Er zijn 2 beslissingsmomenten in de take-off roll waarop een stop nog kan worden gemaakt en waarop opgestegen moet worden.
De termen "V1 (vee one) en V2 (vee two)" zijn misschien wel eens gehoord.
Op basis van gewicht, temperatuur, brandstof aan boord, lengte van de baan etc etc worden 3 snelheden berekend, de V1 waarde is het punt tot waarop nog een stop gemaakt kan worden voor het einde van de baan, voorbij V1 is die stop niet meer mogelijk en MOET er opgestegen worden, zelfs als er ná V1 wat zou gebeuren.
V2 is het punt waarop de opstijgsnelheid is bereikt, gevolgd door de kreet "rotate" wat het commando (bij de snelheid Vrot) is om de neus op te trekken, waarbij het toestel dan airborne gaat.
Het toestel heeft dus vóór V1 al de start afgebroken. Zo'n afgebroken start gaat zowiezo gepaard met maximum braking en reverse engine-power. Oververhitte remmen of geplofte wheel-plugs (bouten in de wielen die extreem heet kunnen worden, de kans bieden om van de baan afgesleept te worden en pas daarna kapot gaan door die opgevangen hitte) zijn dus heel normaal in deze situatie.