Volgens heb je de c2000 apparatuur nodig als je de surfer gevonden heb om de ambu te informeren en hiermee af te stemmen. Hiernaast moet de kustwacht op de hoogte worden gehouden tijdens het zoeken via de marifoon. Dit is volgens mij de werkwijze. Apparatuur is niet voor een ego maar voor een goiede hulpverlening.
9910001
9910001,
maar hoe vaak gebruikt de Kustwacht C2000? In mijn ogen veels te weinig, terwijl ze absoluut wel de beschikking erover hebben. Zij kunnen zo naar het RMG-05 van de desbetreffende regio schakelen. Dat scheelt weer extra communicatie over de analoge marifoon.
Kees, als jij op je post ook de beschikking zou hebben over SZL-RMG-05 en van daaruit ook kan communiceren met een aanrijdende ambu, KNRM, duikers van Brandweer en een politie heli omdat er iemand van een zeiljacht gevallen is, kan jij in één keer alle info beschikbaar maken voor alle aanstormende hulpverleners. In plaats van communicatie over de telefoon naar CPA voor de ambulance, de telefoon naar de RAC en dan door naar de duikers, via marifoon naar de KNRM en de politie heli via Driebergen. Ook via de telefoon. Dan moet je hetzelfde verhaal 4 keer vertellen. Ik ben van mening om te zeggen dat dat zonde is, want ook jij kent het spelletje door een zin bij iemand in het oor te fluisteren en dan na 4 personen een heel andere zin te horen. Of kijk maar naar de LAMA'S.
Het gebeurt nog steeds dat de lichtkrant ineens een alarmering laat zien van een reddingboot en dat het vaak voorkomt, dat het een kwartier duurt eer de telefoon gaat. En dat de RAC of CPA dan pas in kennis wordt gesteld. Maar de andere kant op precies het zelfde hoor. Wij lichten de Kustwacht ook veels te weinig in. Wat dat betreft zou het heel lekker zijn als iedereen hetzelfde GMS zou gebruiken. Eén druk op de knop en iedereeen heeft de info van het incident.
Die gekoppelde ambu die aanrijdt hoort dus naast de info over het SO ook 2 RB voertuigen die rijden, 6 boten die varen, etc etc (bij een grote zoekactie allemaal gekoppeld. Is het noodzakelijk dat de ambu dat hoort?).
Nee, maar behoort deze info bij het incident. Dat is dus het risico. Men moet beter leren luisteren en distileren wat noodzakelijk is.
Het is nu al zo dat we binnen RB land aan de kust bij grote acties juist splitsen naar meerdere RB kanalen. 1 voor land, 1 voor zee en eventueel 1 voor andere zaken. De linking pin is de RB Meldkamer waar de CDT de coordinatie houdt...dit is iets wat binnen c2000 ook kan, maar vraag me af of dit in de praktijk gebruikt wordt. Tot nu toe hoor ik alleen maar: alles aan elkaar knopen. Uit ervaring bij een grote zoekactie afgelopen najaar kan ik je zeggen dat dat niet de oplossing is.
Sopmmige koppelen zijn gewoon stom, Erny. En jij weet ook precies om welke incidenten het ging. Maar andere vergemakklijken de hulpverlening en heeft een absolute meerwaarde. Moet Kees dan 4 keer gaan bellen om alle info door te geven?
Voor de hulpverlening zou het heel lekker zijn als
IEDEREEN met elkaar kan communiceren. Alleen dan krijg je zeker het ego-vraagstuk, wie wordt leidend?
RR
(wordt altijd lijdend onderwerp)