C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 33750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #160 Gepost op: 1 februari 2008, 13:48:51
Volgens heb je de c2000 apparatuur nodig als je de surfer gevonden heb om de ambu te informeren en hiermee af te stemmen. Hiernaast moet de kustwacht op de hoogte worden gehouden tijdens het zoeken via de marifoon. Dit is volgens mij de werkwijze. Apparatuur is niet voor een ego maar voor een goiede hulpverlening.

9910001

Ja je hebt gelijk, maar dan moet de meldkamer jou /het incident dus wel koppelen aan de aanrijdende ambu. Waarbij ik me afvraag of dit altijd nodig is. Hebben je varende eenheden dan c2000 nodig of alleen je meldkamer/commandant/incidentmanager om de link te leggen. Hoe meer ik over denk hoe meer ik me afvraag wat de meerwaarde voor samenwerking met andere diensten is om op al je eigen eenheden c2000 te hebben (misschien wel vanuit het strandperspectief gezien).
Die gekoppelde ambu die aanrijdt hoort dus naast de info over het SO ook 2 RB voertuigen die rijden, 6 boten die varen, etc etc (bij een grote zoekactie allemaal gekoppeld. Is het noodzakelijk dat de ambu dat hoort?).

Het is nu al zo dat we binnen RB land aan de kust bij grote acties juist splitsen naar meerdere RB kanalen. 1 voor land, 1 voor zee en eventueel 1 voor andere zaken. De linking pin is de RB Meldkamer waar de CDT de coordinatie houdt...dit is iets wat binnen c2000 ook kan, maar vraag me af of dit in de praktijk gebruikt wordt. Tot nu toe hoor ik alleen maar: alles aan elkaar knopen. Uit ervaring bij een grote zoekactie afgelopen najaar kan ik je zeggen dat dat niet de oplossing is.
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #161 Gepost op: 1 februari 2008, 13:50:25
Volgens heb je de c2000 apparatuur nodig als je de surfer gevonden heb om de ambu te informeren en hiermee af te stemmen. Hiernaast moet de kustwacht op de hoogte worden gehouden tijdens het zoeken via de marifoon. Dit is volgens mij de werkwijze. Apparatuur is niet voor een ego maar voor een goiede hulpverlening.

9910001

9910001,

maar hoe vaak gebruikt de Kustwacht C2000? In mijn ogen veels te weinig, terwijl ze absoluut wel de beschikking erover hebben. Zij kunnen zo naar het RMG-05 van de desbetreffende regio schakelen. Dat scheelt weer extra communicatie over de analoge marifoon.

Kees, als jij op je post ook de beschikking zou hebben over SZL-RMG-05 en van daaruit ook kan communiceren met een aanrijdende ambu, KNRM, duikers van Brandweer en een politie heli omdat er iemand van een zeiljacht gevallen is, kan jij in één keer alle info beschikbaar maken voor alle aanstormende hulpverleners. In plaats van communicatie over de telefoon naar CPA voor de ambulance, de telefoon naar de RAC en dan door naar de duikers, via marifoon naar de KNRM en de politie heli via Driebergen. Ook via de telefoon. Dan moet je hetzelfde verhaal 4 keer vertellen. Ik ben van mening om te zeggen dat dat zonde is, want ook jij kent het spelletje door een zin bij iemand in het oor te fluisteren en dan na 4 personen een heel andere zin te horen. Of kijk maar naar de LAMA'S.

Het gebeurt nog steeds dat de lichtkrant ineens een alarmering laat zien van een reddingboot en dat het vaak voorkomt, dat het een kwartier duurt eer de telefoon gaat. En dat de RAC of CPA dan pas in kennis wordt gesteld. Maar de andere kant op precies het zelfde hoor. Wij lichten de Kustwacht ook veels te weinig in. Wat dat betreft zou het heel lekker zijn als iedereen hetzelfde GMS zou gebruiken. Eén druk op de knop en iedereeen heeft de info van het incident.

Die gekoppelde ambu die aanrijdt hoort dus naast de info over het SO ook 2 RB voertuigen die rijden, 6 boten die varen, etc etc (bij een grote zoekactie allemaal gekoppeld. Is het noodzakelijk dat de ambu dat hoort?).
Nee, maar behoort deze info bij het incident. Dat is dus het risico. Men moet beter leren luisteren en distileren wat noodzakelijk is.

Het is nu al zo dat we binnen RB land aan de kust bij grote acties juist splitsen naar meerdere RB kanalen. 1 voor land, 1 voor zee en eventueel 1 voor andere zaken. De linking pin is de RB Meldkamer waar de CDT de coordinatie houdt...dit is iets wat binnen c2000 ook kan, maar vraag me af of dit in de praktijk gebruikt wordt. Tot nu toe hoor ik alleen maar: alles aan elkaar knopen. Uit ervaring bij een grote zoekactie afgelopen najaar kan ik je zeggen dat dat niet de oplossing is.
Sopmmige koppelen zijn gewoon stom, Erny. En jij weet ook precies om welke incidenten het ging. Maar andere vergemakklijken de hulpverlening en heeft een absolute meerwaarde. Moet Kees dan 4 keer gaan bellen om alle info door te geven?

Voor de hulpverlening zou het heel lekker zijn als IEDEREEN met elkaar kan communiceren. Alleen dan krijg je zeker het ego-vraagstuk, wie wordt leidend?

RR (wordt altijd lijdend onderwerp)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #162 Gepost op: 1 februari 2008, 15:01:57
Kan je een C2000 kanaal van de reddingsbrigade niet koppelen aan een bepaald marifoonkanaal...  ::) ::) Meerdere politiekorpsen hebben lange tijd ook een koppeling digitaal <=> analoog gehad...  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #163 Gepost op: 1 februari 2008, 17:17:57
Toen iedereen, politie, reddingsbrigade, heli nog marifoon had bestond het probleem niet, kon iedereen met elkaar praten. En die ambumensen aan boord zijn meestal niet in staat ergens door te spreken, hebben het veels te druk met zichzelf... ;D  ;)

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #164 Gepost op: 1 februari 2008, 17:19:24
Koppelen is natuurlijk technisch een fluitje van een cent.
Echter het beleid vanuit BZK/DMD houdt dit tegen.

Hoe zit het overigens met de dekking van C2000 langs de kust?

Bij ons zou de tijdelijke C2000 versterker, die er al weer een aantal jaren staat, definitief worden, en dan is het bij ons in orde.
Ergens vorig jaar zomer is DMD met aannemers geweest en zijn tekeningen gemaakt en voorgelegd. Dat zou uitgevoerd worden echter vooralsnog is het afwachten wanneer.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #165 Gepost op: 2 februari 2008, 17:56:06
Hoe zit het overigens met de dekking van C2000 langs de kust?

Koen,

de dekking in Kennemerland is goed wat het strand betreft. Zelfs nog een binnen de territoriale wateren van nederland is er dekking. In bepaalde duinstukken is het beperkt.

En die ambumensen aan boord zijn meestal niet in staat ergens door te spreken, hebben het veels te druk met zichzelf... ;D  ;)

Henk,

maar de meeste communicatie vindt aanrijdend plaats. Als alles en iedereen ter plaatse is wordt alles direct verbaal gedaan. De eerste eenheid ter plaatse kan/ moet een sitrap geven, met aanvullende info waar een ieder wat aan heeft. Daar haal je juist de winst.

En diverse mensen die je bezig ziet met iets wat eenvoudiger zou kunnen ware het niet dat iedereen het zo geweldig vindt om ook C2000 te hebben, want dan tel je pas echt mee.

Kees,

ligt het ego-strelende gebruik van C2000 niet vast gebakken door de regelgeving rond het gebruik van C2000 opgelegd door BZK en anderen met een te dikke vinger in de pap. Want wordt het gebruik van C2000 momenteel door reddingsbrigades niet gezien als erkenning binnen de hulpverleningsketen? Als ik dan weemoedig word, denk ik terug aan het illegale gebruik van mijn 3 meter zender en de donker blauwe busjes die dan door de buurt kwamen rijden, omdat de vliegtuigen op Schiphol er last van zouden hebben.

RR (altijd een lieve en nooit foute jongen geweest  8))
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #166 Gepost op: 2 februari 2008, 18:55:54
Kan je een C2000 kanaal van de reddingsbrigade niet koppelen aan een bepaald marifoonkanaal...  ::) ::) Meerdere politiekorpsen hebben lange tijd ook een koppeling digitaal <=> analoog gehad...  ;)

Ik weet dat er in bepaalde politievoertuigen langs de Nederlandse kust ook nog analoge (reddingsbrigade) porto's en of  mobi's liggen / zitten! ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #167 Gepost op: 2 februari 2008, 19:10:35
Ik weet dat er in bepaalde politievoertuigen langs de Nederlandse kust ook nog analoge (reddingsbrigade) porto's en of  mobi's liggen / zitten! ;)
Yep...omdat de reddingsbrigades niet volledig op c2000 zitten is het makkelijker het voertuig van de politie, waar je veel mee samenwerkt, op jouw kanaal te laten werken. Het strandvoertuig van de Politie hier in de regio heeft dus een RB Mobi in de auto. Daardoor vinden tot nu toe de meeste multidisciplinaire acties hier in de regio op RB kanalen plaats (RB, KNRM en Politie). C2000 wordt meestal gebruikt voor het Ambu - RB Voertuig contact over aanrijplaats e.d.
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #168 Gepost op: 2 februari 2008, 20:03:43
Erny,

moet je eens vragen of de heren en dames van de politie willen schakelen naar het SKE-RMG-05. Haha, dat gaat je niet lukken. Is een gebruikers probleem. Ik hoop dat de RB fleetmap begrijpelijk in elkaar zit voor de vrijwilligers van de diverse reddingsbrigades.

RR (goede instructie levert een goede communicatie)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #169 Gepost op: 2 februari 2008, 20:45:16
Erny,

moet je eens vragen of de heren en dames van de politie willen schakelen naar het SKE-RMG-05. Haha, dat gaat je niet lukken. Is een gebruikers probleem. Ik hoop dat de RB fleetmap begrijpelijk in elkaar zit voor de vrijwilligers van de diverse reddingsbrigades.

RR (goede instructie levert een goede communicatie)

Hoezo gaat dat niet lukken? Hij staat er bij ons in als Reg. 05 multi ..... Volgens mij moeten we dat gaan redden .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !