Hulpofficier van Justitie

Auteur Topic: Hulpofficier van Justitie  (gelezen 3335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 31 mei 2010, 15:57:37
Naar aanleiding van onderstaand bericht ben ik wel benieuwd aan welke opleidingseisen een HOvJ moet voldoen en welke herhalingslessen hij moet volgen?  ???

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6828893/__Hoofdinspecteur_uit_functie_gezet__.html?sn=binnenland,buitenland

ma 31 mei 2010, 15:37
Hoofdinspecteur buiten functie gesteld

DEN BOSCH -  De leiding van de politie Brabant-Noord heeft een 50-jarige hoofdinspecteur buiten functie gesteld omdat hij enkele jaren onbevoegd als hulpofficier van justitie heeft opgetreden. Hij had geen geldig certificaat meer. Begin april stelde de politie ook al een inspecteur buiten functie, omdat die vermoedelijk zijn certificaat voor hulpofficier van justitie had vervalst.

De laatste tijd heeft het korps gekeken naar de certificering van alle hulpofficieren van justitie. Daarbij zijn nog vier andere problemen aan het licht gekomen met de certificering. Het Openbaar Ministerie is daarover geïnformeerd.

Een hulpofficier van justitie is een politiemedewerker aan wie een aantal bijzondere bevoegdheden is toegekend, zoals onder meer de inverzekeringstelling van verdachten en doorzoeking voor inbeslagneming in bepaalde zaken.




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2010, 16:40:33
Naar aanleiding van onderstaand bericht ben ik wel benieuwd aan welke opleidingseisen een HOvJ moet voldoen en welke herhalingslessen hij moet volgen?  ???

Als ik me niet vergis moet een hOvJ één keer de opleiding volgen én elke drie jaar een toetsing met positief resultaat afronden. Doe je deze toetsing niet, dan verloopt je certificaat en ben je dus onbevoegd.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2010, 23:13:24
Hmm ik dacht ieder jaar maar weet het niet zeker :). Ik meende ooit gehoord te hebben dat het een soort geweldsbeheersingstoets voor gevorderden was. :)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2010, 00:44:13
Het enige dat ik uit wet- en regelgeving (de Regeling hulpofficieren van justitie 2008) kan halen is het volgende:

Citaat
Artikel 1
De ambtenaar van politie is hulpofficier van Justitie indien hij:
a. benoemd is in schaal 9 of hoger,
b. in het bezit is van een geldig certificaat ‘hulpofficier van justitie’ en,
c. beschikt over tenminste drie jaar aaneengesloten ervaring in een executieve functie binnen de politie-organisatie.

Artikel 3
1. Het certificaat ‘hulpofficier van justitie’ wordt door of vanwege het Landelijke Selectie- en Opleidingsinstituut Politie afgegeven.
2. Het in het eerste lid bedoelde certificaat heeft een geldigheidsduur van drie jaar, te rekenen vanaf de datum van afgifte van dat certificaat.

Inhoudelijk is er verder niets bepaald.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2010, 01:10:37
Volgens mij staat er toch wel degelijk dat het certificaat geldig is, drie jaar te rekenen vanaf de datum van afgifte.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2010, 17:07:27
jup mijn fout. wist het niet zeker en heb het vandaag na gevraagd. Het is inderdaad drie jaar geldig en dan moet het vernieuwd worden middels een hertoets.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2010, 10:45:04
Naar aanleiding van onderstaand bericht ben ik wel benieuwd aan welke opleidingseisen een HOvJ moet voldoen en welke herhalingslessen hij moet volgen?  ???

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6828893/__Hoofdinspecteur_uit_functie_gezet__.html?sn=binnenland,buitenland

ma 31 mei 2010, 15:37
Hoofdinspecteur buiten functie gesteld
Het oorspronkelijke artikel:

Hoofdinspecteur buiten functie gesteld

http://www.politie.nl/brabant-noord/nieuws/3105hoofdinspecteurbuitenfunctiegesteld.asp

'S-Hertogenbosch, 31-05-2010 • De korpsleiding van politie Brabant-Noord heeft afgelopen donderdag 27 mei een 50-jarige hoofdinspecteur buiten functie gesteld. De hoofdinspecteur heeft gedurende enkele jaren onbevoegd als hulpofficier van justitie (HOVJ) opgetreden. Begin april stelde de politie een 56-jarige inspecteur ook buiten functie omdat hij vermoedelijk zijn certificaat voor hulpofficier van justitie vervalst heeft.

Een hulpofficier van justitie is een politieambtenaar aan wie een aantal bijzondere bevoegdheden is toegekend, zoals o.a. de inverzekeringstelling van verdachten, doorzoeking ter inbeslagneming in bepaalde zaken e.d.

In de afgelopen weken heeft het korps een onderzoek gedaan naar de certificering van alle HOVJ's binnen het korps. Naast de twee hier boven genoemde zaken zijn bij nog vier andere HOVJ's problemen geconstateerd met de certificering. In die gevallen gaat het om een korte periode waarin zonder geldig certificaat is opgetreden of het verkeerd interpreteren van een ontheffingsregeling.

Bij eerder doorlichting zijn de nieuwe gevallen niet aan het licht gekomen, omdat de betrokkenen op het moment van de inventarisatie geen actieve hulpofficier van justitie waren of juist wederom een geldig certificaat hadden.

In alle gevallen is een onderzoek ingesteld. Uiteraard is het Openbaar Ministerie geïnformeerd over de gevallen.
Samen sterk in de hulpverlening!