C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 34207 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 2 september 2004, 13:51:46
Je kan ook nog doorgeven om wat voor en slachtoffer het gaat en wat er met so mis is. OOk een duidelijke plek afspreken kan wonderen doen.

9910001

Hoort dat niet al bij de eerste melding? Of spreek je dan geen plek af, bel je gewoon om een ambulance en zeg je later pas over c2000 waar ie heen moet. Is dat niet wat omslachtig??

Al deze bijzonderheden leren wij in de melding te verwerken, maar niet iedereen doet dat hetzelfde merk ik.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #81 Gepost op: 2 september 2004, 14:45:09
Hoort dat niet al bij de eerste melding? Of spreek je dan geen plek af, bel je gewoon om een ambulance en zeg je later pas over c2000 waar ie heen moet. Is dat niet wat omslachtig??

Al deze bijzonderheden leren wij in de melding te verwerken, maar niet iedereen doet dat hetzelfde merk ik.

Henk

Henk,

door de technische mogelijkheden van de diverse systemen komt het steeds vaker voor dat ook ambulances steeds vroegtijdiger gealarmeerd worden met alleen de prio-aanduiding. Bij het inmelden wordt dan vervolgens door de CPA centralist gemeld dat je richting Zandvoort strand zuid moet, melding reddingsbrigade. En na twee á drie minuten komt de volledige melding en informatie, wie/ wat/ waar.

Dat scheelt in de praktijk toch net weer een paar minuten, en ook die minuten kunnen levensreddend zijn.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 2 september 2004, 15:48:51
Ik kan me dat voorstellen als AC dat zo doet, maar als reddingsboot  eerst "een" ambulance" te alarmeren met prio 1 en daarna pas tegen de ambu te zeggen waarheen en waarvoor.... daar trappen ze hier niet in hoor! Dat verlegt de verantwoordelijkheid dan ook wel erg naar de boot bemanning. Volgens mij mag de bemanning zelf niet eens bepalen of er met prio 1 gereden mag worden...

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #83 Gepost op: 2 september 2004, 17:05:39
Ik kan me dat voorstellen als AC dat zo doet, maar als reddingsboot  eerst "een" ambulance" te alarmeren met prio 1 en daarna pas tegen de ambu te zeggen waarheen en waarvoor.... daar trappen ze hier niet in hoor! Dat verlegt de verantwoordelijkheid dan ook wel erg naar de boot bemanning. Volgens mij mag de bemanning zelf niet eens bepalen of er met prio 1 gereden mag worden...

Henk

waarom kan een bemanning niet bepalen of een ambu met prio1 terplaatsen moet komen ???
je staat zelf met je snuffert bij een slachtoffer,je ziet dat het echt niet goed gaat met een SO dan laat je de ambulance gewoon met prio1 doorkomen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #84 Gepost op: 2 september 2004, 18:28:11
Toen nog analoog gereden werd hoorde ik regelmatig de bemanning toestemming vragen om met prio 1 te mogen rijden. Dat is volgens mij omdat de beslissing/verantwoording waar de scheidslijn ligt tussen het wel of niet onder prio één rijden bij de centrale Meldkamer Ambulance hoort. Ook bij de brandweer is wettelijk vast gelegd dat de ACbepaalt onder welke prio gereden mag worden. Dat ligt wettelijk zo vast tegenwoordig. Ook al sta je er met je snuffert bij.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #85 Gepost op: 2 september 2004, 19:11:47
Toen nog analoog gereden werd hoorde ik regelmatig de bemanning toestemming vragen om met prio 1 te mogen rijden. Dat is volgens mij omdat de beslissing/verantwoording waar de scheidslijn ligt tussen het wel of niet onder prio één rijden bij de centrale Meldkamer Ambulance hoort. Ook bij de brandweer is wettelijk vast gelegd dat de ACbepaalt onder welke prio gereden mag worden. Dat ligt wettelijk zo vast tegenwoordig. Ook al sta je er met je snuffert bij.

Henk
voor grote delen heb je wel gelijk,maar jij als hulpverlener kan best inschatten of die ambu dringend gewenst is en zo ja kun je dat best meegeven aan de CPA en hun wegen wel af of dat ook inderdaad een prio1 wordt


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #86 Gepost op: 2 september 2004, 19:26:01
waarom kan een bemanning niet bepalen of een ambu met prio1 terplaatsen moet komen ???
je staat zelf met je snuffert bij een slachtoffer,je ziet dat het echt niet goed gaat met een SO dan laat je de ambulance gewoon met prio1 doorkomen.

Omdat dit iets is wat de centralist op de meldkamer bepaald! Als jij je melding duidelijk en kort en bondig doet, zal de centralist aan de hand van een aantal vragen aan jou kunnen inschatten of er met een prio 1 (A1 in ambulancejargon) of prio 2 ( A2) gereden kan worden. En ben jij nog 5 mijl weg, dan hoeft de ambu echt niet met spoed naar de steiger te gaan om daar vervolgens nog 15 minuten te wachten tot de boot met slachtoffer binnen is!  :D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #87 Gepost op: 2 september 2004, 20:07:06
voor grote delen heb je wel gelijk,maar jij als hulpverlener kan best inschatten of die ambu dringend gewenst is en zo ja kun je dat best meegeven aan de CPA en hun wegen wel af of dat ook inderdaad een prio1 wordt

Daar ging het niet over, C2000 zou handig zijn voor aan boord van een redding boot allerlei dingen te bespreken met de ambu, lees maar terug. Ik vroeg mij af welke dingen allemaal nog besproken moesten worden als je een goede melding doet. Het antwoord luidde van allerlei, als waar de ambu naar toe moest en dat er al vast met prio 1 gereden kon worden... maar kante boord geeft zelf het antwoord al, deze dingen horen allemaal bij de eerste melding thuis: te gewenste plaats, tijd van aankomst, de aard van de verwondingen wat je al aan het doen bent en de toestand van de patiënt. Of er dan met prio 1 gereden wordt is "out of your hands".

Als je dat allemaal goed gedaan hebt ben je voorlopig uitgecommuniceerden kun je lekker doorvaren, tenzij je een aanvaring krijgt ofzo omdat je op je c2000 schrempje stond te kijken, dan moet je even vertellen dat je even wat later komt... ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #88 Gepost op: 2 september 2004, 20:09:06
Daar ging het niet over, C2000 zou handig zijn voor aan boord van een redding boot allerlei dingen te bespreken met de ambu, lees maar terug. Ik vroeg mij af welke dingen allemaal nog besproken moesten worden als je een goede melding doet. Het antwoord luidde dat allerlei dingen na de melding nog besproken konden worden, waar de ambu naar toe moest en dat er al vast met prio 1 gereden kon worden... maar kante boord geeft zelf het antwoord al, deze dingen horen allemaal bij de eerste melding thuis: te gewenste plaats, tijd van aankomst, de aard van de verwondingen wat je al aan het doen bent en de toestand van de patiënt. Of er dan met prio 1 gereden wordt is "out of your hands".

Als je dat allemaal gedaan hebt ben je voorlopig uitgecommuniceerd tenzij je een aanvaring krijgt ofzo, dan moet je even vertellen dat je wat later komt...

dan heb ik je even verkeerd begrepen ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 2 september 2004, 20:14:34
zijn we het weer eens!!! 8) ;)

Henk