GRIP 3 crash call 3 Vliegbasis Eindhoven - Eindhoven 04-06-2010

Auteur Topic: GRIP 3 crash call 3 Vliegbasis Eindhoven - Eindhoven 04-06-2010  (gelezen 10512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #30 Gepost op: 5 juni 2010, 21:51:56
Duidelijk dat er alarm is geslagen en dat er allerlei hulpverleningsdiensten worden opgeroepen Cobra4, maar GRIP3 is (voor een afgebroken start) veel te zwaar. (paniek ?) Het staat totaal niet in verhouding, vandaar mijn verbazing. Misschien kan iemand uit het "Eindhovense" het verklaren ?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #31 Gepost op: 5 juni 2010, 21:57:54
Alles wat tijdens het landen/taxien/opstijgen fout gaat de boeken in als een crash. (Ook al rijdt een vliegtuig een aantal lampen naast de paralelbaan kapot.)
Maar niet alles wordt een GRIP 3..

Wat zijn de criteria voor een échte 'crash'? In dit geval was het geen crash maar wel een GRIP 3, maar waarom nu wel en een andere afgebroken start niet?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #32 Gepost op: 5 juni 2010, 22:54:22
Weet iemand intussen al wat er nou aan de hand was dat die start afgebroken is.
Normalerwijze moet een kist die al roteert doorstarten omdat hij niet meer op tijd kan stoppen tenzij het vliegtuig niet meer in staat is om te vliegen.
Een probleem met de remmen heb je pas na zo'n noodstop.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #33 Gepost op: 6 juni 2010, 04:07:57
Toestel Ryanair in problemen op Eindhoven Airport

vrijdag 04 juni 2010 | 12:11 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 04 juni 2010 | 15:02

Tekstgrootte  
 
EINDHOVEN - Een vliegtuig van Ryanair heeft vrijdag op Eindhoven Airport een noodstop moeten maken. Het toestel was net bezig met opstijgen voor een vlucht naar Faro in Portugal.

Het had problemen met de remmen, de zogeheten hot brakes.

De hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar hoefden niets te doen. Alle 158 passagiers en 6 bemanningsleden konden ongedeerd het vliegtuig verlaten. Dat liet een woordvoerster van de politie weten.

Het vliegtuig was tijdens het opstijgen al met het neuswiel van de grond, toen het vol in de remmen ging, vertelden passagiers, via onder meer de berichtenwebsite Twitter.

De passagiers worden opgevangen in de vertrekhal van het vliegveld. Ryanair zet een ander vliegtuig in waarmee de passagiers later vrijdag alsnog naar Faro vliegen.

Op Eindhoven Airport was groot alarm geslagen vanwege de problemen met het toestel. Een kleine twintig brandweerwagens zijn om 12.00 uur uitgerukt.

http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/6785295/Toestel-Ryanair-in-problemen-op-Eindhoven-Airport.ece


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #34 Gepost op: 6 juni 2010, 14:33:48
Zoals ik al zei heb je na een noodstop problemen met hete remmen.
Ook in luchtvaart fora heb ik nog niet de oorzaak kunnen vinden van de afgebroken start.
Verder is het hoogst onwaarschijnlijk dat het neuswiel van de grond was omdat in dat geval het vliegtuig nooit voor het eind van de baan stil kan staan.
Zie ook http://avherald.com/h?article=42c733bc&opt=2048
Citaat
By Somato on Saturday, Jun 5th 2010 02:03Z
regularly a passenger (or person onbaord without a forward field of sight) will "sense" that the nose has been lifted before it actually has.
this is a well documented acceleration error, and without visual reference, the body's vestibular system sufferes a 'pitch up' illusion.
google: somatogravic illusion


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #35 Gepost op: 6 juni 2010, 15:22:10
Inderdaad Bendelange, toch heeft er iemand (toren ?) een GRIP3 afgekondigd. Tot nu toe slaat dit nergens op. Zoals ik al zei, veel te zwaar voor een afgebroken start met alleen een paar hete remmen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 6 juni 2010, 18:26:12
Inderdaad Bendelange, toch heeft er iemand (toren ?) een GRIP3 afgekondigd. Tot nu toe slaat dit nergens op. Zoals ik al zei, veel te zwaar voor een afgebroken start met alleen een paar hete remmen.

Je oordeelt wel erg makkelijk Sherrif ;)
Sowieso kondigt de toren geen GRIP af. Dit is namelijk geen overheidshulpdienst. GRIP afkondigen is aan de centralist of de hoogst leidinggevende ter plaatse.

Het kan best zo zijn dat in de regio is afgesproken voor dit scenario GRIP 3 af te kondigen. Stel dat het wel uitdraait op een crash, dan kan je de coördinatie (ook bestuurlijk) snel opstarten. Je wint dan behoorlijk wat minuten door vroegtijdig te alarmeren.

Dat het achteraf misschien niet nodig bleek, betekent niet dat het nergens op slaat ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 6 juni 2010, 18:33:07
Er zijn 2 beslissingsmomenten in de take-off roll waarop een stop nog kan worden gemaakt en waarop opgestegen moet worden.
De termen "V1 (vee one) en V2 (vee two)" zijn misschien wel eens gehoord.
Op basis van gewicht, temperatuur, brandstof aan boord, lengte van de baan etc etc worden 3 snelheden berekend, de V1 waarde is het punt tot waarop nog een stop gemaakt kan worden voor het einde van de baan, voorbij V1 is die stop niet meer mogelijk en MOET er opgestegen worden, zelfs als er ná V1 wat zou gebeuren.
V2 is het punt waarop de opstijgsnelheid is bereikt, gevolgd door de kreet "rotate" wat het commando (bij de snelheid Vrot)  is om de neus op te trekken, waarbij het toestel dan airborne gaat.

Het toestel heeft dus vóór V1 al de start afgebroken. Zo'n afgebroken start gaat zowiezo gepaard met maximum braking en reverse engine-power. Oververhitte remmen of geplofte wheel-plugs (bouten in de wielen die extreem heet kunnen worden, de kans bieden om van de baan afgesleept te worden en pas daarna kapot gaan door die opgevangen hitte) zijn dus heel normaal in deze situatie.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #38 Gepost op: 6 juni 2010, 20:18:41
Zat dit topic te lezen en bedacht toen precies wat Caprice hier meldt: Het optillen van het neuswiel is pas NA V2. Na V1 kan het toestel nooit tijdig meer stilstaan en moet er dus opgestegen worden. Aangezien het toestel de baan niet heeft verlaten, moet het belsuit om niet door te gaan, voor V1 genomen zijn. De 737 was anders echt over de baan geschoten en had er inderdaad een GRIP3 incident ontstaan met mogelijk vele slachtoffers.

Gelukkig voor iedereen is het allemaal goed afgelopen.


dennis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #39 Gepost op: 7 juni 2010, 18:38:59
Ik vermoed dat dokterswacht er het dichtst bij zit. Vanwege de relatief lage aantallen beroepsbezettingen, moeten er veel vrijwilligers opgeroepen worden. We weten allemaal dat dit net iets meer tijd kost, wellicht dat daarom eerder/meer geallarmeerd wordt. Tis maar net hoe je het bekijkt...