vondeling geneuzel..
[img]/img]


Ohyes

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #155 Gepost op: 31 januari 2008, 23:00:34
en vergeet mevrouw de Bruin niet ;D


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #156 Gepost op: 31 januari 2008, 23:36:50
Zoals Ernst het bekijkt heb ik het nog niet bekeken.

In iedergeval weet ik wel dat RB Den Haag in hun meldtafel 2 C2000 sets heeft zitten en dat zal niet voor niets zijn.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #157 Gepost op: 1 februari 2008, 08:49:46
Ik zou me kunnen voorstellen dat brigades lokaal onderling in de DMO stand werken..ja inderdaad gelijk aan het huidige analoge. Op de posten zou in DMO en TMO uitgeluisterd moeten worden ('gelijkend' de bevelvoerder bij de brandweer). Bij grotere acties schakelen de eenheden van DMO naar TMO en hebben alle voordelen van het netwerk.

Het overschakelen naar DMO gaat er helemaal uit, omdat in DMO er geen nood-procedure, code ROOD, WIT of BLAUW, te maken is. De dekking is te klein schallig en geeft dus een onvoldoende veiligheid, zeg eigenlijk maar dat het schijn-veiligheid is. En dan kan de meldkamer dus helemaal niet uitluisteren en dus ook niet anticiperen. Er is slechts nog één procedure waarbij men op DMO gaat en dat is in de Velser tunnel. En dan mag alleen het eerste voertuig op DMO, mits de chauffeur op TMO in het voertuig te bereiken is.

Ik weet alleen niet wat de afstand is waarop DMO werkt. Grootste voordeel is dat al dat verkeer buiten de meldkamer/netwerk omgaat wat A) kosten scheelt, B) niet nodig is (denk dat jij niet zit te wachten op meeluisteren over aflos/opruim/vondeling geneuzel..

Het DMO dekkingsgebied is zeer klein. Een paar kilometer als er geen gebouwen in de buurt zijn, maar houdt maar rekening dat je met ander halve kilometer het wel gehad hebt. En als je voor RB gewoon een eigen map hebt, ik pas mijn Elite scherm wel aan en zet uit wat ik niet denk nodig te hebben.

RR (Maar Erny, ik heb de beschikking over een KILL-button)
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #158 Gepost op: 1 februari 2008, 11:53:17
Even wat dagelijkse praktijk dan maar. Surfer vermist, verkeerspost wordt niet of pas laat ingelicht (of die komt er door berichtgeving op P2000 zelf achter) doordat iemand ergens alleen gefocust is op zijn eigen plaats in het geheel en alleen bronnen aanboort als hij die zelf nodig denkt te hebben. Communicatie vervolgens alleen via telefoon met diverse CP's en KNRM alleen op marifoon. En diverse mensen die je bezig ziet met iets wat eenvoudiger zou kunnen ware het niet dat iedereen het zo geweldig vindt om ook C2000 te hebben, want dan tel je pas echt mee. Er zijn nog vreselijk veel ego's in hulpverleningsland die graag worden gestreeld.  ;)

Kees  8) (die met enige weemoed terugdenkt aan lang vervlogen tijden)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #159 Gepost op: 1 februari 2008, 13:16:08
Volgens heb je de c2000 apparatuur nodig als je de surfer gevonden heb om de ambu te informeren en hiermee af te stemmen. Hiernaast moet de kustwacht op de hoogte worden gehouden tijdens het zoeken via de marifoon. Dit is volgens mij de werkwijze. Apparatuur is niet voor een ego maar voor een goiede hulpverlening.

9910001
9910001