C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 34740 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 26 augustus 2004, 23:12:51
Ook in deze C2000 discussie kom ik weer uit op het niet goed geregeld zijn van de hulpverlening op de overgang van land en water. Want je wil niet alleen onderling kunnen praten, maar ook met iemand die de boel kan overzien en aansturen. Via het Kustwachtcentrum krijgt een On Scene Coordinator de leiding, via de AC een Officier van Dienst brandweer, welk van de twee heeft jullie voorkeur (en waarom natuurlijk)?
Overigens is dit misschien iets voor een nieuwe thread?

Koen daar heb je meteen al de angel: Welke OVD wil nu met iedereen praten, zoals de kustwacht dat doet. Eer dat de OVD een pasant aanroept om even te assisteren. Nee, weg met het publiek, op afstand ermee.  Afzetlint rond de drenkeling heeft hoogste prioriteit.
Niet uit het water halen, U bent daar niet voor verzekerd/op gekleed/niet voor opgeleid dus wachten tot de brandweerboot er is, die is er speciaal voor ingericht en het is onze taak!!!( Bovendien komt ie anders helemaal voor niets uit de kazerne >:( )

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 27 augustus 2004, 11:44:47
Een on scene coordinator, echter mag deze ook de OVD van de brandweer zijn. De gene die het beste is uitgerust om de leiding te hebben moet deze hebben.

9910001
9910001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #52 Gepost op: 27 augustus 2004, 12:20:30
Als het Kustwachtcentrum standaard de OVD aanwijst als On Scene Coordinator geeft dat wel duidelijkheid. Voordat dit overal goed kan gaan werken, moet er nog wel wat -vooral bij de brandweer- gebeuren.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 27 augustus 2004, 12:24:50
De tekst van Henk brengt me op nog een ander onderwerp dat misschien iets is voor een nieuwe thread: omstanderhulp. Ideetje?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 27 augustus 2004, 12:25:41
Volgens mij moeten we hierover een aparte discussie starten en de discussie hier laten gaan over C2000.

Ik zal wel een beginnetje maken..

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 27 augustus 2004, 12:45:28
Nog een off topic opmerking en dan zal ik mijn best doen verder binnen het onderwerp te blijven.

Henk meldt dat de brandweer waterongevallen ziet als haar taak, echter volgens mij is hier geen wettelijke basis voor.
De brandweerwet heeft het immers over het beperken van gevaar bij ongevallen anders dan brand.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 27 augustus 2004, 19:38:22
Nog een off topic opmerking en dan zal ik mijn best doen verder binnen het onderwerp te blijven.

Henk meldt dat de brandweer waterongevallen ziet als haar taak, echter volgens mij is hier geen wettelijke basis voor.
De brandweerwet heeft het immers over het beperken van gevaar bij ongevallen anders dan brand.
dan nog maar ff off topic
de brandweer heeft tot taak het redden van mens en dier,er staat nergens omschreven waar dat persoon zich moet bevinden.Dus redden wij op land en op water of erin als het moet

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 28 augustus 2004, 01:52:26
Om dat dit kennelijk bij velen onduidelijk is, toch nog maar weer off topic.

Dat redden van mens en dier heeft de brandweer er zelf van gemaakt, wat overigens voor de hand ligt en een goed uitgangspunt is. Het woord redden komt echter in de brandweerwet niet voor. Hierbij de tekst uit de brandweerwet waar het om gaat.
"Burgemeester en wethouders hebben de zorg voor:
a.
het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;
b.
het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand. "

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 29 augustus 2004, 17:46:49
Dus beperken en bestrijden van gevaar, dus gevaren betrijden en of beperken. Nu krijg ik het idee dat ze de stop uit de meren gaan trekken dan zijn er ook geen gevaren meer :o :o :o :o. Volgens mij vallen waterongevallen hier wel onder, HET ISIETS ANDERS ALS BRAND.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 29 augustus 2004, 17:59:05
je hebt gelijk hoor 9910001,

maar dat mag wel duidelijk zijn  toch ? :D