Bezetting bij evenementen

Auteur Topic: Bezetting bij evenementen  (gelezen 11040 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 21 augustus 2004, 11:30:25

Ik ken de ARBO-wetgeving wat dit betreft niet (ik houd mij aanbevolen) en werk dus ook met mijn ervaring en ervaring van anderen.

kijk eens op http://www.fnv.nl/arbeid/renderer.do/clearState/true/menuId/22090/returnPage/22078/

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #41 Gepost op: 21 augustus 2004, 11:33:10
hoeveelheid vrijwilligers wordt bepaald door de gemeente

als je een activiteit/ evenement wilt houden moet dit bekent zijn bij de gemeente dan krijg je hier een vergunning voor daarbij moet je aangeven hoeveel mensen je verwacht of hoeveel mensen en in een gebouw kunnen.

daarbij moet je aan een aantal eisen voldoen.in die vergunning stelt de gemeente de eis dat je verplicht zoveel ehv moet hebben. als je dit niet hebt dan is de vergunning niet geldig en mag de activiteit evenement niet doorgaan. als je het toch doet en er gebeurd wat dan ben je niet verzekerd en kun je het rk of ehbo vereniging aansprakelijk stellen omdat zij beter hadden moeten weten. de kosten worden dan ook verhaalt op de actieve eh verlener.

Ik heb deze vraag in algemene zin voorgelegd aan de gemeente Veghel.

De reactie was even eerlijk als teleurstellend. Nou je het vraagt, die hebben we niet en dat is eigenlijk een slechte zaak.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2004, 12:11:22
hoeveelheid vrijwilligers wordt bepaald door de gemeente

als je een activiteit/ evenement wilt houden moet dit bekent zijn bij de gemeente dan krijg je hier een vergunning voor daarbij moet je aangeven hoeveel mensen je verwacht of hoeveel mensen en in een gebouw kunnen.

daarbij moet je aan een aantal eisen voldoen.in die vergunning stelt de gemeente de eis dat je verplicht zoveel ehv moet hebben. als je dit niet hebt dan is de vergunning niet geldig en mag de activiteit evenement niet doorgaan. als je het toch doet en er gebeurd wat dan ben je niet verzekerd en kun je het rk of ehbo vereniging aansprakelijk stellen omdat zij beter hadden moeten weten. de kosten worden dan ook verhaalt op de actieve eh verlener.

Een organisator blijft ten allen tijde eindverantwoordelijke voor de veiligheid.
Hij moet de RI&E uitvoeren.
Hij mag zich daarbij laten adviseren door externe orgenisaties en kan dus een EH organisatie inschakelen om de organisatie van de EHBO te verzorgen, maar hij kan ook een aantal EHV'ers inhuren.

Afhankelijk van de gemaakte afspraken, en de daarbij behorende gedelegeerde verantwoordelijkheden, kan er dus een gedeelde aansprakelijkheid bij de EH organisatie liggen.

De EH organisatie is verantwoordelijk voor het handelen van de door hun ingezette EHV'ers, als deze gehandeld hebben conform de gegeven richtlijnen.

Een EHV'er moet in principe zeer ernstige verwijtbare fouten gemaakt hebben om daarop te kunnen worden aangesproken.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2004, 12:12:15
hallo bart

bij ons staat het wel in de vergunning anders krijgen ze hem niet als zij niet voldoen aan de normen hoeveel er minimaal moet zijn wij krijgen dan het minimale door en voegen er dan 2 bij

zogaat het in appingedam weet niet hoe het bij andere gemeentes gaat

Wie bepaald de normen ?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 22 augustus 2004, 16:52:28
Zoals al eerder gezegd is de arbo-wet ook op evenementen van toepassing.

Als je even omgekeerd redeneren..
Vrijwilliger is in dienst van de Eerste hulp organisatie (in dit geval RK). De eerste hulp organisatie is verantwoordelijk voor de werkomgeving van de vrijwilliger..

De eerste hulp organisatie word dus ingehuurd door de evenementen organisatie..
De evenementen organisatie is vergunningplichtig en daarmee ook verantwoordelijk voor de veiligheid op het evenement.

Nu komt de catch.
Nu evementenorganisatie mag niet die verantwoordelijkheid neer leggen bij de ingehuurde eerste hulp organisatie.

De Eerste Hulp organisatie is VERPLICHT (en ook bestuurlijk aanspakelijk) de arbo-omstandigheden voor haar medewerkers/vrijwilligers te organiseren, de facciliteiten daarvoor mogen vast gelegd worden in het contract met de evementenorganisatie..

De VALKUIL..
Dat de eerste hulp organisatie zich verantwoordelijk gaat voelen voor het evenement..

De evenementenorganisatie moet een RisicoInventarisatie uitvoeren en daar mee de bedrijfshulpverleningsorganisatie voor het evenement te organiseren. Dit kan dus een ingehuurde organisatie zijn..

Wel moeten alle aspecten van het evenement beschikbaar zijn. Dus niet alleen Eerste Hulp, maar ook kleine brandblussen, ontruiming en communicatie..

De grote en de aard van evenement bepaald wat er nodig is aan hulpverlening ter plaatse.
Daar is geen vaste formule voor.  Maar te zeggen dat er EHBO aanwezig moet zijn, is vaak veelste weinig..

De kunst is om dat ook met de evenementen organisatie dat te bespreken en dat vast te leggen in een contract.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 22 augustus 2004, 17:00:14
Kijk eens naar een festival zoals "Lowlands" wat daar aan beveiliging en aan EHBO uit de kast wordt getrokken,vanuit mijn werk lopen we daar voor de brandbeveiliging met een man of 20.
Daar zijn verspreid over het terrein diverse EHBOposten,en lopen er EHBOers over het terrein.

Om nog maar te zwijgen over het aantal beveiligingsmedewerkers,die er voor de orde bewaking zijn.
Maar dan spreek je over een 3 daags evenement waar zo,n 30000 to 50000 mensen verblijven,ik heb daar 1 jaar gelopen maar dat is een hele massa mensen (maar wel gezellig ;D)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #46 Gepost op: 22 augustus 2004, 23:53:41
De EH organisatie moet ook een Risico Inventarisatie uitvoeren en op basis daarvan besluiten of zij de opdracht kunnen aannemen.

Naar mening van de EH organisatie is een post met twee, i.p.v. twaalf hulpverleners niet acceptabel. Het risico dat de ingezette hulpverleners veel te zwaar belast kunnen worden is daardoor veel te groot.

De EH organisatie heeft dus zeer terecht gehandeld toen zij de opdracht afwezen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 23 augustus 2004, 10:26:10
Je hebt helemaal gelijk,  ;) EH organisaties moeten dat continue uitvoeren.

Maar in de situatie zoals wij het doen, zijn we al in heel vroeg bij de organisatie van de evenement betrokken en geven wij input aan de RiscioInventarisatie voor het evenement. En wij leveren dan ook een Operations Manager tijdens het evenement. Alle EH medewerkers en andere organisaties die mee werken tijdens het evenement leggen ook verantwoording af aan de OPS-manager. Ook de communicatie tussen alle hulpverleners word van te voren besproken en indien mogelijk ook van te voren op het evenementen terrein geoefend.  Inmiddels hebben we ervaring met zowel rode kruis teams en eerste hulpverleners van EHBO verenigingen.
Het is in eerste instantie wel lastig om ze erbij te betrekken in een vroegstadium. Maar daarna zijn ze allemaal erg enthoisaist over deze werkwijze..

Ik merk zelf

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 24 augustus 2004, 00:29:18
Ik neem aan dat een organisatie die jouw aanpak onzin vindt en vraagt om twee EHV'ers te sturen en daar mee uit bij jou ook bot vangt ?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 24 augustus 2004, 13:36:30
YEP..