Ambulances bij het NRK

Auteur Topic: Ambulances bij het NRK  (gelezen 27926 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #30 Gepost op: 30 september 2004, 20:59:19
Harold,
Wat houd de RK-striping in? Is dat rood op een witte auto en is het asymetrisch en daarmee een BZK-stiping?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 30 september 2004, 21:48:27
Ik bedoel eigenlijk de schuine rode strepen voorop. Zijn die links rechts hetzelfde?

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 1 oktober 2004, 00:22:49
dit is de striping die het rode kruis gebruikt..
ik vind het wel een mooie striping

en tot slot.. ;D

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 1 oktober 2004, 15:38:47
Bedankt voor de foto's.
Ziet er fraai uit!

harold

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 2 oktober 2004, 22:31:33
De rode kruis-striping zoals hierboven beschreven inderdaad, maar de chevrolet die ik gezien heb, is naar ik vermoed, een tweedehands wagen van een ambulancedienst. De basiskleur is geel, en sommige kleur en teken-combinaties sugereren dat er voorheen een sovam-striping op zat.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 3 oktober 2004, 13:17:21
Wat mij opvalt is dat uiteraard overal het rode kruis symbool opstaat, maar niet overal een star of life.

Ik vind die er op horen en fraai om te zien. De star of life is niet beschermd en staat voor medische assistentie. De regeling optische en geluidssignalen signalen schrijft de star op life op de zijkanten voor bij voertuigen ter medische assistentie.

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #36 Gepost op: 3 oktober 2004, 23:06:23
Even ter info: Roermond heeft al bijna twee jaar geen "ambulance" meer. Is vervangen door een Mitsubischi Canter die dienst doet als Polimobiel.
Deze is wel uitgerust met de RK-striping.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Karim

• Gast
Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2004, 14:21:28
Ik zag net dat ik ook nog wat RK foto'tjes had, deze zijn gemaakt in april van dit jaar, bij de Nationale Rode Kruis Wedstrijden in Geleen (Zuid Limburg) :

Hier kunnen 2 brancards boven elkaar staan  :)

© K. Rahmy op alle foto's.

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #38 Gepost op: 4 oktober 2004, 17:43:23
Jazeker weet ik waarom die weggedaan is en waar die heen is. ;)

Het voertuig is via een of ander bedrijf/stichting (weet het niet meer precies) opgekocht en gedoneerd aan een kinderziekenhuis in Cuba.

Hij is weggedaan om verschillende redenen.
a. wij hebben geen beschikking over SOSA-gekwalificeerd personeel en mogen de wagen dus niet inzetten als ambulance, alleen maar als mobiele verbandpost.
b. wij mogen maar gebruik maken van beperkte inventaris van de ambulance. Alleen al omdat wij er niet in getraind zijn c.q. bevoegd voor zijn.
c. wij hebben geen vervoersvergunning van de provincie en mogen een patiënt dus niet vervoeren.

Beide redenen hebben ertoe geleid dat het behouden van een ambulancevoertuig niet slim was. We mogen zulk voertuig toch maar beperkt gebruiken en helaas kun je een laag-volume ambulance niet makkelijk voor andere doeleinde gebruiken. (Het voertuig wat we nu hebben kan ook ingezet worden voor de verbindingscoördinator en als materiaalwagen)

Maar daarnaast is er nog een (in mijn ogen zeer belangrijke) reden en dat is de verwachting van het publiek. Zij zien geen verschil tussen een RK-ambulance en een RAV-ambulance. En verwachten dus hetzelfde.
Ik vind het al moeilijk zat om tijdens inzetten aan Duitse bezoekers/deelnemers te moeten uitleggen dat wij maar beperkt zijn in ons handelen (tot het EH-boekje). Laat staan dat ik dit ook nog eens aan landgenoten moet doen. En in sommige situaties zou dat aardig wat frustratie kunnen opleveren.

Ik ben maar wat blij dat wij tijdens het rijden met de ambulance niet als eerste zijn uitgekomen bij een ongeval. Ik zou niet weten hoe ik zhet zou moeten verkopen.... :-[

Ik vraag mij trouwens wel af hoe dat andere afdelingen over deze redenen denken. Zij zullen ook beperkt zijn door de wet mbt het gebruik van zulk voertuig (vervoersvergunning, BIG-wet e.d.)

Gr. Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 5 oktober 2004, 21:38:24
De regeling optische en geluidssignalen signalen schrijft de star op life op de zijkanten voor bij voertuigen ter medische assistentie.

De regeling benoemd expliciet de voertuigen van het rode kruis korps. Kleinigheidje; het rode kruis korps bestaat niet meer.