GRIP 3 crash call 3 Vliegbasis Eindhoven - Eindhoven 04-06-2010

Auteur Topic: GRIP 3 crash call 3 Vliegbasis Eindhoven - Eindhoven 04-06-2010  (gelezen 10292 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476


Erikk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Reactie #22 Gepost op: 5 juni 2010, 05:08:22
Zo'n korte baan heeft EHV nou ook weer niet. 3000 meter.

Zelfs op 3000 meter is het nog moeilijk. Het vliegtuig zit al op zon snelheid, dat stoppen op zon baan al niet veilig meer lukt. ook op een 3800 meter baan zou dat niet lukken.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #23 Gepost op: 5 juni 2010, 09:41:57
Groot alarm op Eindhoven Airport        

EINDHOVEN - Vrijdag is rond het middaguur groot alarm geslagen nadat een toestel van Ryanair de start afbrak. Op het moment dat het voorste wiel reeds van de grond was ging het toestel vol in de remmen. Waarschijnlijk zijn er problemen geweest met een van de wielen van het vliegtuig.

Uit voorzorg werd er door de verkeerstoren groot alarm geslagen waardoor een klein twintig brandweervoertuigen uit de omgeving zich naar het vliegveld haastten. Uiteindelijk viel de situatie mee. Het vliegtuig werd naar een afgelegen plaats geleid en daar werden de passagiers geëvacueerd. Volgens NOS journalist Lex Runderkamp, die zelf in het toestel zat, ging de evacuatie zeer goed en is er geen moment paniek geweest bij de passagiers.

Het vliegtuig zou vertrekken naar Faro in Portugal. Het overige vliegverkeer op Eindhoven Airport heeft een korte vertraging opgelopen.

Bron en meer: http://www.bdmedia.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1022




Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #24 Gepost op: 5 juni 2010, 12:46:56
Ben ik nu de enige die zich afvraagt waarom GRIP3 is gegeven ?  ???


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #25 Gepost op: 5 juni 2010, 13:00:57
grip 3 is waarschijnlijk gekoppeld aan het crash call scenario dat gegeven is.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #26 Gepost op: 5 juni 2010, 14:06:23
Ik ben benieuwd hoe een vrijwillig brandweerman of iemand van SIGMA zo'n alarmering ervaart. Dit is niet iets wat je vaak mee maakt en de melding kan inhouden dat het goed mis is. Wat denk je dan en gebeurt er bij het uitrukken met je?

Ik zelf heb één keer een TIS melding voor de HSL meegemaakt wat toch wel heel bijzonder was. De halve regio wat brandweer betreft reed en er was spanning en veel mobilifoonverkeer. Daarnaast veel zwaailichten in het donker om ons heen. Op de kazerne wisten weinigen wat er aan de hand was. Ik meldde dat de HSL gecrashd moet zijn of iets dergelijks. En als die crast is het goed mis, net als bij een vliegtuig.

Ben dus benieuwd naar de ervaringen.

Het komt elk jaar wel een aantal keren voor dat er een crash call wordt gegeven. Dit jaar was er ook al een eerder:

10:23:31 27-02-10  GROUP-1  PRIO 1 : RBP (grip: 1) (RBP: stand by call 2) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN : 651 633 629 622 621 660 990 991 490 471 670 OVD


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #27 Gepost op: 5 juni 2010, 17:21:48
grip 3 is waarschijnlijk gekoppeld aan het crash call scenario dat gegeven is.

Ik heb even gezocht, maar kan daar niets over vinden. Ik ben bang dat iemand wel erg snel GRIP3 (op Schiphol VOS 5 cq 6) heeft afgekondigd, er was helemaal geen crash ! Stel je voor dat bij iedere afgebroken start op Schiphol GRIP3 (in vergelijkbaare situatie VOS1 = GRIP0)  wordt afgegeven. Waar is de logica ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongevalscenario


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #28 Gepost op: 5 juni 2010, 17:33:32
Ik heb even gezocht, maar kan daar niets over vinden. Ik ben bang dat iemand wel erg snel GRIP3 (op Schiphol VOS 5 cq 6) heeft afgekondigd, er was helemaal geen crash ! Stel je voor dat bij iedere afgebroken start op Schiphol GRIP3 (in vergelijkbaare situatie VOS1 = GRIP0)  wordt afgegeven. Waar is de logica ?

Dit zou toch eerder een 'mayday call' zijn, ipv een 'crash', en daarmee een GRIP 2?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #29 Gepost op: 5 juni 2010, 18:13:40
Ik heb even gezocht, maar kan daar niets over vinden. Ik ben bang dat iemand wel erg snel GRIP3 (op Schiphol VOS 5 cq 6) heeft afgekondigd, er was helemaal geen crash ! Stel je voor dat bij iedere afgebroken start op Schiphol GRIP3 (in vergelijkbaare situatie VOS1 = GRIP0)  wordt afgegeven. Waar is de logica ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongevalscenario

Alles wat tijdens het landen/taxien/opstijgen fout gaat de boeken in als een crash. (Ook al rijdt een vliegtuig een aantal lampen naast de paralelbaan kapot.)

De verkeersleiding ziet een kist de start afbreken met daarbij rook, de verkeersleider ramt de knop van de crashbel in, medische dienst/brandweer/bewaking van de vliegbasis gaan rollen, de centralist brandweer belt zijn collega in de regio, en die start conform de procedures (bv aantal passagiers) de alarmering van de burger eenheden. Blijkbaar GRIP 3 in dit geval.